شناسهٔ خبر: 30653891 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

افزایش بی سابقه واردات نفت هند از آمریکا

ایرنا : سفیر هند در آمریکا گفت: هند خرید نفت و گاز خود از آمریکا را به شکل بی سابقه ای گسترش داده است به گونه ای که دهلی نو متعهد شده است تا سالانه ۵ میلیارد دلار نفت و گاز از این کشور خریداری کند.

صاحب‌خبر -

 هراش واردان شرینگلا سفیر هند در جمع تاجران هندی و آمریکایی در واشنگتن با اشاره به اینکه صادرات آمریکا به هند در دو سال گذشته به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است، افزود: تجارت دوجانبه میان دو کشور از ۱۱۹ میلیارد دلار به ۱۴۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: شرکت های هواپیمایی هند، به دنبال خرید هواپیمای مسافربری از آمریکا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار هستند. در بخش دفاعی، هند به دنبال اجرایی کردن سفارش هایی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار از آمریکا است.

سفیر هند در خصوص نقش این کشور در اقتصاد آمریکا گفت: هم اکنون ۲۲۷ هزار دانشجوی هندی یک درآمد ۶.۵ میلیارد دلاری برای دانشگاه ها و موسسات تحصیلی آمریکا ایجاد کرده اند. آمریکا بزرگ ترین شریک تجاری هند محسوب می شود و دهلی نو در میان ۱۰ همکار بزرگ تجاری آمریکا از نظر حجم تجارت قرار دارد.

هند و آمریکا دارای روابط سیاسی گرم و نزدیکی هستند. ناردنرا مودی نخست وزیر هند تابستان سال ۲۰۱۷ به آمریکا سفر کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور را به آغوش کشید. اما اختلافات تجاری بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

ترامپ خواهان کاهش تعرفه های گمرکی هند برای کالاهای آمریکایی شده است. وی اعلام کرده آمریکا خواهان لغو تمام تعرفه های گمرکی برای محصولات آمریکایی است و واشنگتن در مقابل کشورهایی که برای محصولات آمریکایی تعرفه گمرکی در نظر می گیرند اقدام متقابل خواهد کرد.

هند در سال گذشته ، مالیات بر واردات کالاهای الکترونیکی مانند تلفن های همراه و تلویزیون را افزایش داد.

هند می گوید که این اقدام با هدف ایجاد فرصت برای رشد صنعتی داخلی و همچنین به منظور افزایش سهم تولید در تولید ناخالص داخلی به حدود یک چهارم از ۱۵ درصد کنونی و ایجاد ده ها هزار شغل مورد نیاز برای یک نیروی کار جوان است.

تجارت دوجانبه میان هند و آمریکا از ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به ۱۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است. آمریکا یک پنجم از محصولات تولیدی و خدمات، هند را وارد می کند و کسری تجاری این کشور با هند از ۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۳۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

افزایش کسری تجاری آمریکا در مقابل هند، یکی دیگر از نارضایتی های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا است.

اما در بخش دفاعی روابط دو کشور هر سال گسترش بیشتری یافته است.

در ماه ژوئن(خرداد) ۲۰۱۶، آمریکا هند را به عنوان &#۳۹;شریک اصلی دفاعی&#۳۹; خود معرفی کرد. هدف از این سیاست ارتقاء تجارت و فناوری های دفاعی با هند منطبق با نزدیکترین متحدان و شرکای این کشور است.

آمریکا در سال های اخیر به یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان نظامی هند تبدیل شده است و در یک دهه گذشته توانسته قر دادهای نظامی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار با هند امضا کند. 

 

نظر شما