شناسهٔ خبر: 30657622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

با حضور وزیر علوم؛

نشست کارگروه مشترک ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد

سومین نشست کارگروه مشترک علوم‏، تحقیقات، تکنولوژی و نوآوری ایران و اتحادیه اروپا عصر امروز در بروکسل برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، منصور غلامی به همراه محمود نیلی احمدآبادی  در رأس هیاتی متشکل از رؤسا برخی از دانشگاه‌های عالی‌رتبه کشور و نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سومین نشست کارگروه مشترکِ علوم‏، تحقیقات، تکنولوژی و نوآوریِ ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کردند.

منصور غلامی  در این نشست ضمن اشاره به قابلیت‌های پژوهشی و علمی اتحادیه اروپا از جمله سهم دو درصدی پژوهشی کشورهای اتحادیه از GDP و جایگاه پژوهشگران اروپایی در میان بازیگران جهانی تأکید کرد که ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در حوزه‌های مختلف مورد علاقه مشترک از جمله پیرشدن جمعیت، تغییرات اقلیمی و مهاجرت که چالش‌های مشترک آنهاست، همکاری کنند.

وی همچنین به سابقه تاریخی علم و دانش در ایران از جمله ایجاد دانشگاه جندی‌شاپور اشاره کرد و گفت که در تاریخ معاصر نیز تأسیس دارالفنون در سال ۱۸۵۱ میلادی که دانشمندان آلمانی، اتریشی و فرانسوی در آن حضور داشتند، نمادی از همکاری‌های ایران و اروپا بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین به جایگاه علمی ایران در جهان اشاره کرد و گفت: «ایران با داشتن ۳/۴ میلیون دانشجو و دانشگاه‌های سطح بالا بازیگری مهم در علم و فناوری بین‌المللی است».

به گفته وی ایران براساس آمارهای (ISI و SCOPUS) اولین کشور از لحاظ رشد کمی تولیدات علمی در دنیاست.

در ادامه، کارگروه مشترک، حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ضمن اشاره به گسترش همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر و اشاره به گسترش همکاری‌های آموزشی دو طرف در حوزه اراسموس پلاس تأکید کرد که همکاری‌های پژوهشی مشترک دو طرف نیز گسترش پیدا کند.

طرف اروپایی هم در این کارگروه گزارشی از پیشرفت همکاری‌های دو طرف به ویژه در حوزه همکاری‌های آموزشی (اراسموس پلاس) ارائه و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های دو طرف در حوزه پژوهشی در چارچوب برنامه چشم‌انداز ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا گسترش پیدا کند.

ریستینا راسو، معاون مدیر کل کمیسیونر علوم و پژوهش، در این نشست گفت که در حال حاضر ۴۰۰ پژوهشگر ایرانی در شورای پژوهشی اروپا ( ERC ) فعال هستند که قابل توجه است.

سومین کارگروه مشترک ایران و اتحادیه اروپا براساس بیانیه مشترک دو طرف در سال ۱۳۹۵ بعد از توافق هسته‌ای ایران و اروپا تشکیل شده است. اولین کارگروه در بروکسل شهریور ۱۳۹۵، دومین کارگروه تیرماه ۱۳۹۶ در تهران و سومین جلسه کارگروه روز چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ با حضور هیأت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و روسای دانشگاه‌های تهران، اصفهان و خوارزمی و همچنین نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بروکسل برگزار شد.

ژان اِریک پاکه، مدیرکل پژوهش و نوآوری اتحادیه اروپا، نیز به نمایندگی از اتحادیه در بخش افتتاحیه به ایراد سخن پرداخت و ابراز امیدواری کرد که روند رو به افزایش مشارکت ایرانیان در پروژه‌های آموزشی مشترک با اتحادیه اروپا به روند رو به رشد خود ادامه دهد. وی افزایش سه برابری مشارکت ایران در برنامه افق ۲۰۲۰ را نشان از جدیت و تلاش بی‌وقفه دانشجویان و پژوهشگران ایرانی دانست.

این کارگروه مشترک در سه بخشِ آخرین تحولاتِ حوزه علوم، تحقیقات، تکنولوژی و نوآوری؛ برنامه‌های همکاری و تبادل محقق و دانشجو و اولویت‌های همکاری به تبادل‌نظر پرداختند.

در بخش نخست این کارگروه، دنیس شایبی، رئیسِ گروه ویژه ایران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، نیز حضور داشت و با خاطرنشان ساختن سومین سالروز اجرای برجام گفت تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز به برجام پایبند خواهد بود و از آن حمایت می‌کند.

وی برجام را بخشی از ساختار وسیع‌تر تأمین امنیت اروپا و منطقه دانست و گفت: «به‌واسطه برجام بود که ایران و اتحادیه اروپا توانستند فصلی جدید در روابط دوجانبه خود ایجاد کنند و بیانیه آوریل موگرینی و محمدجواد ظریف، مسیر روابط را به‌خوبی نشان می‌دهد.»

شایبی به ۱۳ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید پایبندی ایران به تعهدات خود وفق برجام اشاره کرد و رفتار ایران در این حوزه را مورد تقدیر قرارداد و گفت: «توسعه و ترویج همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای میان ایران و اروپا می‌تواند به تقویت روابط کمک کند».

انتهای پیام/4084/ 4122/

نظر شما