شناسهٔ خبر: 30653633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

پشت پرده سفر ظریف به عراق پس از سفر پمپئو

پرونده اصلی که ظریف با خود به بغداد آورده، همان تضمین موضع عراق در مورد تحریمهای آمریکا علیه ایران است و این موضعگیری‎عراق، در سایه فشارهای واشنگتن برای پایبندی بغداد به تحریمها علیه تهران، در هاله ای از ابهام قرار دارد. در واقع ظریف قصد دارد بداند بغداد پس از سفر پمپئو همچنان به‌نظر خود در مورد تحریمهای‌ایران پایبند است یا نه؟

صاحب‌خبر -
العرب چاپ لندن نوشت: پس از آنکه ایرانی ها شاهد سفر رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، به عراق بودند، خیلی منتظر نماندند تا وزیر خارجه خود، ظریف را به بغداد بفرستند. این مسئول ایرانی عصر روز یکشنبه به بغداد رسید و سفر او پنج روز به طول خواهد انجامید.

به گزارش اعتدال؛ این روزنامه نزدیک به سعودی در ادامه به نقل از منابع خود آورده است: پرونده اصلی که ظریف با خود به بغداد آورده، همان تضمین موضع عراق در مورد تحریمهای آمریکا علیه ایران است و این موضعگیری عراق، در سایه فشارهای واشنگتن برای پایبندی بغداد به تحریمها علیه تهران، در هاله ای از ابهام قرار دارد. در واقع وزیر خارجه ایران قصد دارد بداند آیا بغداد پس از سفر پومپئو نیز همچنان به نظر خود در مورد تحریمهای ایران پایبند است یا نه.

براساس اطلاعات رسیده به العرب، نخست وزیر عراق بار دیگر از پومپئو خواسته است که معافیت عراق را تجدید کند، اما چیزی بیشتر از وعده وزیر خارجه آمریکا برای ارائه این درخواست به ترامپ را دریافت نکرده است.

از زمان اجرای تحریمهای آمریکا علیه ایران، عراق مهمترین دریچه ارتباط ایران با جهان محسوب می شود؛اما حتی قاچاق ارز از طریق مرزهای بین ایران و عراق نیز برای تامین نیازهای ایران به دلار، کفایت نمی کند.

به نظر می رسد سفر ظریف به بغداد هدف دیگری نیز داشته است و آن، اطلاع از نظر عراق در مورد برنامه های ایالات متحده برای افزایش نیروهایش در این کشور عربی، پس از خروج از سوریه است.

یکی از تحلیلگران سیاسی عراق پیش بینی می کند که دو موضوع تحریمها و افزایش تعداد سربازان آمریکایی در خاک عراق، فراتر از توان مقامات عراقی است تا بتوانند در این باره تصمیمی به نفع ایران اتخاذ کنند.

هدف واقعی سفر ظریف، مذاکره با احزاب نزدیک به ایران و بویژه حشد الشعبی در مورد کیفیت تعامل با اوضاع موجود است.

ظریف همچنین تلاش می کند تا طرف عراقی را در مورد استفاده از حق حاکمیت خود برای مخالفت با اقدامات ایالات متحده علیه ایران از خاک عراق، قانع کند، به نحوی که عراقی ها به ایالات متحده اجازه گسترش پایگاههای نظامی در این کشور عربی را ندهند.

نظر شما