با افزايش استفاده نوجوانان از فضاي مجازي
زنگ خطر حرکت قطار نوجواني بر ريل افسردگي به صدا در آمده است
صاحبخبر - منيره غلامي توکلي دوران نوجواني، دوران شور و نشاط است. دوراني که انرژي زايدالوصف در وجود انسان چنان نمود و بروز ظاهري پيدا مي کند که برخي از افراد آن را تولدي دوباره براي انسان مي نامند. . نوجوان که به تازگي دوران کودکي را پشت سر گذاشته است در اين دوره دگرگوني هاي زيادي را در ابعاد مختلف جسمي، عقلي و احساسي تجربه مي کند که تجميع آنها با هم شخصيت نوجوان را شکل مي دهند. به عقيده روانشناسان، دور نوجواني براي فرد پنج، تغيير بزرگ را به همراه دارد. 1. توسعه يافتن حيات عاطفي 2. سرعت تغييراتي که با رشد جنسي همراه است 3. تغييراتي که در بدن، علائق و نقش هايي که در گروه هاي اجتماعي از آنان انتظار مي رود ايفا مي کند، به وجود مي آيد و مسائل جديدي را مي آفريند 4. همچنان که الگوهاي علائق و رفتار تغيير مي يابد، ارزش ها نيز متغير خواهند بود . 5. بيشتر نوجوانان در مورد تغييرات، حالتي متغيّر دارند. زماني درخواست و تقاضاي استقلال دارند، ولي اغلب از مسئوليت هايي که همراه با استقلال و ارزيابي آنهاست، هراس دارند. به واقع شروع دوره نوجواني براي فرد، آستانه رسيدن به بزرگسالي، جستجوي هويت و آرمان گرایي است و در اين مسير که مانند برزخي براي نوجوان است، بسياري از خانواده ها دچار ترس از نوع رفتارها، کنش ها و واکنش هاي نوجوان مي شوند. براي مثال اکثر خانواده ها از شرکت نکردن، نوجوان شان در مهماني ها گلايه مند هستند! پرخاشگري و نوعي از افسردگي که با زياد خوابيدن و پُرخوري همراه است نيز از ديگر دلمشغولي هاي والدين در خصوص فرزند نوجوان شان مي باشد.از طرف ديگر نوجوان گرايش زيادي به گروه هاي دوستان دارد يا چنان در فضاي مجازي غرق شده که مي توان برچسب " معتاد به اينترنت" را به او چسباند. کيمبرلي يانگ براي اولين بار در مقالهاي در سال ١٩٩۶ مطرح کرد که استفاده نامناسب از کامپيوتر ميتواند معيارهاي اعتياد را پر کند، در کشورهايي مانند چين و کره جنوبي اعتياد به اينترنت به عنوان يک تهديد سلامت عمومي تلقي ميشود. تحقيقات نشان ميدهد که جوانان و نوجواناني که بيش از دو ساعت در روز را صرف استفاده از رسانههاي اجتماعي ميکنند، بيشتر احتمال دارد که در معرض خطر ابتلا به اختلالات رواني مانند افسردگي و اضطراب قرار گيرند. همچنين بروز رفتارهاي پرخطر جنسي و توقف رشد مغز و يادگيری از ديگر پيامدهاي اعتياد به اينترنت محسوب مي شود. امروزه به دليل عدم رعايت رژيم مناسب رسانه اي، زنگ خطر «جامعه نوجوان افسرده» به صدا در آمده است. نوجواناني که بيش از يک چهارم روز را در فضاي اينترنتي مي گذرانند، نشانه هايي از افسردگي را دارند که مهم ترين آنها احساس پوچي، آرزوي مرگ، بيخوابي، سحرخيز بودن در عين کمخوابي، يأس، دلمردگي، انزوا و خستگي مفرط و فقدان انرژي، است. همچنين، بيقراري، ترس و هراس از حضور در جمع و اجتماع، کابوسهاي مکرر شبانه، بي اشتهايي، کم وزني طولاني مدت، بروز رفتارهاي تنش آميز از نمونه نشانههاي افسردگي در گروه کودکان و افراد کم سن و سالي است که زمان بيشتري را صرف فضاي مجازي مي کنند. البته بايد اين را نيز گفت که بروز برخي از نشانه هاي گفته شد در فرد نمي تواند دال بر افسردگي وي باشد ولي ادامه دار و دامنه دار بودن اين نشانه ها تا حدي که زندگي فرد را در ابعاد شخصي ، خانوادگي و اجتماعي تحت تأثير قرار دهد، نگران کننده است و بايد اقدامات درماني براي برطرف شدنش، صورت گيرد. دکتر بهاره بياتي، دکتراي تخصصي روانشناسي در خصوص مديريت رفتار نوجوانان در فضاي مجازي معتقد است، شبکههاي اجتماعي يکي پس از ديگري ظهور کرده و با به وجود آمدن پديده نويني به نام «زندگي دوم» خطر ايجاد تغييرات بنيادي را در طرز تلقي، نگرش و سبک زندگي نوجوان افزايش داده اند.∎
نظر شما