شناسهٔ خبر: 30661849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

عدم اعتماد نخست وزیر بریتانیا به رای گذاشته شد

دولت «می» بین مرگ و زندگی

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: رهبر اپوزیسیون بریتانیا پیشنهاد رای عدم اعتماد به دولت نخست وزیر این کشور را مطرح کرده که دیروز (چهارشنبه) به رای گذاشته شد، اما نخست ‌وزیر بریتانیا که با رای عدم اعتماد در پارلمان مواجه است، تاکید کرد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس تحقق خواهد یافت.
اعضای پارلمان بریتانیا با ۴۳۲ رای در مقابل ۲۰۲ رای طرحی را رد کردند که شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۲۹ مارس را تشریح می‌کرد.
به گزارش رویترز، «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا دیروز (چهارشنبه) ضمن تاکید بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عنوان داشت: این اتحادیه تنها دوره مذاکرات مربوط به بند ۵۰  را طولانی خواهد کرد، البته اگر طرح جایگزین معتبری برای خروج وجود داشته باشد.
می گفت: سیاست دولت این است که ما در حال خروج از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس هستیم و اتحادیه اروپا هم تنها دوره اجرایی بند ۵۰ را طولانی خواهد کرد. سخنان می در حالی عنوان شده که طرح مورد نظر برای خروج از اتحادیه اروپا در مجلس عوام بریتانیا رای نیاورد و حالا زمزمه‌های دادن رای عدم اعتماد به دولت وی نیز شنیده می‌شود.
از طرف دیگر در گزارش شبکه خبری بی.بی.سی آمده است که «جرمی کوربین»، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر بریتانیا پس از آن رای عدم اعتماد به دولت نخست وزیر را مطرح کرد که برنامه «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا برای خارج شدن از اتحادیه اروپا روز سه شنبه از سوی قانونگذاران این کشور رد شد.
رای عدم اعتماد این مساله را در بوته آزمون قرار می‌دهد که آیا اکثریت قانونگذاران بریتانیا از این پیشنهاد حمایت می‌کنند که مجلس عوام به دولت می رای عدم اعتماد دهد یا خیر. اگر اکثریت به دولت می رای عدم اعتماد دهند، دولت ۱۴ روز زمان دارد تا بار دیگر حمایت اکثریت را در پارلمان برای باقی ماندن در قدرت به دست بیاورد.
اگر دولت نتواند از رای عدم اعتماد جان سالم به در ببرد، انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود. به صورت معمول، انتخابات پنج تا شش هفته به طول می‌انجامد و «ترزا می» به عنوان نخست وزیر موقت در جریان کمپین انتخاباتی در قدرت می‌ماند.
رای عدم اعتماد به دولت «ترزا می» با رای عدم اعتمادی که در دسامبر ۲۰۱۸ با آن روبرو بود، کاملا متفاوت است‌؛ زمانیکه حزب محافظه کارش نقش وی را به عنوان رهبر حزب به چالش کشید. او از این رای عدم اعتماد جان سالم به در برد.
قوانین حاکم بر رای عدم اعتماد در دولت زمانی تغییر کرد که قانون مدت معین پارلمان‌های بریتانیا در سال ۲۰۱۱ برای دشوار کردن سرنگونی یک دولت اجرا شد.
تقاضا برای همه‌پرسی دوم
از طرف دیگر نیز گروهی متشکل از ۷۱ قانونگذار حزب اپوزیسیون کارگر بریتانیا از رهبر حزبشان «جرمی کوربین» در نامه‌ای تقاضا کردند تا از پیشنهاد برگزاری یک همه پرسی دوم بر سر باقی ماندن در اتحادیه اروپا حمایت کند. به گزارش رویترز، روز سه شنبه توافق بریگزیتی که «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا با اتحادیه اروپا حاصل کرده بود در پارلمان بریتانیا شکست سختی خورد.
دولت بریتانیا به این ترتیب مجبور است یک برنامه متفاوت را در پیش گرفته و یا اصلا بدون هیچ گونه توافقی از اتحادیه اروپا خارج شود یا این که یک همه پرسی برگزیت دوم را در دستور کار قرار دهد. حزب کارگر بریتانیا ۲۵۶ قانونگذار در پارلمان بریتانیا دارد.
مقام‌های این حزب در مواضعشان برگزاری یک انتخابات سراسری را اولویت اول خود اعلام کرده و خواهان آن هستند که در صورت عدم محقق شدن این مساله، همه پرسی دومی در مورد برگزیت برگزار شود.
واکنش‌ها به شکست طرح می
مقام‌ها و سیاستمداران اتحادیه اروپا با یاس به این نتیجه‌ای که در پالمان بریتانیا رقم خورد واکنش نشان داده‌اند. این بزرگترین شکست در تاریخ رای گیری پارلمانی برای یک دولت حاکم بود، به طوری که ۱۱۸ نفر از اعضای حزب محافظه کار هم به آن رای منفی دادند. به گزارش بی‌بی‌سی در پی شکست طرح نخست وزیر بریتانیا در پارلمان برای خروج از اتحادیه اروپا، «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا اشاره کرده است که شاید بهتر باشد بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند. او در توییتی نوشت: «اگر توافق ممکن نیست، و کسی توافقی نمی‌خواهد، در آن صورت چه کسی هست که بالاخره جرات داشته باشد و تنها راه حل مثبت را بیان کند؟» 
«ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپایی اخطار داد که بریتانیا وقت زیادی برای رسیدن به یک توافق ندارد. او گفت: «من بریتانیا را ترغیب می‌کنم نیات خود را در حداقل زمان ممکن روشن کند. وقت تقریبا تمام است.» او افزود: خطر خروج هرج و مرج زده بریتانیا با رای منفی پارلمان بیشتر شده است.  «مایکل بارنیر»، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات خروج، گفت که بریتانیا باید رویکردش را مشخص کند. او گفت: «اکنون بر عهده دولت بریتانیاست که بگوید گام بعدی چیست. اتحادیه اروپا متحد خواهد بود و مصمم است به توافقی برسد.»
صدراعظم آلمان نیز گفت که تلاش برای تضمین یک «برگزیت منظم و با برنامه» باید ادامه یابد. « آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان با این حال تاکید کرد که اگر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به صورت بی‌نظم و بدون برنامه‌ریزی هم باشد، کشورش آماده است.
وی از بابت امتناع پارلمان بریتانیا از توافق برگزیت مورد مذاکره با اتحادیه اروپا ابراز تاسف کرده و گفت که این «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا است که باید بگوید بریتانیا چگونه باید ادامه دهد.
مرکل گفت: فکر می‌کنیم که این به طرف بریتانیای بستگی دارد. ما می‌خواهیم تخریب به حداقل برسد چرا که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ضرر به وجود می‌آید. ما بر تلاش برای یافتن یک راه حل با نظم تمرکز داریم، اما خودمان را برای این سناریو هم آماده می‌کنیم که شاید یک راه حل با نظم وجود نداشته باشد. «اولاف شولتز»، وزیر دارایی و معاون صدراعظم آلمان، گفت که «این روزی تلخ برای اروپاست. ما به خوبی آماده‌ایم، اما یک برگزیت پردست انداز ناخوشایندترین گزینه برای اتحادیه اروپا و بریتانیا خواهد بود.»
در فرانسه نیز «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری این کشور گفت: «فشار عمدتا روی آنهاست.» او اخطار داد که دوره انتقالی حیاتی است چون خروجی بدون حصول توافق خسارت بار خواهد بود.
دولت ایرلند هم در بیانیه کوتاهی گفت که خود را برای خروج بریتانیا بدون آنکه توافقی حاصل شده باشد آماده خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است: «متاسفانه نتیجه رای خطر یک برگزیت هرج و مرج زده را تقویت می‌کند. در نتیجه دولت (ایرلند) بر تلاش‌های خود خواهد افزود تا برای چنین نتیجه‌ای آماده باشد.»
در همین حال «نیکولا استورجن»، وزیر اول اسکاتلند گفته حالا که طرح «ترزا می» رای نیاورد باید روند برگزیت متوقف شده و رفراندوم دیگری برگزار شود.

نظر شما