شناسهٔ خبر: 30653689 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در کنار سفر مقامات دیگر

سفر شیخ الازهر بدون اجازه رئیس‌جمهور ممنوع شد

رئیس‌جمهور مصر با صدور فرمانی بی‌سابقه، «سفرهای رسمی» مقامات ارشد این کشور و شیخ الازهر بدون کسب اجازه از رئیس‌جمهور را ممنوع کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به موجب دستور «عبدالفتاح السیسی» سفر‌های رسمی مقامات ارشد اعم از نخست‌وزیر و معاونانش، روساهای نهادهای مستقل، دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و مسئولان ارشد دولت، تنها با کسب اجازه از رئیس‌جمهور صورت خواهد گرفت.

به نوشته روزنامه القدس‌العربی، این فرمان السیسی همچنین شامل «احمد الطیب» شیخ الازهر مصر می‌شود در حالی‌که منصب شیخ الازهر مستقل بوده و وابسته به دولت و ریاست‌جمهوری نیست بلکه الازهر یک نهاد اسلامی و علمی مستقل است.

به موجب این فرمان رئیس‌جمهور، مقامات ارشد اعم از نخست‌وزیر، معاونان نخست‌وزیر، وزرای دفاع، کشور، خارجه و دادگستری و روسای نهادهای مستقل، دستگاه‌های نظامی و امنیتی برای انجام سفرهای رسمی و هر گونه سفر مرتبط با شغل آنها بایستی از رئیس‌جمهور کسب اجازه کنند.

این دستور السیسی انتقادهایی را در میان فعالان و سیاستمداران در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و آنها این فرمان السیسی را نوعی سلطه رئیس‌جمهور بر دولت، نهادهای مستقل و نظارتی دانستند.

در سال‌های اخیر تنش‌هایی بین شیخ الازهر و السیسی در خصوص برخی مسائل اختلافی به وجود آمده است تا حدی که السیسی پیشتر در یک برنامه زنده به شیخ الازهر گفت «شما ما را خسته کردید».

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها:

نظر شما