شناسهٔ خبر: 30653337 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مساله زباله در کارگروه پسماند قائمشهر

ساری –ایرنا – ساماندهی خودروهای فاضلاب کش، شیرابه زباله و رها شدن ان در رودخانه تلار و مساله زباله های عفونی از جمله مباحثی بوده که در جلسه روز چهارشنبه کارگروه پسماند قائمشهر بررسی شد.

صاحب‌خبر -

رئیس محیط زیست شهرستان قائمشهر در این جلسه در خصوص خودروهای فاضلاب کش در این شهرستان، گفت: به دلیل نبود مکانی مشخص در قائمشهر، اکثر خودروهای فاضلاب کش، فاضلاب هایی که از منازل و شرکت ها دریافت می کنند را در محیط زیست رها می کنند.
بهرام فغانی افزود: با توجه به آنکه بیش از 95 درصد این فاضلاب ها را آب تشکیل می دهد دارای بار آلودگی میکروبی است که با مشخص شدن مکان و ساماندهی این خودروها می توان نسبت به کاهش آلودگی زیست محیطی کمک کرد.
وی از مشخص شدن 2 هزار مترمربع زمین از سوی شهرداری برای بخش خصوصی خبر داد و گفت که مکان این زمین در سایت زباله قائمشهر است که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد تا نسبت به راه اندازی تاسیسات اقدام کند.
به گفته فغانی طی ماه های گذشته با بازدید ماموران زیست محیطی پنج خودرو فاضلاب کش که با تخلیه فاضلاب منابع زیست محیطی را مورد تهدید قرار می دادند به مراجع قضایی معرفی شدند.
حداقل 20 خودرو فاضلاب کش در شهرستان قائمشهر وجود دارد .
** انجام نشدن کار در تصفیه خانه شیرابه قائمشهر
رئیس محیط زیست قائمشهر در خصوص راه اندازی تصفیه خانه زباله در این شهرستان گفت: تصفیه خانه پیشرفته زباله در قائمشهر راه اندازی شد اما این دستگاه عملا آنچه که مد نظر محیط زیست است را انجام نمی دهد.
فغانی مد نظر محیط زیست را فعالیت این دستگاه در تایم های مشخص برای تصفیه شیرابه ها اعلام کرد و ادامه داد: ممکن است که تصفیه شیرابه ها در ساعت های محدود به صورت پایلوت در حال انجام شدن باشد که این امر مورد تائید محیط زیست نیست.
رئیس محیط زیست شهرستان قائمشهر گفت: پیمانکار این تصفیه خانه باید طی مدت 10 روز نسبت به نواقص اعلام شده اقدام و به محیط زیست اعلام کند.
تصفیه خانه شیرابه در مرکز دپو زباله قائمشهر راه اندازی شده است.
** امحا زباله عفونی نیازمند دستگاه اتوکلاو
فغانی در ادامه با اعلام اینکه با پیگیری های صورت گرفته سایت بی خطرسازی پسماند عفونی در قائمشهر توسط بخش خصوصی به مرحله بهره برداری رسیده است، گفت: این سایت در بحث مجوز زیست محیطی با مشکل مواجه شده است.
وی مشکل را در امحا زباله عفونی به صورت شیمیایی اعلام کرد و ادامه داد: امحا زباله های عفونی در این شهرستان باید به صورت اتوکلاو انجام شود.
رئیس محیط زیست شهرستان قائمشهر با بیان اینکه اهتمام تمام مسئولین شهرستانی برآن است تا زباله های عفونی رها شده در محیط زیست مدیریت شود، اضافه کرد: به همین دلیل از سوی محیط زیست تا چند روز آینده مجوزی به صورت موقت به این سرمایه گذار ارائه خواهد شد تا ایشان هم به صورت رسمی کار خود را آغاز کند.
فغانی مدت زمان ارائه شده از سوی محیط زیست به این سرمایه گذار را 6 ماه اعلام کرد و گفت که در طی این مدت ما هم به صورت هفتگی از سایت بی خطرسازی زباله عفونی در خصوص روش جمع آوری، نحوه انتقال و بی خطر سازی زباله نظارت خواهیم داشت.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان قائمشهر نیز در این جلسه در خصوص وضعیت زباله عفونی در مطب های خصوصی این شهرستان ، گفت: در سال های گذشته به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای بی خطر سازی زباله های عفونی ، زباله های مطب های شهرستان قائمشهر به مرکز آلفا زیست گستر آمل انتقال داده می شد.
دکتر محمد گران با اعلام اینکه حدود 90 درصد از مطب های خصوصی در قائمشهر با این شرکت قرارداد بسته بودند، گفت: با همکاری شهرداری و شورای شهر با انتخاب پیمانکار برای بی خطر سازی زباله عفونی در این شهرستان اقدام شد و پیمانکار این طرح با رفع نواقص برطرف شده می تواند نسبت به بی خطرسازی زباله عفونی اقدام نماید تا دیگر شاهد مسافت و تبعات ناشی از حمل زباله به شهرهای هم جوار نباشیم.
فرماندار شهرستان قائمشهر نیز در این جلسه با بیان اینکه خودروهای فاضلاب کش در این شهرستان نیازمند ساماندهی شدن است ، گفت: این خودروها فاقد پلاک هستند که در سطح کمربندی ها و رودخانه ها نسبت به تخلیه فاضلاب اقدام می کنند که با پلاک دار شدن این خودروها، نیروی انتظامی هم می تواند نسبت به توقیف این خودروها اقدام کند.
مهدی محمدی نصب جی پی اس در این خودروها را راهکار دیگر برای حل موضوع ساماندهی خودروهای فاضلاب کش اعلام کرد و گفت که باید هر چه سریعتر این خودروها به سیستم جی پی اس مجهز شوند تا از تخلیه فاضلاب در هر مکانی جلوگیری شود.
فرماندار شهرستان قائمشهر در خصوص ساماندهی پسماند عفونی در این شهرستان گفت: برای راه اندازی این مجموعه تمام تلاش خود را انجام می دهم تا با جمع آوری زباله های عفونی در این شهرستان بتوانیم سلامت شهروندان را تضمین کنیم.
محل دپو زباله شهرستان قائمشهر در روستای وسطی کلا واقع شده که میزان تولید و جمع آوری زباله در یک شبانه روز بین 200 تا 250 تن است که براساس آمارها 600 کیلوگرم از این میزان زباله عفونی است که ماهانه در آن محل دپو می شود.
7334/1899

نظر شما