شناسهٔ خبر: 30654964 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نیروی انتظامی قدیمی | لینک خبر

اعتیاد زنان؛ گسست شیرازه زندگی

گروه استان ها - اعتیاد به موادمخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است و در بین مردان بیش از زنان است، اما در چند سال اخیر نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

آرایشگاه‌های زنانه این روزها دیگر مکانی ساده برای کوتاهی مو و بزک نیستند بلکه پا را از این موضوعات فراتر گذاشته‌اند و در بیشتر مواقع می‌توانی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را از آرایشگر درخواست کنی و خانم آرایشگر از خوشبختی و بدبختی گرفته تا لاغری و چاقی نسخه های کذایی رو می کند.

صرف نظر از تنوع چشمگیر خدمات هزینه بردار زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه مشاغل دیگری نیز در این سالن ها سردرآورده‌اند بساط های خرید و فروش یکی از مهمترین ارکان این آرایشگاه‌ها هستند اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود چرا که آرایشگاه‌های زنانه این روزها برای هر دردی نسخه‌های متعدد زیبایی، سلامتی و لاغری تجویز می‌کنند و در اقدام عجیب دیگری، قرص های لاغری را به زنان و دخترانی ارائه می کنند که لاغری به کابوس شبانه آنها تبدیل شده است.

قرص های لاغری که توسط آرایشگاه‌های زنانه به مشتریان ارائه می شود عمدتاً حاوی ماده مخدر شیشه است و چه آسان روزگار شیرین بسیاری از زنان در سایه رسیدن به لاغری تباه می شود اما نکته قابل تامل اینجاست که این قرص ها تحت عنوان ترکیبات گیاهی به زنان و دختران فروخته می‌شوند.

سرهنگ "حقوردیان" رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در خصوص اثرات این داروها می گوید: مواد مخدره به کار رفته در این قرص‌ها آمفتامین است که ماده اصلی شیشه را تشکیل می دهد که دارای عوارضی از جمله افزایش ضربان قلب و فشار خون، خشکی دهان، تعریق، افزایش انرژی، کاهش اشتها ، تهوع ، استفراغ و بی خوابی است.

بسیاری از مصرف کنندگان این قرص‌ها بدون اطلاع از مواد تشکیل دهنده شروع به استفاده از این قرص‌ها می کنند و نمی‌دانند مواد مخدر و محرک این قرص ها چه آسیب‌های غیر قابل جبرانی را بر سیستم بدنی می گذارد.

تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوء مصرف آن پدیده ای مردانه است به عبارتی اعتقاد بر این است که زن‌ها بسیار کمتر از مردها به اعتیاد روی می‌آورند به خصوص در کشور ما حتی سیگار کشیدن زنان و دختران تعجب اطرافیان را بر می انگیزد شاید به دلیل اینکه اعتیاد با نقش آشنای همسر و مادری مهربان و دلسوز در جامعه ایرانی همخوانی ندارد اما واقعیت این است که امروز اعتیاد در میان برخی زنان جامعه هر چند اندک وجود دارد و برخی خانواده ها با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.

سرهنگ "مالکی" معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در زمینه اثرات اعتیاد زنان بر زندگی خانوادگی آنان می گوید: مصرف موادمخدر یکی از عوامل اصلی افزایش میزان طلاق، خشونت در خانواده ها، افت تحصیلی فرزندان، ارتکاب جرایمی چون سرقت، فحشاء، فروش مواد مخدر و... است که بهداشت و سلامت جامعه و افراد را تهدید می‌کند.

خانواده‌ای که یکی از اعضای آن مصرف کننده مواد می باشد زمینه را برای بروز عوارض نابهنجار رفتاری در دیگر افراد خانواده فراهم می کند و سازمان خانواده را به سوی عدم انتظام و همبستگی سوق می دهد، وجود عارضه اعتیاد در خانواده به عنوان یک نظام به دیگر بخش ها منتقل شده و کل سیستم را در معرض خطر ابتلا به عوارض متعدد قرار می دهد بدیهی است که خانواده به عنوان یک سیستم با وجود آسیب دیدگی ناشی از اختلال کارکرد اعضای به سمت ناکارآمدی حرکت می کند.

نادیده گرفتن حقیقت اعتیاد در بین زنان به دلیل فرهنگ حاکم بر جامعه نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به افزایش این پدیده شوم نیز دامن می‌زند.

سرهنگ "صمدپور" رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در خصوص برنامه ریزی راه‌های مؤثر در پیشگری از اعتیاد می گوید: ابتدا باید علل و عوامل مؤثر در شروع مصرف و اعتیاد به مواد را در افراد شناخت، عوامل ژنتیکی، شخصیتی، پسیکوپاتولوژیک، فارماکولوژیک، خانوادگی، محیطی و اجتماعی همگی در سوء مصرف و اعتیاد مؤثر هستند و عوامل متعدد در مقابل یکدیگر به سوء مصرف و سپس اعتیاد منجر می‌شوند. برای انتخاب و بکارگیری مناسب استراتژی ها، دانستن نیازها، مشکلات، پتانسیل ها و توانایی های اجتماعی ضروری است.

وی می افزاید: اجرای هر برنامه پیشگیری به شناخت دقیق منطقه، بررسی کامل وضعیت بهداشتی و روانشناختی و بررسی همه گیر بستگی دارد تا به این وسیله عوامل موثر بر مصرف مواد، آشکار شود. تحقیقات نشان می دهد که نمی توان یک روش واحد را به عنوان بهترین روش برای همه افراد و گروه ها انتخاب کرد. بهره گیری از استراتژی های مختلف برای تاثیر بر عدم شیوع اعتیاد ضروری است.

نتیجه گیری

محدودیت‌های اجتماعی برای زنان مشکلات بیشتری به وجود می آورد. از این رو، حمایت بیشتر از زنان در این رابطه یک ضرورت است. آموزش های رسانه ای در این راستا می تواند نقش بسیار مهمی را در افزایش سطح کیفی و کمی حمایت‌های اجتماعی از زنان معتاد ایفا کند. در این میان، پلیس نیز با اجرای برنامه های مختلف می تواند نقش بسیار موثری در پیشگیری از این بلای خانه‌مان‌سوز داشته باشد اما پیش شرط و تحقق شعار پيشگيري مقدم بر درمان این می باشد که بايستي همه دستگاه‌ها وارد عرصه و ميدان مبارزه و مقابله با مواد افيوني شوند.

در حال حاضر، سيل خروشان و بنيان كن اعتياد بي رحمانه در مسير حركت همه اقشار جامعه را طعمه خود قرار داده و علاوه بر متلاشي كردن كانون خانواده‌ها سبب ناكامي در زندگي و تمايل فرد به رفتارهاي انحرافي مي شود. «امر به معروف و نهي از منکر» يکي از راه‌هاي کنترل و مبارزه با کج روي‌هاي اجتماعي است که کارايي مؤثري دارد، اين فريضه الهي به ما تکليف مي کند که فضليت ها را در جامعه پخش کنیم، نيکي ها را پاس بداريم و هيچ گاه در برابر آن ها سکوت نورزيم، در همان حال از ما مي خواهد به موقع و با رفتاري شايسته رذيلت ها و کردارهاي بد را به هم گوشزد کنيم و از کنار آنان به راحتي و با بي اعتنايي نگذريم.

به اين ترتيب اگر هر يک از ما يکديگر را از پي‌آمدهاي ناگوار فردي و اجتماعيِ کارهاي ناشايستي چون روي آوري به مواد اعتیادآور آگاه کنيم گرايش به رفتارهاي ضداخلاقي در جامعه کاهش مي يابد و در این صورت از اشاعه مفاسد اجتماعي جلوگيري مي شود.

 

تهیه و تنظیم: اداره اطلاع رسانی و افکار عمومی معاونت اجتماعی آذربایجان غربی


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد

نظر شما