شناسهٔ خبر: 30653688 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سماورسازان از قیمت زیاد مواد اولیه داخلی گلایه دارند

مشهد- ایرنا- رئیس اتحادیه صنف سماورسازان مشهد گفت: تمام مواد اولیه برای ساخت یک سماور از داخل کشور تامین می شود و هیچ ارتباطی به نرخ ارز و نوسان نرخ آن ندارد اما قیمت این مواد افزایش قابل توجهی داشته است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا سلیمانی فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سماورسازان می پرسند چرا واحد های تولیدی که هیچ وابستگی به مواد اولیه خارج از کشور ندارند، قیمت تولیدات خود را افزایش داده اند و هر روز یک نرخ جدید برای کالای خود ارائه می دهند؟
وی اظهار داشت: یکی از مواد اصلی برای تولید سماور، آلیاژ برنج است که واحدهای تولیدی مانند شرکت مس در کرمان آن را تولید می کند، این در حالی است که قیمت هر کیلو از این آلیاژ از 200 هزار تا 220 هزار ریال در سال گذشته به هر کیلو 650 هزار تا 700 هزار ریال در سال جاری رسیده است.
وی گفت: هر سماور 2 تا سه کیلو آلیاژ برنج مصرف می کند لذا افزایش قیمت آن باعث افزایش قیمت تمام شده تولید می شود به نحوی که هر سماور از یک میلیون و 500 هزار ریال در سال گذشته به چهار میلیون و 500 هزار ریال در سال جاری رسیده است.
رئیس اتحادیه صنف سماورسازان مشهد افزود: هم اکنون 200 واحد صنفی در مشهد انواع سماورهای برقی، گازی و نفتی تولید و عرضه می کنند که برخی از این تولیدات به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و قرقیزستان صادر می شود.
وی اظهار داشت: صنف سماور سازان علاوه بر سماورهای سنتی و مدل های جدید، کتری و قوری، ظروف مسی و ظروف آلومینیومی نیز تولید می کنند.
سلیمانی فرد ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه باعث کاهش تولید سماور توسط واحدهای صنفی مشهد شده به طوری که تولید در این بخش از هزار عدد در ماه طی سال گذشته به ماهیانه 300 عدد در سال جاری رسیده است.
وی گفت: واحدهای صنفی در این رسته با 30 درصد ظرفیت خود مشغول تولید هستند و از ابتدای امسال تاکنون دست کم 30 واحد سماورسازی تعطیل شده اند.
وی افزود: کاهش تولید سماور و گرانی بیش از حد آن باعث کاهش خرید مردم و همچنین کاهش صادرات سماور به کشورهای همجوار شده است.
رئیس اتحادیه صنف سماورسازان مشهد اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه باعث شد برخی سماورسازان ضخامت ورق آلیاژ برنج را از استاندارد شش دهم یا هفت دهم به چهار دهم یا پنج دهم کاهش دهند تا قیمت تمام شده تولید کاهش یابد.
سلیمانی فرد گفت: هرچند بازرسان این اتحادیه به موقع این موضوع را پیگیری و مانع گسترش آن شدند اما دیگر توان تولید سماور مرغوب وجود ندارد و مردم نیز کالای گران را نمی خرند.

* دلایل گرانی تولیدات داخلی
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: درست است که برخی واحدهای تولیدی کشور در ظاهر وابستگی به مواد اولیه وارداتی ندارند اما این مهم به صورت مطلق نیست.
علی باخرد افزود: سماورسازان نیاز به مواد اولیه کاتالیزوری دارند که وابسته به خارج از کشور و متاثر از نرخ ارز است.
وی اظهار داشت: طی یک ماه گذشته در چند گروه کالایی تفاوت بین گران شدن واقعی و گران فروشی را بررسی کردیم تا مشخص شود که گران شدن کالاها ناشی از افزایش هزینه های تولید است یا فروشندگان اقدام به گران فروشی می کنند.
وی گفت: البته این مهم را نباید از نظر دور داشت که واحدهای تولیدی هزینه های جانبی دارند که به رغم عدم وابستگی به مواد اولیه خارج از کشور، بر اثر تورم و شرایط روز افزایش پیدا می کند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: یکی از هزینه های جانبی، افزایش نرخ حمل و نقل طی ماه های گذشته است که بر هزینه های تولید اثر گذاشت.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از هزینه های جانبی تولید، هزینه های سربار بر تولید مانند دستمزد کارگر یا هزینه های آب و برق است که گرچه به صورت مستقیم بر تولید کالا اثر ندارد اما در مجموع هزینه های تولید را افزایش می دهد.
وی گفت: براساس دستورالعمل هیات تعیین و تثبیت قیمتها مصوب سال 1389 که از طریق سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ابلاغ شده است، نحوه تعیین قیمت کالاهای گروه سوم (کالاهای مربوط به صنایع تبدیلی) تشریح شده است.
باخرد افزود: براساس این دستورالعمل نرخ تولید برای کالاهای گروه سوم مورد ارزیابی قرار می گیرد و همه هزینه های تولید این کالا شامل هزینه های تولید، جانبی، سربار، توزیع در کنار هم بررسی می شود.
وی اظهار داشت: براساس این دستورالعمل قیمت کالاهای لبنی و مواد غذایی مربوط به صنایع تبدیلی در این استان در حال بررسی است تا مشخص شود گران شدن محصولات این بخش چقدر واقعی بوده است.
وی گفت: در باره صنف سماورسازان و کالاهایی از این دست نیاز به بررسی دقیق و کار کارشناسانه می باشد تا همه هزینه های مربوط به تولید شامل هزینه تولید، توزیع، جانبی و سربار بررسی و نتیجه نهایی اعلام شود.
هم اکنون 413 واحد صنفی تولیدی و توزیعی زیر پوشش اتحادیه صنف سماورسازان در مشهد هستند.
7489 / 6053

نظر شما