شناسهٔ خبر: 30660305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نود و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان تشکیل شد

نودچهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان عصر چهار شنبه (۲۶ دی) با دستور کار نقش تاثیرگذار فرهنگ در اقتصاد و مسائل اقتصادی و با حضور اعضای این شورا در دفتر نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، دبیر شورای فرهنگ عمومی کردستان در این جلسه اظهار کرد: 6 کارگروه گفتمان سازی فرهنگ عمومی با هدف تشکیل جلسات مشورتی، اتاق فکر و هم اندیشی در دبیرخانه این شورا واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل شد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه تاثیرگذاری و تاثیرپذیری فرهنگ بر اقتصاد و اقتصاد بر فرهنگ بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: بر همین اساس کارگروه های مشورتی و گفتمان سازی فرهنگ عمومی با حضور اعضا و نمایندگان شورای فرهنگ عمومی استان در راستای اتخاذ تصمیم گیری متناسب برگزار شده است.

 

جلال قلعه شاخانی به نقش فرهنگ در شکل گیری رفتار اجتماعی و اقتصادی شهروندان اشاره کرد و افزود: بررسی  آثار و تبعات رفتار افراد در وضعیت های اقتصادی و نقش فرهنگ عمومی در این شرایط از جمله دستورکارهای جلسات اقماری شورای فرهنگ عمومی استان بوده است.

 

وی ادامه داد: کارگروه های شورای مشورتی به این مسائل پرداخته است که شرایط اقتصادی امروز چه آثار بر فرهنگ عمومی جامعه دارد و برای گذر از این شرایط اقتصادی، چه کارهای در حوزه فرهنگی می تواند انجام داد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کردستان به نقش تاثیرگذار گفتمان سازی فرهنگی اشاره و خاطر نشان کرد: دستگاه های فرهنگی و حاکمیتی بایستی نسبت به باورپذیری، اعتمادسازی، تقویت همدلی و همکاری در جامعه بیش از پیش اهتمام داشته باشند.

 

یکی از اساتید حوزه اقتصادی دانشگاه کردستان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به مقوله های اقتصاد سالم، سلامت اقتصادی و اقتصاد سلامت بیان کرد: در طول اعصار مفاهیم و تعاریف متعددی از اقتصاد بیان شده است که مفاهیمی همچون پول، تولید، توزیع، مصرف و مواردی از این دست در این حوزه تعریف شده اند.

 

حامد قادرزاده، با اشاره به اهمیت طرح مسائل اقتصادی در جلسات شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد: اقتصادی عمل کردن تابع مستقیمی از میزان شناخت دقیق از فاکتورهای موثر در تولید و یا انجام هر فعالیت اقتصادی است.

 

وی فرهنگ را مجموعه ای هنجارها و باورهای حاکم بر جامعه تعریف کرد و افزود: خرید بدون اولویت، عدم ارزش گذاری صحیح فعالیت های رفتاری و گفتاری، عدم توجه به تحلیل بلند مدت رفتارهای اقتصادی، عدم توجه به اتلاف زمان و هزینه فرصت و پایین بودن قدرت تحلیل و کاهش سرمایه های اجتماعی را از جمله تاثیرگذاری فرهنگ بر اقتصاد است.

 

قادرزاده، بر ارائه راهکاری های مناسب توسط شورای فرهنگ عمومی در شرایط اقتصادی تاکید کرد و اضافه کرد: به دلیل اریب فکری سرمایه های اجتماعی در جامعه از بین رفته است و برای رسیدن به حد مطلوب اجتماعی بایستی مسائل و مشکلات تاثیرگذار در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد بررسی و برای آن چاره اندیشی شود.

 

این استاند دانشگاه و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی کردستان، هوشیاری کامل در مقابله با توطئه های دشمنان، شناسایی اهداف شوم و پلید استکبار جهانی، بهره گیری از ظرفیت سازمان ها، تریبون های نمازجمعه و رسانه ها، نظارت و برخورد با متخلفان اقتصادی، استفاده صحیح از فضای مجازی، تکیه بر توامندی های داخلی، تنظیم اقتصادی، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها، بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی و هنری، تقویت فرهنگ اقتصاد اسلامی، بهره گیری از الگوهای زندگی سالم اسلامی را از جمله راهکارهای مقابله با شرایط اقتصادی سخت برشمرد.

 

لازم به ذکر است در این جلسه دکتر حامد قادرزاده، فرهاد میمنت آبادی و لیلا حیدری به عنوان سه عضو حقیقی شورای فرهنگ استان برابر بند 22 آیین نامه این شورا معرفی شدند.

نظر شما