شناسهٔ خبر: 30657335 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری بجنورد:

کمبود اتوبوس مانع خدمات دهی مطلوب به دانشگاه بجنورد شده است

بجنورد- ایرنا- سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری بجنورد گفت:کمبود اتوبوس مانع از ارائه خدمات مطلوب به دانشجویان دانشگاه بجنورد شده است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا شافعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سازمان خطی ویژه برای دانشگاه تعریف کرده و دانشجویان از خوابگاه به صورت اختصاصی از اتوبوس های این سازمان استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی بجنورد با کمبود اتوبوس مواجه است، گفت: این سازمان 71 دستگاه اتوبوس دارد که 9 دستگاه آن به علت خرابی، از چرخه خدمات دهی خارج شده است.
شافعی با اشاره به وجود تنها 62 دستگاه اتوبوس برای خدمات دهی به همه مناطق شهر بجنورد، افزود: برای سرویس دهی به دانشجویان دانشگاه بجنورد 8 دستگاه اتوبوس اختصاص یافته که این تعداد در ساعات اوج رفت و آمد دانشجویان به 11 دستگاه نیز می رسد، اما این تعداد نیز پاسخگو نیست.
وی گفت: آغاز برنامه درسی دانشگاه در ساعتی خاص، جابه جایی پرشمار دانشجویان را مشکل می کند و اگر شمار اتوبوس ها چند برابر کنونی نیز بشود، در پاسخگویی مشکل خواهیم داشت.
وی پیشنهاد کرد تا مدیران دانشگاه نیز برای کاهش این مشکل، برنامه های کلاسی را پراکنده تنظیم کنند تا در ارائه خدمات حمل و نقل با مشکل مواجه نشویم.
وی با اشاره به نبود محدودیتی برای مسافرگیری اتوبوس های درون شهری، گفت: اتوبوس ها می توانند بیش از تعداد صندلی دانشجو سوار کنند که گاه این امر گلایه دانشجویان را به دنبال دارد.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد گفت: مبلغی برای نوسازی ناوگان عمومی اختصاص داده شده اما به صورت اوراق با سررسید 1400 بود که کمکی به این امر نکرد.
شافعی اظهار داشت: هم اکنون برای تامین قطعات تعمیری اتوبوس ها دچار مشکل هستیم چرا که تمامی قطعات اسکانیا وارداتی است و نمایندگی اسکانیا نیز در این خصوص پاسخگو نیست.
وی یکی دیگر از مشکلات ناوگان اتوبوسی را تامین لاستیک عنوان و بیان کرد: بخشی از نیاز لاستیک ناوگان را تامین کرده ایم اما از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز انتظار داریم ما را در این خصوص یاری کند.

* فرسودگی ناوگان اتوبوسی بجنورد
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد با بیان اینکه 27 دستگاه از اتوبوس ها در دست بخش خصوصی و مابقی در اختیار شهرداری است، گفت: تمام اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی فرسوده و یا در آستانه فرسودگی است که باید برای نوسازی آن اقدام شود.
شافعی با اشاره به پیگیری برای نوسازی ناوگان، گفت: اعتباراتی از محل سفر رهبری به این امر اختصاص یافته که با توجه به نوسانات اقتصادی پیگیر افزایش آن هستیم تا به عنوان پیش پرداخت برای خرید ناوگان جدید اختصاص دهیم.
وی یادآور شد: بر اساس مطالعات طرح جامع ترافیک، شهر 210 هزار نفری بجنورد نیازمند 90 دستگاه اتوبوس برای جابه جایی مسافران شهری است.
روزانه 35 تا 40 هزار نفر توسط ناوگان اتوبوسرانی بجنورد جابه جا می شوند.

* جابه جایی اتوبوسی روزانه 4300 دانشجو
وی با بیان اینکه روزانه چهار هزار و 300 دانشجوی دانشگاه بجنورد با ناوگان اتوبوسی جابه جا می شوند، افزود: اتوبوسرانی بجنورد در هفته 630 سرویس اختصاصی به دانشگاه این شهر ارائه می دهد.
وی بر لزوم تجمیع حمل و نقل دانشجویان در سایت ارکان تاکید کرد و افزود: در وضعیت کنونی به علت پراکندگی مسیر دانشگاه ها این امر میسر نیست.
شافعی با بیان اینکه با دانشگاه ها مکاتباتی انجام شده تا نسبت به تغییر محل خوابگاه های دانشجویی و تمرکز آن در یک مکان اقدام کنند، گفت: برای سال تحصیلی آینده برنامه هایی برای تجمیع داریم.
وی با بیان اینکه پیگیر گشودن انتهای خیابان قیام بجنورد، برای کوتاه کردن مسیر دانشگاه و آسان سازی و امنیت بخشی سرویس دهی به دانشجویان هستیم، گفت: این طرح نیز نیازمند اعتبارات دولتی است.
سایت اداری – دانشگاهی بجنورد، در منطقه تخته ارکان این شهر، که علاوه بر چند مرکز آموزش عالی، بیمارستان امام حسن (ع) و نمایشگاه بین المللی استان را در خود جای داده، با کمی فاصله از انتهای خیابان قیام واقع شده است.
تاکنون مسئولان استانی و مدیران دانشگاهی طرح هایی برای بازگشایی خیابان قیام و اصلاح جاده تخته ارکان را مطرح کرده اند اما کمبود اعتبارات و تغییر پی در پی مدیران مانع از اجرای این طرح ها شده است.
رئیس دانشگاه بجنورد اخیرا از مشکلات مربوط به سرویس رفت و آمد دانشجویان، به عنوان اصلی ترین دغدغه کنونی این مرکز آموزش عالی یاد کرده بود.
به گفته وی وضعیت نامناسب و پرمخاطره جاده ارتباطی، کمبود ناوگان و فرسودگی اتوبوس های مورد استفاده برای جا به جایی دانشجویان، یکی از نگرانی های اصلی مدیران این دانشگاه است.
دانشگاه بجنورد در مهر سال 1394 راه اندازی شد و هم اکنون در دانشگاه بجنورد افزون بر چهار هزار دانشجو در 47 رشته تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی زیر نظر 170 عضو هیات علمی تحصیل می کنند.
3007/5132

نظر شما