شناسهٔ خبر: 30660831 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روحانی در جمع استانداران کشور:

نظر مردم مبنای اصلاح امور باشد

صاحب‌خبر -
- نظرات حاکمان جامعه باید با اکثریت قاطع مردم همخوانی داشته باشد - توانستیم وارد فضا شویم؛ اشکالات جزئی چند ماه آینده برطرف می شود - فیلتر و فیلترینگ به تاریخ خواهد پیوست
نشست مشترک هیأت وزیران با استانداران سراسر کشور، فرصتی بود تا رئیس جمهوری به صورت ریز و جزئی، رویکردهای ضروری برای مقابله با تحریم‌ها و فشارهای امریکا را تشریح کند. الزامات توسعه صادرات غیرنفتی از استان‌ها، تقویت بازارچه‌های مرزی، فعال کردن ظرفیت‌های استان‌ها از قبیل بانک‌ها و احیای زمین‌هایی که در اختیار بانک‌هاست، نظارت بر نحوه هزینه کرد ارزهای دولتی و در نهایت، بهبود رابطه با مردم، از جمله توصیه‌های اکید رئیس جمهوری به استانداران سراسر کشور بوده است. حجت‌الاسلام حسن روحانی درعین حال تأکید کرد که مردم، متوجه نوع و گستره فشارهای امریکا هستند و به خوبی تفکیک می‌کنند که چه بخش از مشکلات آنان، ناشی از تحریم و چه بخش ناشی از عملکرد دولت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این نشست با بیان اینکه مردم ما بسیار هوشیارتر از تصورات دشمنان هستند، وزرا و استانداران را به تلاش بیشتر برای رفع مشکلات و عبور از تحریم‌های ضد ایرانی امریکا فرا خواند و تأکید کرد که امریکایی‌های نگران از توانمندی ملت ایران، به دنبال اعمال فشارحداکثری هستند، اما این فشارها بی نتیجه خواهد بود.
وی در ابتدای سخن خود، با اشاره به سالروز فرار شاه از کشور در 26 دی، علت این فرار غیراختیاری را رسیدن فاصله حاکمیت و نظرات مردم به جایی غیرقابل جبران دانست و افزود: این باید همواره در ذهن ما باشد که افکار، اندیشه، آرمان‌ها و نظرات حاکمان جامعه باید با اکثریت قاطع مردم همخوانی داشته باشد و هر جا این همخوانی از بین برود و بین مردم، فرهیختگان، اندیشمندان، ‌صاحبنظران و جوانان جامعه با حاکمیت فاصله و شکاف بیفتد، آن حکومت بر فرض هم که باقی بماند، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: در یک حکومت مردمی و مردم‌سالار که یکی از افتخارات انقلاب اسلامی ایجاد چنین حکومتی است، باید همواره افکار عمومی و نظرات جامعه و آنچه مورد نظر مردم است، حتی برای اصلاح امور و تحولات، مد نظر باشد.
وی با اشاره به سفرهای اخیر خود به استان‌های کشور و حضور پرشور مردم، واقعیت جامعه را متفاوت با آن چیزی دانست که در تبلیغات رسانه‌های خارجی راجع به مردم ایران وجود دارد و افزود: متأسفانه صفحه تبلیغات چه در فضای مجازی و چه در دیگر فضاها تحت تأثیر القائات و تبلیغات دشمنان نظام است و نسخه‌ای که از غرب در صفحه تبلیغات پیچیده می‌شود در فضای مجازی، تلویزیون‌ها و رسانه‌ها منتشر می‌شود و عده‌ای هم آن را دنبال کرده و تکرار می‌کنند و همان کسانی که می‌دانند این تبلیغات از اول دروغ است، کاسه در دست گرفته و در صف می‌ایستند.
روحانی با بیان اینکه مردم بسیار هوشیارتر از تصورات دشمنان ما هستند و البته این بدان معنا نیست که مردم مشکلات ندارند، اضافه کرد: مردم در زندگی، کسب و کار، فعالیت، واردات و صادرات، تولید، بازار و معیشت خود، مشکلاتی دارند، اما چون می‌دانند ریشه این مشکلات عمدتاً از سوی دشمنان  طراحی شده و آنها آغازگر این صحنه برای ما و منطقه هستند، کاملاً‌ در محاسبات خود سهم دولت، دیگر دستگاه‌ها و داخل و خارج را می‌سنجند.
 توصــــــــــیه‌های مشخص روحانی به استانداران
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان، از افزایش صادرات غیرنفتی در کشور، بویژه در برخی استان ها تا 50 تا 60 درصد بیشتر از سال گذشته شده خبرداد و از استانداران خواست هر کجا می‌بینند که در اجرای صادرات مشکلی وجود دارد باید اعلام کنند و وزرای مربوطه می‌بایست نسبت به رفع این مشکلات اولویت قائل شوند.
وی از استاندارانی که مناطق آزاد را در استان‌های خود دارند، خواست این مناطق را تبدیل به مراکزی برای صادرات و واردات مواد مورد نیاز برای تولید کنند و گفت: مردم مطمئن باشند تمام مسئولان برای تأمین کالاهای اساسی اعم از تأمین ارز، با همه توان در تلاشند و نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشند.
روحانی، در کنار تحریم، کاغذ‌بازی و پیچ‌ و خم‌های اداری را از مشکلات داخلی عنوان کرد و افزود: اگر مدیر کلی در استان می‌تواند کاری را انجام دهد، وزیر موظف است انجام آن کار را واگذار کند و اگر اقدامی را در یک استان به جای آنکه دولت تصمیم بگیرد، استاندار می‌تواند انجام دهد، دولت باید اختیارات لازم را به استاندار واگذار کند. رئیس جمهوری استاندار را نماینده عالی دولت در یک استان‌ دانست و تأکید کرد: همان اختیارات و امکاناتی که رئیس جمهوری برای اداره کشور در اختیار دارد استاندار نیز به همان نسبت بر استان خودش باید دارای توانمندی و نفوذ باشد که برخی از توانمندی‌ها به ویژگی‌های فرد و برخی به ساختارها و مقررات کشور مربوط می‌شود.
وی با اشاره به گزارش استانداران مبنی بر اینکه بسیاری از زمین‌ها و امکانات به طور رها شده در اختیار بانک‌ها قرار دارد، گفت: این مسائل باید در اسرع وقت حل و فصل شود و اگر نیاز به هماهنگی و یا قانون دارد، باید به دولت اعلام کنید تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم ضمن اینکه بالاترین مسئولیت در این زمینه امروز برعهده وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی است و باید با تعیین زمان‌بندی، بانک‌ها را موظف به فروش مازاد اموال خود کنند.
روحانی با اشاره به این گزارش که برخی از دستگاه‌های دولتی در استان‌ها زمین و امکاناتی در اختیار دارند که بدون استفاده رها شده و آن دستگاه دولتی نیازی به آن ندارد، گفت: ‌همه مسئولان در استان‌ها اعم از استاندار، شهردار و مقامات محلی باید پیگیری‌ کنند که دستگاه مربوطه، آن بخش را در اختیار بگذارد و وزیر موظف است تا این کار را انجام دهد و اگر در این زمینه مشکلی به وجود آمد، استانداران باید بلافاصله و حتی تلفنی به من اطلاع دهند و من نیز مسئولیت آن را می‌پذیرم که این مسأله را دنبال کنم.
رئیس جمهوری ادامه داد: وزیر اقتصاد و دارایی در راستای شناسایی اموال مازاد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی مسئولیت سنگینی برعهده دارد و هیچ وزیری نمی‌تواند نسبت به اموالی که در اختیار آن وزارتخانه‌ است، ادعایی داشته باشد، چرا که همه اینها متعلق به دولت است و این زمین‌ها باید مجانی برای ساختن مسکن و یا موضوعاتی نظیر گردشگری واگذار شود.
فضای مجازی می‌تواند شفافیت ایجاد کند
روحانی از گسترش فساد به عنوان دیگر مشکلی که با آن مواجه هستیم نام برد و گفت: تحریم به ظاهر به رشد و توسعه کشور و زندگی مردم فشار وارد می‌کند، اما اثر بسیار بد آن گسترش فساد است.
وی با بیان اینکه به دلیل آنکه ارز به صورت چند نرخی در اختیار قرار می‌گیرد، فساد ایجاد می‌کند و این نیاز به مراقبت و دقت بالا دارد، اظهارکرد: درست است که برای مبارزه با فساد نیاز به دستگاه نظارتی و دادگاه داریم، اما اساس در این راه شفافیت است، این فضای مجازی است که می‌تواند این شفافیت را به وجود بیاورد. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه بارها در دولت اعلام کردیم که باید هر کس که ارز به او تعلق می‌گیرد و ثبت سفارش می‌کند، اعلام شود تا همه بدانند چه کسی برای چه کاری، چه مقدار ارز دریافت کرده و چه میزان کالا وارد کرده و در کجا انبار کرده است، افزود: این اقدام تنها با دولت الکترونیک و فضای الکترونیک امکان تحقق دارد.
روحانی ادامه داد: یکی از مشکلات این است که مشخص نیست پولی که بانک مرکزی برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز تولید می‌دهد، چه میزان به طور کامل در این مسیر هزینه می‌شود که در این زمینه بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرکات و وزارت ارتباطات و فناوری، مسئولیت سنگینی برعهده دارند و باید در راستای شفاف‌زایی تلاش کنند. رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر مسیر گردش پولی که از بانک مرکزی برای تهیه مواد اولیه خارج می‌شود را به درستی نظارت نکنیم، دچار مشکل خواهیم شد، گفت: امروز یکی از مسائل مهمی که باید برای جلوگیری از قاچاق کالا مورد توجه قرار گیرد، مرزهای کشور است. امروز بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز  از کشور قاچاق می‌شود به طوری که شبانه تعداد زیادی دام و گوسفند از مرز غربی کشور خارج می‌شوند و از سوی دیگر باید برای تهیه گوشت مورد نیاز مردم از کشوری دیگر با هواپیما گوشت وارد کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه دولت اقدامات و تلاش‌های فراوانی برای حفظ و ایجاد زیربناهای لازم برای گسترش ارتباطات و فضای مجازی در کشور انجام داده و  بیشترین آسیب‌ها هم نصیب دولت شده است، افزود: امکانات فضای مجازی روزانه گسترش پیدا می‌کند و فیلتر و فیلترینگ هم بتدریج به تاریخ خواهد پیوست و اثر آن تا زمانی محدود مؤثر است. دورانی در این کشور ویدئو ممنوع بود و یکی از مسئولیت‌های مهم دستگاه‌های امنیتی در گمرکات کشور، گرفتن ویدئو و گرفتن نوارهای ویدئویی در خیابان از مردم بود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه راه مبارزه با فساد، شفافیت است، رعایت اخلاق، حفظ آبروی مردم و درست سخن گفتن‌ با جامعه را امری مهم و وظیفه‌ای همگانی دانست و گفت: نباید در همه امورات با شک نسبت به دیگران برخورد کنیم، البته دستگاه‌های امنیتی در چند مورد بخصوص مانند تحرکات جاسوسی و تروریستی و مواد مخدر باید این موارد را رعایت کنند، اما اگر بتوانیم در اخلاق و رفتار هم همانند سایر زمینه‌ها تحول ایجاد کنیم، انقلاب به اهداف بلند خود دست یافته است.
روحانی در ادامه، یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هدایت روزنامه‌ها و رسانه‌ها برای ارتقای اخلاق دانست و افزود: بخشی از کار روزنامه‌ها می‌بایست تبلیغ برای توسعه گردشگری در کشور باشد وگرنه رسانه‌ها برای چه چیزی مهم‌تر از منافع ملی یارانه دریافت می‌کنند؟ آیا یارانه تنها برای این است که به نفع این حزب یا آن گروه تیتر درشت بزنند؟ وی گفت: وزارت ارشاد باید چارچوب مشخصی برای ترویج اشتغال، تقویت منافع و مصالح ملی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها تعریف کند و روزنامه‌ها، رسانه‌ها و صدا و سیمای ما باید از افکار فرهیختگان و اندیشمندان کشور استفاده کرده و راهکارهای مناسب را در اختیار دولت قرار دهند.
روحانی با طرح این سؤال که چرا روزنامه‌ها، فضای مجازی و صدا و سیمای کشور در زمینه نحوه مصرف سوخت آرام هستند و فریاد نمی‌زنند، اظهار کرد: ما باید از همه توان خود در این راه استفاده کنیم تا زندگی اقشار ضعیف جامعه را که در روستاها و شهرها هستند، سامان دهیم.
وی با اشاره به اینکه دولت کمک جبرانی و حمایتی برای اقشاری که درآمد آنها زیر 3 میلیون تومان در ماه است را پیش‌بینی کرده که اولین قدم آن به انجام رسیده است، افزود: براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه این بسته حمایتی به 16 میلیون خانوار تاکنون پرداخت شده که رقم قابل ملاحظه‌ای است و این البته یکی از راه‌های حمایت از اقشار مستضعف است.
روحانی همچنین، جذب سرمایه داخلی و خارجی برای انجام طرح‌ها و پروژه‌های کشور را از دیگر وظایف استانداران دانست و گفت: وقتی در شورای عالی امنیت ملی تصویب می‌کنیم که یک ایرانی دوتابعیتی هنگامی که می‌خواهد وارد کشور شود، هیچ مشکلی نداشته باشد و بتواند اموال منقول و غیرمنقول خود را براحتی به فروش برساند به معنای آن است که یک قانون گذشته را اصلاح کرده‌ایم. وی اضافه کرد: همه ایرانیان باید بتوانند راحت به کشور خود مسافرت کنند. همان طور که در زمینه سربازی هم این تصمیم را گرفتیم که جوانی که می‌خواهد به کشور بیاید بتواند براحتی این کار را انجام دهد.روحانی با بیان اینکه یک سرمایه بزرگ از ایرانیان در خارج از کشور وجود دارد که به کشور خود علاقه مند هستند، گفت: هر تضمینی لازم باشد، در نشست سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی برای ورود سرمایه به کشور انجام می‌دهیم چرا که معتقدیم کشور بدون وجود سرمایه نمی‌تواند جهش توسعه‌ای داشته باشد.
 ضرورت تواضع با مردم
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر ضرورت نحوه رفتار استانداران و مسئولان با مردم، ‌گفت: البته همگی رفتاری خوب و متواضعانه نسبت به مردم دارند، اما گاهی برخی گزارشات در بعضی امور، موجب نگرانی می‌شود.
وی با بیان اینکه بار مسئولیت آنقدر سنگین است که اگر عنایت حق وجود نداشته باشد، پشت انسان می‌شکند، گفت: اگر پول و امکانات در اختیار نداریم و نمی‌توانیم معضل مردم را حل کنیم، باید لااقل لبخند چهره خوش و زبان گرم را نسبت به مردم داشته باشیم و با آنها احترام کنیم تا آنها احساس کنند که وقتی به منطقه و استان آنها می‌رویم، برای حل مشکل آنها است.
روحانی با اشاره به اینکه باید به مشکلات مردم که معمولاً هم قابل حل هستند، رسیدگی کنیم، گفت: شاید آن کسانی که فقر و تنگدستی را درک نکرده‌اند، نمی‌توانند بفهمند که خجالت کشیدن در مقابل خانواده به چه معناست؟
وی با بیان اینکه با وجود همه سختی‌ها و مشکلات باید به خانواده‌های نیازمند رسیدگی کنیم، گفت: همه اقوام، ‌مذاهب، زن‌ها و جوانان جامعه باید احساس کنند که دولت پشتیبان آنهاست و می‌خواهد به آنها کمک کند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پرتاب ماهواره پیام که اولین ماهواره عملیاتی کشور بود، گفت: در این پرتاب موفقیت‌های خوبی داشتیم و البته ناکامی‌هایی جزئی هم بوجود آمد اما در مجموع دستاورد مثبت و بسیار خوبی بود. در زمینه پرتاب‌کننده و هم در زمینه ساخت ماهواره به موفقیت‌های بالایی دست پیدا کردیم و این بدان معنا است که ایران امروز در این مسیر قرار گرفته و اشکالات جزیی که وجود دارد، ظرف چند ماه آینده برطرف خواهد شد.
رئیس جمهوری ادامه داد: مردم بدانند که کشور ما در این فناوری موفق بوده و توانستیم وارد فضا شویم و این برای کشاورزی، محیط زیست، کسب اطلاعات مورد نظر و حفظ جنگل‌ها و مراتع بسیار حائز اهمیت بوده و آن را دنبال خواهیم کرد.




نظر شما