شناسهٔ خبر: 30662231 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مجتبی شریعتی نیاسر:

امکان اخذ 24 واحد درسی در یک رشته فرعی

گروه دانشگاه ــ معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اختیاری بودن برگزاری دوره‌های طرح «کهاد» در دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان علاوه بر ۱۴۰ واحدی که در دوره لیسانس می‌گذرانند، می‌توانند ۲۴ واحد از دیگر رشته‌های دانشگاه را اخذ کنند، برای مثال دانشجویی که در رشته مکانیک در دوره لیسانس مشغول تحصیل است، می‌تواند ۲۴ واحد درسی از رشته اقتصاد را بردارد.

صاحب‌خبر -

پیوند و هم‌افزایی روزافزون زمینه‌های مختلف علوم و فناوری از یک سو و رشد پژوهش‌های بین رشته‌ای از سوی دیگر، این نیاز را برای دانشجویان ایجاد کرده است که علاوه بر فراگیری عمیق یک رشته تخصصی، از مبانی و فنون رشته‌های تحصیلی دیگر نیز آگاهی داشته باشند. ایجاد این امکان که دانشجویان علاوه بر تحصیل در رشته اصلی خود، دروسی منتخب از یک رشته دیگر را نیز فرا گیرند، باعث گسترش بازار کار داخلی و خارجی برای دانش آموختگانی با این دوره تحصیل ویژه می‌شود.

دانشگاه تهران در سال تحصیلی جاری به صورت رسمی این کار را در قالب برگزاری دوره‌های طرح «کهاد» آغاز کرده و بر اساس این طرح، دانشجویان در رشته‌های مختلف این دانشگاه امکان دریافت چند واحد درسی اختیاری از رشته‌های دیگری غیر از رشته اصلی خود را در دانشکده‌های دیگر دارند. دوره‌های آموزشی- مهارتی کهاد مجموعه درس‌هایی است که رشته فرعی تحصیلات دانشگاهی را تشکیل می‌دهد که به وسیله یک یا چند گروه آموزشی عرضه می‌شود.

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با ایکنا، درباره برگزاری این دوره‌ها در دانشگاه‌ها و لزوم مهارت‌افزایی دانشجویان در رشته‌های مرتبط با رشته تحصیلی اصلی آن‌ها اظهار کرد: البته این موضوع به دانشگاه تهران اختصاص ندارد و دانشگاه تهران صرفا یکی از پیشگام‌ها در این عرصه است. دانشگاه صنعتی شریف از سال ۷۸ دوره‌هایی با همین عنوان طرح کهاد شروع کرده که بر اساس این طرح، دانشجویان علاوه بر ۱۴۰ واحدی که در دوره لیسانس می‌گذرانند، قادر خواهند بود به اختیار خود ۲۴ واحد از دیگر رشته‌های دانشگاه را اخذ کنند، مثلا دانشجویی که در رشته مکانیک در دوره لیسانس درس می‌خواند می‌تواند ۲۴ واحد درسی از رشته اقتصاد را بردارد، یا دانشجوی رشته مدیریت از رشته فلسفه واحد بردارد. دانشجویان با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند به خوبی با محتوای آن رشته آشنا شده و قادر خواهند بود از ظرفیت آن رشته متناسب با نیاز خود بهره‌برداری کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران، دانشگاه‌های دیگری مانند فردوسی مشهد و صنعتی اصفهان هم در حال اجرا و برگزاری دوره‌های طرح کهاد هستند.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، اجرای این طرح به اختیار دانشگاه‌ها است و اگر دانشگاهی بخواهد این طرح را اجرا کند، دانشجویان آن دانشگاه موظف به گذراندن واحد‌های این طرح نیستند. دانشجو در صورت تمایل می‌تواند واحد‌های درسی در این طرح را اخذ کند.

شریعتی نیاسر افزود: تاکید ما تنها بر این مسئله است که ۱۳۲ تا ۱۴۰ واحد برنامه درسی دوره لیسانس باید به قوت خود باقی باشد و دانشجو واحد‌های درسی بیش از این تعداد را تحت عنوان دوره‌های کهاد اخذ کند. اجرای این طرح به برنامه‌های هر دانشگاه و علاقه‌مندی دانشجویان بستگی دارد.

به گفته شریعتی نیاسر، نحوه اجرای این طرح در دانشگاه‌های علاقه‌مند به اجرای طرح کهاد، به این صورت است که برای ایجاد دوره کهاد لازم است گروه یا دانشکده میزبان در دانشگاه مربوطه، فرم تعریف دوره را تکمیل و برای تصویب به شورای آموزشی دانشکده/پردیس مربوطه ارائه کند. پس از تصویب دوره در شورای مزبور، برنامه آموزشی دوره برای بررسی، اظهار نظر و تایید به اداره کل برنامه‌ریزی و نظارت آموزشی دانشگاه ارسال می‌شود. بعد از تایید برنامه آموزشی دوره توسط این اداره کل، این دوره‌ها می‌تواند اجرایی شود.

وی در پایان گفت: دانشجویی که در دوره کهاد شرکت کرده است، مشمول تمامی مقررات آموزشی جاری دانشگاه در دوره اصلی خود خواهد بود و تفاوتی در اجرای مقررات آموزشی اعم از اخذ واحد، نحوه برخورد با غیبت، مشروطی، سنوات و سایر موارد ایجاد نخواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما