شناسهٔ خبر: 30660809 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بازی حساس ایران و عراق با تساوی بدون گل به پایان رسید

صدرنشینی بدون انتقام

صاحب‌خبر -



تیم ملی فوتبال ایران شب گذشته در سومین و آخرین دیدار خود در گروه D جام ملت‌های آسیا 2019 امارات و در ورزشگاه آل‌مکتوم دوبی برابر عراق قرار گرفت. دیداری که قضاوت آن را روشن ایرماتوف داور معروف ازبکستانی برعهده داشت.
همان طور که کارلوس کی‌روش در نشست مطبوعاتی پیش از بازی اعلام کرده بود، از بازیکنانی جدید برای این دیدار استفاده و تغییراتی در ترکیب تیم ملی ایجاد کرد. براساس تصمیم سرمربی پرتغالی تیم ملی، علیرضا بیرانوند، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سیدمجید حسینی، وریا غفوری، میلاد محمدی، روزبه چشمی، امید ابراهیمی، علیرضا جهانبخش، وحید امیری، سامان قدوس و سردار آزمون در ترکیب اصلی قرار گرفتند. در واقع چهار تغییر نسبت به بازی با ویتنام در تیم صورت گرفت و چشمی، جهانبخش، حسینی و محمدی وارد ترکیب 11 نفره شروع کننده مسابقه شدند. نکته جالب توجه در ترکیب عراق هم این بود که سرکو کاتانچ سرمربی اهل اسلوواکی این تیم، بشار رسن هافبک پرسپولیس را روی نیمکت نشانده بود ولی طارق همام هافبک استقلال در ترکیب اصلی این تیم حضور داشت.
مسابقه در شرایطی از ساعت 19:30 آغاز شد که با وجود میل بیشتر عراق به حمله، توپ بیشتر در میانه زمین به حرکت درمی‌آمد و جنگ در این بخش از زمین ادامه داشت تا اینکه ایران در دقیقه ۱۲ صاحب موقعیتی ایده‌آل شد. سانتر امیری از جناج چپ در محوطه جریمه عراق روی سر سردار آزمون فرود آمد اما ضربه سر چکشی سردار به شکل خطرناکی از بالای دروازه به بیرون رفت. با گذشت زمان، ملی‌پوشان ایران بازی را در دست گرفتند و با دو کرنر دروازه عراق را تهدید کردند. در دقیقه 23، خطایی که طارق همام پشت محوطه جریمه روی امید ابراهیمی مرتکب شد، یک ضربه کاشته برای تیم ملی به ارمغان آورد اما شوت سامان قدوس بعد از برخورد به دیوار دفاعی بازیکنان عراق دفع شد و در ادامه نیز شوت میلاد محمدی به بیرون رفت. دقیقه 28، امید ابراهیمی با قُلدری صاحب توپ شد و به قلب مدافعان عراق زد اما داخل محوطه این تیم و در برخورد با علی عدنان روی زمین افتاد که داور ازبک اعتقادی به خطای پنالتی نداشت؛ اتفاقی که با اعتراض کاپیتان تیم ایران همراه بود.نخستین حمله عراق هم در دقیقه ۳۵ بازی شکل گرفت که شوت از راه دور احمد یاسین با اختلاف از کنار دروازه بیرانوند به بیرون رفت. در دقیقه 39، خطای قدوس روی صفا هادی درگیری را بین بازیکنان دو تیم به وجود آورد که داور به قدوس کارت زرد نشان داد. در دقیقه ۴۳ اوت‌ دستی بلند امیری با دفع ناقص مدافعان عراق به آزمون رسید که شوت این بازیکن باز هم با برخورد به مدافعان عراق مقابل پای جهانبخش قرار گرفت که شوت سرکش هافبک-مهاجم تیم ملی با اختلاف از بالای دروازه به بیرون رفت. در دقیقه 45 اوت‌دستی بلند امیری به آزمون رسید و شوت او به دست صفا هادی برخورد کرد که بازیکنان ایران اعتقاد به پنالتی داشتند اما داور چنین نظری نداشت و نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان رسید.
سرمربی عراق که نسبت به بازی قبل تیمش برابر یمن دو تغییر برای این بازی داشت، با شروع نیمه دوم بشار رسن را به جای یاسین به میدان فرستاد تا هافبک پرسپولیس هم فرصت خودنمایی در این دیدار پیدا کند. در دقیقه49 شوت چشمی بعد از پرتاب اوت امیری، در شلوغی محوطه جریمه عراق برخوردی با دست راست صفا هادی داشت که باز هم بازیکنان ایران معتقد به پنالتی بودند و اعتراض کردند ولی ایرماتوف در این صحنه نیز نظری برخلاف شاگردان کی روش داشت. در دقیقه 55 علی عدنان با ضربه‌ای از میانه زمین قصد باز کردن دروازه ایران را داشت که بیرانوند به راحتی توپ را در اختیار گرفت. در دقیقه 63 اولین تعویض ایران انجام شد و مهدی طارمی جای جهانبخش را گرفت. در دقیقه 66 شوت پای چپ مهند علی از پشت محوطه جریمه بدون دردسر توسط بیرانوند جمع شد. در دقیقه 68 وحید امیری دومین کارت زرد ایران را از ایرماتوف دریافت کرد. در دقیقه 72 هم شوت روی پای کنعانی‌زادگان بعد از پرتاب اوت امیری به مدافعان عراق برخورد کرد و دفع شد. در دقیقه 75 دومین تعویض ایران انجام شد و مهدی ترابی به جای قدوس وارد زمین شد. در دقیقه 77، موقعیت خوبی برای عراق به وجود آمد و سانتر دقیق طارق همام از جناح راست زمین با ضربه سر علاء عباس همراه شد که بیرانوند با واکنش تماشایی، توپ را از کنج دروازه ایران به کرنر فرستاد. در دقیقه 79 شوت روی پای ترابی کم دقت بود و از کنار تیرک عمودی دروازه عراق به بیرون رفت. اشکان دژاگه تعویض سوم ایران بود که در دقیقه 80 جای چشمی به میدان رفت و بازوبند کاپیتانی ایران را به بازوی خود بست. در دقایق پایانی اتفاق خاصی روی دروازه دو تیم نیفتاد و ایرماتوف پس از 3 دقیقه وقت اضافه در سوت خود به نشانه پایان بازی دمید. با نتیجه بدون گل دو تیم 7 امتیازی شدند اما ایران به دلیل تفاضل گل بهتر به عنوان تیم صدرنشین راهی دور بعد شد و عراق در رتبه دول جدول ایستاد. نکته اینکه کی روش و شاگردانش موفق نشدند انتقام شکست چهار سال پیش از عراق را بگیرند.

سلیمانی: هیچ خطای پنالتی صورت نگرفت
 نیمه اول بازی ایران و عراق چند صحنه مشکوک داشت و بازیکنان ایران معتقد به پنالتی بودند و به ایرماتوف اعتراض داشتند. حیدر سلیمانی، کارشناس داوری در خصوص خطای سامان قدوس روی بازیکن تیم ملی عراق اظهار داشت: «خطای قدوس مصداق یک خطای شدید بود که مستحق اخراج بود. به نظرم داور در این صحنه ملاحظه کرد و کارت قرمز نداد.» 
وی در مورد اینکه آیا بازیکن عراقی در محوطه جریمه این تیم روی امید ابراهیمی مرتکب خطا شد، تصریح کرد:«به نظرم این یک برخورد ساده بود. بازیکن حریف خطایی روی ابراهیمی انجام نداد.در مورد صحنه‌ای هم که اعتقاد داشتند توپ سردار آزمون به دست بازیکن عراق خورده باید بگویم درست است توپ به دست خورد، ولی آن بازیکن فرصتی برای دزدیدن دستش نداشت و برای همین ادامه بازی توسط ایرماتوف تصمیم درستی بود.»


نظر شما