شناسهٔ خبر: 30662169 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام فلسطینی:طرح موسوم به معامله قرن محکوم به شکست است

تهران- ایرنا- تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: سرنوشت هرگونه طرحی که دربرگیرنده ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی سراسر قدس شرقی و در مرزهای 1967نباشد، محکوم به شکست است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری رای الیوم، نبیل ابوردینه سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان در واکنش به گزارش هایی در باره فاش شدن برخی مفاد طرح «معامله قرن» و پیشنهاد آمریکا برای ایجاد کشور فلسطین صرفا در مناطقی از کرانه باختری و بخشی از قدس شرقی اعلام کرد: تداوم پخش شایعات درباره نشانه های طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن و نیز اقدام برای جلب همکاری های منطقه ای و بین المللی با مفاد این طرح، تلاش هایی شکست خورده است و به بن بست خواهد رسید.
وی افزود: برقراری صلح عادلانه و دائم باید مبتنی بر مشروعیت بین المللی و راه حل تشکیل دو کشور و ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی باشد.
ابوردینه گفت: راه برقراری صلح در منطقه روشن و هرگونه طرحی برای دور زدن مطالبات آزادی خواهانه و استقلال طلبانه ملت فلسطین موفقیت آمیز نخواهد بود و مردم فلسطین با وجود همه این توطئه ها و چالش ها پیروز خواهند شد.
شبکه چهار تلویزیون رژیم صهیونیستی روز گذشته اعلام کرد که طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره صلح خاورمیانه به زودی ایجاد یک کشور فلسطینی در مساحتی به اندازه 90 درصد کرانه باختری را که پایتخت آن قدس شرقی باشد اما اماکن مقدس را در برنگیرد، پیشنهاد خواهد داد.
اما دولت آمریکا گفته است که اعلام این طرح احتمالا چند ماه دیگر خواهد بود و از هرگونه پیش بینی درباره محتوای آن خودداری کرده است.
کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که آمریکایی ها به برخی منابع گفته اند این طرح شامل ضمیمه کردن شهرک های یهودی نشین کرانه باختری به اسرائیل و نیز تخلیه یا توفف ساخت شهرک های پراکنده و دور از یکدیگر خواهد بود.
گزارش می افزاید ترامپ می خواهد بخش قدیمی قدس که مقدسات اسلامی، مسیحی و یهودی داخل آن قرار دارد، تحت حاکمیت اسرائیل باشد اما به طور مشترک با فلسطینی ها و اردن اداره شود.
این شبکه افزود: بر اساس این طرح بیشتر مناطق عربی در قدس شرقی تحت حاکمیت فلسطین قرار خواهد داشت و این مناطق در آینده پایتخت کشور فلسطین خواهد شد.
اسرائیل قدس را پایتخت ابدی خود می داند، اما این خواسته از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته نمی شود. در حالی که فلسطینی ها می خواهند قدس شرقی از جمله مسجد الاقصی واقع در بخش قدیمی شهر قدس پایتخت کشور مستقل شان باشد.
در این گزارش به سرنوشت آوارگان فلسطینی که یکی از اختلافات بزرگ در این مناقشه ده ها ساله به شمار می رود، اشاره ای نشده و همچنین وضعیت نوار غزه در این طرح مورد بررسی قرار نگرفته است.
اما یک مقام مسئول در کاخ سفید به این گفته بسنده کرده است که پیشگویی درباره محتوای این طرح دقیق نیست.
از سوی دیگر «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در همین رابطه گفته است که طرح ترامپ تا پیش از انتخابات اسرائیل که قرار است نهم آوریل (20فروردین) برگزار شود، فاش نخواهد شد.
شبد**1480**

نظر شما