شناسهٔ خبر: 30662399 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

هفته تودیع‌ها و معارفه‌ها/ ظرافت زیبای یک تعبیر

گروه جامعه ــ طی هفته جاری مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد و شورای عالی انقلاب فرهنگی تودیع و معارفه شدند و در یکی از این مراسم دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در واقع یک آبادی به من تحویل داده شده است که امیدوارم آن را خراب نکنم، به فرهنگ زیبای تشکر از یک تریبون رسمی نمود عینی بخشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ اولین خبر هفته جاری سرویس اجتماعی از نهج‌البلاغه بود. دلشاد تهرانی از نهج‌البلاغه و عواقب فاصله گرفتن مسئولان از مردم گفت و در تبیین این مهم به نامه ۵۰ نهج‌البلاغه که می‌فرماید: «بر والی است كه اگر به زيادتی از مال رسيد، يا نعمتی مخصوص وی گرديد، موجب دگرگونی او نشود و آنچه خدا از نعمت خويش نصيبش كرده بر نزديكی وی به بندگان خدا و مهربانی او به برادرانش بيافزايد.» اشاره و تصریح کرد: در نگاه امام علی(ع) کسانی که در جایگاه کارگزاری قرار می‌گیرند، به هیچ وجه نباید دچار احتجاب به معنای فاصله گرفتن از مردم شوند. مسئولان باید با مردم در ارتباط باشند و کار‌های روزمره‌اشان را خودشان انجام دهند، به طوری که با شرایط زندگی مردم آشنا باشند. از منظر امام در حجاب قرار گرفتن کارگزاران باعث ناآگاهی آنان از مسائل کشور می‌شود و به پیوند آنان با مردم آسیب می‌زند؛ نتیجه این امر آن می‌شود که مسائل بزرگ را کوچک می‌شمارند، زشتی‌ها را زیبا می بینند و حق و باطل در هم می‌آمیزد.
ارائه بسته‌های زیارتی عتبات متناسب با شرایط درآمدی همه مردم، هیئتی از ایران با سفر به سوریه، شرایط اعزام زائران را بررسی می‌کنند، آغاز اجرای ششمین دوره طرح مهر تندرستی از محل موقوفات، اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در کمیته امداد، همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته امداد در دو هزار دفتر سازمان دارالقرآن کشور، فعالیت گرم‌خانه‌های تهران ۲۴ ساعته شد/ شهروندان افراد بی‌خانمان را به ۱۳۷ معرفی کنند و پرداخت هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به مددجویان از ابتدای سال از خبرهای خوب و امیدبخش هفته جاری بود.

هفته تودیع‌ها و معارفه‌ها

این هفته هفته خبری معارفه‌ها‌ و تودیع‌ها بود. در این هفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری که اکنون رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور است سمت قبلی خود را به حجت‌الاسلام نوری‌زاده به عنوان رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد تحویل داد.

در این مراسم حجت‌الاسلام علی‌اکبری که اکنون امام جمعه موقت تهران نیز هست، تأکید کرد: احیای ارزش‌های الهی در جامعه به آبادانی مساجد وابسته است، آبادانی مسجد نیز تا حد زیادی به توان مدیریتی امام جماعت بستگی دارد. از این روی، چندی پیش دانش مدیریتی مورد نیاز برای ائمه جماعات را در نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد به معرض دید قرار دادیم و فرایند انتقال این تجربه‌ به ائمه جماعات تهران و حتی کل کشور آغاز شد.
حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد، نیز بیان کرد: دشمن با ایجاد یأس و ناامیدی بین مردم و سلب اعتماد عمومی، تصمیم دارد انقلاب را تضعیف کند، وظیفه داریم امروز فرصت تبلیغ، مسجد و استفاده از ابزارهای گوناگون فرهنگی در اختیار ماست. پس باید بکوشیم بینش مردم را به ارزش‌های اسلامی ارتقا بدهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی نیز در این مراسم تودیع و معارفه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب رویکرد جوانگرایی و ساده‌زیستی را از مدیران کشور انتظار دارند، اظهار کرد: ایشان به من فرمودند که اگر ملاحظات امنیتی مانع نمی‌شد با یک پیکان تردد می‌کردم.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، طی حکمی حجت‌الاسلام علی‌اصغر سهرابی را به‌ عنوان مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران منصوب کرد.

مخبردزفولی رفت/ سیدسعیدرضا عاملی آمد

محمدرضا مخبردزفولی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، نیز طی مراسمی تودیع و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی معارفه شد. در این مراسم مخبردزفولی بیان کرد: انتخاب حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی به دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان می‌دهد که مدیریت‌های نظام روز به روز در حال بالنده‌تر شدن است.

وی افزود: دانشگاهی که از حکومت سابق تحویل گرفتیم، محل تولید علم نبود. در روزهای نخستین پس از انقلاب نیز اتاق‌های بسیاری از دانشگاه‌ها به اسلحه‌خانه بعضی جریانات سیاسی تبدیل شده بود، حتی بعضی از آن جریان‌ها اصلاً سابقه‌ای در مبارزه انقلابی نداشتند، اما اتاق‌هایی را اشغال کرده بودند. به برکت تلاش دانشمندان، همت همه دولت‌ها و در رأس همه به برکت عنایت ویژه مقام معظم رهبری، امروز توانسته‌ایم به توفیق‌های بزرگی در زمینه علمی و فرهنگی دست یابیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر مقام معظم رهبری نباید دچار سیاست‌زدگی شود، بلکه باید تمام تلاش خود را برای اقتدار علم و دانش به منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی به کار گیرد.

دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با بیان اینکه در واقع یک آبادی به من تحویل داده شده است که امیدوارم آن را خراب نکنم، فرهنگ بسیار زیبایی را اشاعه داد که جا دارد از جانب برخی از مسئولان که دائم بر طبل ناامیدی و یأس می‌کوبند نیز مورد توجه قرار گیرد.

خبری که داغ بر دل‌های ما گذاشت

۲۴ دی‌ماه هواپیمای باری حوالی صفادشت تهران سقوط کرد که در این حادثه 15 نفر از هموطنانمان کشته شدند. این هواپیما به منظور مشارکت نیروی هوایی ارتش در طرح مردم یاری و کمک به محرومان جامعه، محموله گوشتی را از مقصد قرقیزستان به ایران حمل می‌کرد که در فرودگاه فتح مجبور به فرود اضطراری شده و با توجه به از دست رفتن کنترل هواپیما 15 نفر از هموطنانمان در این حادثه گشته شدند.

بازدید ظریف از طرح‌های بازسازی عتبات در کربلا

وزیر امور خارجه کشورمان در جریان بازدید از پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در کربلا گفت: طرح‌هایی که با همت مهندسان و استادکاران ایرانی در حرم‌های مطهر اجرا می‌شود، بیش از هرچیز نشان دهنده عشق، تخصص و دانش فنی بالای آن‌هاست. کارهای بزرگی که در اعتاب مقدسه اجرا شده است، افزون بر شاخصه‌های بالای فنی، نشان‌دهنده عشق و ارادت ایرانیان به ائمه اطهار(ع) نیز است.

ایکنا میهمان داشت
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، ضمن حضور و بازدید از خبرگزاری ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به معرفی دو اثر قرآنی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عناوین «تفسیر راهنما» و «فرهنگ قرآن» پرداخت. وی اظهار کرد: «تفسیر راهنما» ماحصل یادداشت‌های زندان اوین است که از دی ماه سال ۱۳۵۴ آغاز می‌شود و تا پیروزی انقلاب ادامه پیدا می‌کند. مجموع یادداشت‌های ایشان در ۲۵ دفتر دویست‌برگی نوشته شده بود و برای حفظ و نگهداری آن‌ها از دستبرد ساواک یا مأموران زندان، هر بار که به‌همراه مادر به ملاقات ایشان می‌رفتیم، دفتر‌های نوشته شده را به ما می‌دادند و دفتر جدید تحویل می‌گرفتند. بهترین دل‌مشغولی ایشان در زندان همین تدوین و فیش‌برداری تفسیر راهنما بود که در مجموع ۳۲ هزار برداشت با ۸ هزار عنوان، پایه‌های اولیه و اصلی تفسیر راهنما را تشکیل می‌دهد.

پنبه طب اسلامی زده شد؟

طی هفته جاری نشستی با عنوان جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ــ اصولی برگزار شد؛ نشستی کاملاً تخصصی که شاید انتظار می‌رفت تنها علاقه‌مندان و پژوهشگران مباحث میان‌رشته‌ای اسلام و سلامت را به خود جذب کند، اما نه تنها با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد، بلکه حتی دیگر صندلی‌های تالار آیت‌الله مهدوی کنی دانشگاه امام صادق(ع) جوابگوی حاضران نشست نبود.
در این نشست قرار بود سه استاد حوزه و دانشگاه به روایات طبی و نحوه تشخیص و به کارگیری آن‌ها در مباحث طبی یا احیای آن بپردازند، اما از همان اوایل سخنرانی معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و تخطئه کردن طب اسلامی با عنوان «دکان دو نبشی که در حال سوء استفاده از دین برای پر کردن جیب خود و توسعه اسلام لندنی» بسیاری از مخاطبان را غافلگیر کرد.
اگرچه رئیس دانشگاه امام صادق(ع) و رئیس اندیشکده فقهی مرکز الگوی اسلامی سخنرانی تخصصی درباره نحوه برخورد با روایات طبی و استنباط آن‌ها ارائه دادند، این دو نیز در سخنرانی بسیاری از روایات طبی را زیر سؤال بردند و در اصالت آن‌ها شک ایجاد کردند و اینکه آیت‌الله علیدوست عمده کسانی را که در جریان روایات طبی کار می‌کنند غالی خواند.
زبان بسیار تخصصی فقهی دو استاد یاد شده تا حدودی مورد نارضایتی مخاطبان این نشست بود که شاید نتوانستند چنانکه باید و شاید از دو سخنرانی نهایت استفاده را ببرند، اما جنجالی‌ترین بخش این نشست سخنان آیت‌الله محقق داماد بود که در سخنرانی خود عملاً خواستار جدایی مباحث طبی از دین و شریعت شد و از آسیب مباحث کلامی انتقاد کرد.
وی همچنین با انتقاد از پایین آوردن شأن رسالت پیامبران گفت: آیا باید چنین حکمت والایی را به حدی پایین بیاوریم که بگوییم چه چیزی برای معده خوب است؟!

انتهای پیام

نظر شما