شناسهٔ خبر: 30653428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

26 دی‌ماه 57 در تبریز چه گذشت؛

از حمله به زندان مرکزی تا آمادگی 500 دستگاه اتوبوس برای انتقال مردم جهت استقبال از امام خمینی(ره)

با فرار محمدرضا پهلوی از ایران در 26 دی‌ماه 57، مردم تبریز به خیابان‌ها ریخته و مجسمه‌های آخرین شاه ایران را از میدان ساعت، دانشسرا و راه‌‌آهن تبریز پایین کشیدند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی آناج: با انتشار خروج شاه از ایران، موج شادی تبریز را فرا گرفت. ساعت یک بعد از ظهر بیست‌وششم دی‌ماه 1357 محمدرضا پهلوی به همراه همسرش فرح دیبا از فرودگاه مهرآباد تهران، کشور را ترک کردند.

رادیو نخستین رسانه‌ای بود که این خبر را پخش کرد و سراسر ایران از آن آگاه شد. مردم تبریز با شنیدن این خبر به سوی خیابان‌ها آمدند. خودروها چراغ‌های خود را روشن کردند و صدها کیلو شیرینی در سطح شهر توزیع شد.

در نخستین اقدام گروه‌هایی از مردم به سمت مناطقی رفتند که مجسمه‌های شاه آن‌جا برپا بود. در میدان شهرداری، میدان دانشسرا، میدان راه‌آهن و باغ گلستان مجسمه‌های آخرین شاه ایران پایین کشیده شد.

گروهی از مردم نیز راهی زندان تبریز شدند تا همشهریان دستگیر شده خود را آزاد کنند، اما با شلیک گاز اشک آور از طرف ماموران مستقر در زندان عقب نشستند و پراکنده شدند. ساختمان ساواک در تبریز نیز هدف مردم بود. اما در آنجا نیز مأموران حکومت نظامی با مردم مقابله کردند.

خروج شاه از ایران مصادف با انتشار خبر بازگشت امام‌خمینی به ایران بود. همراهی این دو خبر هیجان حاکم بر شهر را مضاعف کرد. جراید نوشتند: مردم تبریز برای استقبال از امام آماده اند و از جمله اقدامات، آمادگی 500 دستگاه اتوبوس مسافربری برای انتقال مردم از تبریز به تهران بود.

منبع: کتاب تبریز در انقلاب اثر هدایت‌الله بهبودی

انتهای پیام/

نظر شما