شناسهٔ خبر: 30657748 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

3 منبع جدید درآمدی دولت، در بوجه 98

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 : مهمترین جهت گیری بودجه باید بر چرخش نظام مالی برای مقابله با تحریم ها و توجه بیشتر به جنبه های حمایتی از قشر متوسط و ضعیف جامعه باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس در برنامه گفتگوی 18:30 گفت: نگاه اول و بررسی کمیسیون های مجلس و کمیسیون تلفیق به بخش احکام درامدی بودجه است. تبصره 15 و 16 درامدی بودجه در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و تا شنبه ادامه خواهد داشت بعد از آن بخش هزینه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 
 
جهانبخش محبی نیا درباره مهمترین ویژگی بودجه 98 گفت: ویژگی های مهمی که دغدغه دولت و مجموعه نظام است و باید سرلوحه باشد، چرخش نظام مالی در شرایطی است که بتوانیم با تحریم ها و تهدیدهای امریکا مقابله کنیم.
 
وی ادامه داد: سه محور عمده اشتغال، تولید، مهار تورم و توجه جدی، عینی و عملیاتی به معیشت مردم  و مبارزه با فقر مطلق نیز مد نظر است.

مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 
محبی نیا درباره شاخص های کلان بودجه سال 98 گفت: سقف بودجه کل کشور امسال یک تریلیون و 700 میلیارد تومان است یعنی هزار هزار میلیارد تومان بعلاوه 700 هزار میلیارد تومان.
 
این نماینده مجلس گفت: از این رقم یک تریلیون و 200 هزار میلیارد تومان مربوط به بانک ها، موسسات و شرکت هاست، مابقی که 407 در یک نگاه و 470 هزار میلیارد تومان است مربوط به منابع عمومی دولت است که از این رقم 70 هزار میلیارد تومان درامدهای اختصاصی است و مابقی به اعتبارات عمرانی و جاری کشور برمی گردد که 62 هزار میلیارد تومان از باقی مانده مربوط به اعتبارات عمرانی و حدود  340 هزار میلیارد تومان مربوط به اعتبارات جاری کشور است.
 
او درباره مهمترین تصمیمات کمیسیون تلفیق درباره بودجه سال آینده گفت: در روز اول و دوم بررسی ها در کمیسیون تلفیق کلیات بودجه پرداخته شد، مبانی اقتصادی بودجه با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نفت، وزیر امور اقتصادی و رئیس بانک مرکزی بررسی می شود و بعد از آن منابع درامدی بررسی می شود، در حوزه مباحث فنی و اقتصادی نگاه ما این است که سه تراز مطرح در بودجه از جمله تراز عملیاتی، بررسی شود.
 
محبی نیا افزود: بعد از بررسی درآمدها و هزینه ها اعداد باقی مانده بعنوان سقف کلی بودجه مطرح می شود، در تراز عملیاتی درمجموعه درامدها 112 هزار میلیارد در بودجه کسری دیده می شود که عدد خوبی نیست، این کمبود باید از فروش دارایی های سرمایه ای مثل نفت، سهام شرکت های دولتی تامین می شود.
 
وی گفت: در سال 98 باید 86 هزار میلیارد تومان از درامد نفتی و دارایی های دولت برداریم تا کسری جبران شود، یکی از راههای دیگر استقراض از دیگر کشورها و بانک مرکزی است که بدترین نوع آن است که با تولید پول موجب افزایش تورم می شود بنابراین دولت به سراغ اوراق مالی می رود و مبلغ 51 هزار میلیارد تومان اوراق مالی بعلاوه 86 هزار میلیارد تومان از منابع نفتی باید تامین شود تا کسری درامدی بودجه جبران شود.

محبی نیا افزود: در بررسی منابع درآمدی دولت در تبصره 17؛ منابع دولت از بخش مالیات، فروش نفت و اوراق مالی، جرایم و سایر درامدها بررسی شده است، سه منبع درامدی جدید برای دولت تعریف شده است که یکی از آن عرضه و فروش بنزین و گازوئیل در مناطق مرزی بالاتر از 1000 تومان است که بتواند پاسخگوی بخشی از قاچاق و درآمدی برای دولت بدست آید، پیش بینی شده که از محل فروش بنزین  11 هزار میلیارد تومان درآمد عاید کشور شود.
 
وی ادامه داد: منبع دیگر درآمدی نیز مربوط به پرداخت نکردن محکومیت های مالیاتی در سازمان تعزیرات است که نیروی انتظامی برای ورود به این بخش اعلام آمادگی کرده است که نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان از سقف محکومیت ها بدست خواهد آمد که در مجموع 14 هزار میلیارد تومان منابع جدید درامدی در کمیسیون تعریف و تصویب شده است.

 او درباره پایداری منابع گفت: عملکرد درآمدها در سال 97 خوب بوده و می توان گفت: پایداری منابع در سال 98 نیز خوب خواهد بود، منابع پایایی درامدی از محل واگذاری تملک سرمایه ها نیز پیش بینی شده و در سال آینده نگرانی هایی از نظر پایداری منابع نخواهد بود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس درباره آثار شاخص بودجه سال آینده بر متغیرهای مثل اشتغال، تورم و غیره گفت: سازمان برنامه و بودجه و دولت تاثیر متغیرها بر شاخص بودجه با نگاه مثبت دیده اند، درباره اشتغال در سال 97 یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره برای اشتغال به اضافه منابع دیگر از سوی بانک ها دیده شد که متاسفانه در این بخش عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی دیده نشد، بر همین اساس در بحث اشتغال در بودجه امسال مجلس مانند دولت خوشبین نیست.              

محبی نیا گفت: ما نمی توانیم نسبت به برخی شاخص ها دفاع داشته باشیم مثل تورم و کاهش فقر چراکه 7 هزار میلیارد تومان اعتبار برای کاهش فقر دیده شده است و در سال آینده تورم افزایش خواهد یافت و اثرات منفی بر بودجه خواهد گذاشت بنابراین اگر بتوانیم مشکلات اشتغال، تورم و فقر را مهار کنیم، کار بزرگی انجام داده ایم.
 
علی اصغر یوسف نژاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 98 مجلس در ارتباط تصویری درباره مهمترین جهت گیری های بودجه گفت: مهمترین جهت گیری ها باید در جهت جنبه های حمایتی از قشر متوسط و ضعیف جامعه باشد و وجه اجتماعی نیز لحاظ شود که البته دولت برای همسان سازی حقوق ها و افزایش حقوق ها برنامه هایی پیشنهاد کرده است که تجمیع نقطه نظرات و تصویب نهایی در کمیسیون تلفیق و صحن علنی خواهد بود اما بیشتر باید انضباط و شفافیت مد نظر باشد.

وی گفت: وجوه مختلف بخش اقتصادی، تولید، صنعت، بخش های فرهنگی و آموزشی نیز مورد توجه کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس خواهد بود ولی ما بیشتر به دنبال مدیریت مصرف و منابع بودجه باشد تا درآمد ها در جهت تحقق و واقع بینانه باشد.
 
مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه
یوسف نژاد درباره تاثیر متغیرها بر بودجه گفت: طبق سیاست هایی که دولت اعلام کرده است،کاهش فقر مطلق، توجه به اشتغال و کنترل تورم سه مسئله اساسی است که در بودجه به دنبال آن است و تصمیمات مجلس نیز بر اقتصاد و اجتماع متمرکز خواهد شد، تحقق شاخص های کلان مثل تورم و نسبت های بودجه ای و جهت دهی نقدینگی به سمت تولید و اقتصاد مولد نیز مورد توجه است.
 
این نماینده مجلس افزود: در تبصره 19 نیز استفاده از مشارکت مردمی در بهره برداری و تکمیل پروژه های نیمه تمام برای ایجاد اشتغال دیده شده است که یکی از نکات مثبت بودجه سال آینده است.

او درباره افزایش درآمد بودجه شرکت های دولتی گفت: یکی از نقاط ضعف بودجه نویسی اینکه به بودجه شرکت های دولتی کمتر توجه شده است، با توجه به اینکه بسیاری از شرکت ها هزینه های زیادی را به دولت تحمیل کرده اند، در بودجه سال 98 افزایش 50 درصدی درآمد بودجه شرکت های دولتی توجه شده است، امسال تاکید شده در کمیسیون تلفیق بررسی اجمالی به بودجه شرکت های دولتی مثل شرکت ملی نفت و گاز  داشته باشیم.
 

نظر شما