شناسهٔ خبر: 30660860 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ظريف در جمع سران عشائر کربلا و بابل اعلام کرد:

آمادگي لغو رواديد بازرگاني همزمان با سفر روحاني به بغداد

صاحب‌خبر -
آمادگي لغو رواديد بازرگاني همزمان با سفر روحاني به بغداد
خبرگزاري آريا - وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت: در صورت موافقت طرف عراقي، توافقنامه لغو متقابل رواديد بازرگانان ميان دو کشور همزمان با سفر دکتر روحاني به بغداد امضا مي شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، «محمد جواد ظريف» چهارشنبه شب در جمع سران عشائر کربلا و بابل در محل کنسولگري جمهوري اسلامي ايران در کربلا، گفت: از پنج سال پيش پيشنهاد لغو متقابل و کامل رواديد ميان دو کشور را ارائه کرده ايم اما طرف عراقي هنوز با آن موافقت نکرده است.
وي گفت: بتازگي نيز پيشنهاد کرده ايم که دست کم رواديد بازرگانان لغو شود، اين پيشنهاد را به دولت عراق داده ايم و درصورت موافقت، مي توانيم آن را در جريان سفر اسفندماه دکتر روحاني به بغداد امضا کنيم.
ظريف اظهار داشت: ما کاملا براي لغو رواديد آمادگي داريم اما اين امر به صورت يکطرفه امکان پذير نيست و بايد متقابل باشد.
وزير امور خارجه افزود: پيوند دو ملت ايران و عراق عمق تاريخي و فرهنگي دارد که در راس آن حب امام حسين (ع) و اربعين است. خون جوانان ما در مبارزه با داعش به هم آمخيته شده است و هيچ قدرتي نمي تواند اين دو ملت را از يکديگر جدا کند بشرط آنکه اين حقيقت را باور داشته باشيم.
ظريف گفت: حب امام حسين (ع) و اربعين مرا به اينجا آورده است. از همينجا هم اعلام مي کنم جمهوري اسلامي ايران هيچ سقف و محدوديتي براي توسعه روابط خود با کشور دوست و برادرش عراق قائل نيست.
وي افزود: دولت عراق تمايل و اداره سياسي در اين جهت دارد اما در برخي موارد موانعي وجود دارد که با خواست مردم عراق بر طرف خواهد شد.
ظريف اضافه کرد: آماده ايم نيازهاي عراق را در زمينه هاي فني مهندسي، گاز و برق بطور کامل تامين کنيم.
وزير امور خارجه همچنين بر ضرورت همکاري ايران و عراق در مبارزه با ريشه هاي تروريسم تفکيري بويژه در دو بخش افکار افراطي و فقر تاکيد کرد.
محمد جواد ظريف پيش از ظهر امروز چهارشنبه در همايش بزرگ اقتصادي ايران و استان هاي جنوب و مرکز عراق که در شهر کربلا برگزار شد، شرکت کرد.
در اين همايش علاوه بر مسوولان محلي و تعدادي از نمايندگان پارلمان، دهها تن از فعالان اقتصادي و صنعت گران و سرمايه داران از استان هاي کربلا، نجف، بابل، ميسان، واسط، سماوه و ديوانيه به همراه فعالان اقتصادي بخش خصوصي ايران شرکت کرده بودند.
ظريف بعد از همايش به زيارت حرم هاي امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) مشرف شد و سپس از روند بازسازي عتبه حسينيه بازديد به عمل آورد.
وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه وارد بغداد شد و ضمن ديدار و رايزني با مقامات عالي عراقي از جمله همتاي عراقي اش در همايش بزرگ اقتصادي ايران و عراق در بغداد شرکت کرد و به ايراد سخنراني پرداخت.
ظريف ديروز سه شنبه نيز به اربيل و سليمانيه سفر کرد و با مسوولان اقليم کردستان عراق ديدار و رايزني و در همايش بزرگ همکاري اقتصادي ايران و کردستان عراق شرکت کرد.
وزير امور خارجه ايران قرار است فردا پنجشنبه بعد از مشرف شدن به زيارت حرم مطهر اميرمومنان علي (ع) و شرکت در همايش اقتصادي ايران و فعالان اقتصادي استان نجف، خاک عراق را ترک کند.

نظر شما