شناسهٔ خبر: 30660096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظریف: ایرانیان افسانه ابرقدرتی آمریکا را درهم شکستند

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه ایران در پیامی توئیتری با اشاره به سالگرد فرار شاه و همزمانی آن با سالروز اجرای برجام، نوشت: ایرانیان افسانه ابرقدرت بودن آمریکا را درهم شکسته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، محمد جواد ظریف پیامی توئیتری به زبان انگلیسی به مناسبت سومین سالروز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر کرد.
ظریف در این پیام نوشت: 40 سال پیش ایرانیان در چنین روزی دست نشانده آمریکا را مجبور به فرار (از ایران) کردند. 3 سال پیش برجام اجرا شد و به سال ها امنیتی کردن موضوع ایران پایان داد.
وی افزود: به رغم دسیسه های آمریکا علیه ایران در طول 40 سال گذشته و خروج این کشور از برجام، ایرانیان افسانه ابرقدرت بودن آمریکا را شکسته اند.
برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در 26 دی ماه سال 1394 میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان امضا شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت سال جاری با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت به صورت یکجانبه کشورش را از این توافق خارج و اعلام کرد که تحریم های رفع شده به مدد آن را بازمی‌گرداند.
دور اول تحریم های آمریکا شامل طلا و فلزات گرانبها و صنایع هواپیمایی و خودرویی در 15 مرداد و دور دوم این تحریم ها علیه ملت ایران شامل تحریم های نفتی، بانکی، بیمه و کشتیرانی در 14 آبان اجرایی شد.
اتحادیه اروپا، چین و روسیه با محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، همواره بر پایبندی خود به این توافق و یافتن راه هایی برای تداوم بهره مندی ایران از منافع اقتصادی آن تاکید کرده اند.
اتحادیه اروپا قانون انسداد را که شرکت های اروپایی را در صورت عدم همکاری با ایران به بهانه تحریم های آمریکا تحریم می کند، احیا کرده است.
این اتحادیه همچنین در حال تکمیل سازوکار ویژه مالی موسوم به SPV است که تبادل مالی ایران با شرکت های اروپایی و جهان را بدون آسیب دیدن از تحریم های آمریکا تسهیل می کند.
شبد**9416**1379

نظر شما