شناسهٔ خبر: 30653277 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خانه های بازی کودکان زاهدانی به بازی گرفته شد

زاهدان - ایرنا - بعد از حادثه دلخراش آتش سوزی مدرسه اسوه حسنه در زاهدان و پیگیری مسئولان برای استانداردسازی اماکن مرتبط با کودکان، این بار پلمب خانه های بازی نشان از سردرگمی متولیان آن دارد و سبب ساز بروز مشکلاتی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا همین یک ماه پیش بود که آتش بی تدبیری از مدرسه اسوه حسنه زاهدان شعله کشید و چهار دانش آموز نونهال را به کام مرگ فرو برد. به دنبال این حادثه برای پیشگیری از وقوع اتفاقات و خسارات مشابه، ایمن سازی مدارس و مهدهای کودک در دستور کار قرار گرفت تا آتش های دیگری که زیر خاکستر پنهان است به یکباره زبانه نکشد و جان و مال مردم را به یغما نبرد اما از آنجایی که این اقدام به مثابه نوش دارو پس از مرگ سهراب بود تاکنون حواشی مختلفی ایجاد کرده است.
علاوه بر مدارس و مهدهای کودک، خانه های بازی کودک در شهر زاهدان مقصد بعدی ایمن سازی بود که در ابتدای هفته گذشته تمامی خانه های بازی موجود در این شهر به دستور مقام قضایی پلمب شد.
شادی سراهایی که شاید در نبود فضای عمومی مناسب در سطح شهر به شهربازی های زیرزمینی و پررونق تبدیل شده بودند و مشتریان پر و پا قرص خود را داشتند اما 2 هفته ای می شود که کودکان مشتاق برای بازی با درب های پلمب شده روبرو می شوند و دست خالی به خانه بر می گردند.
نداشتن مجوز قانونی برای فعالیت یکی از مهمترین دلایل دادستانی برای پلمب این خانه های بازی است این در حالیست که برخی از صاحبان این خانه ها مدعی داشتن مجوز قانونی برای فعالیت خود هستند اما گویا بی تدبیری دامنگیر آنان شده است و تازه متوجه شده اند که راه را اشتباه رفته اند!
در پی تماس برخی والدین و صاحبان خانه های بازی کودکان زاهدان با ایرنا و در خواست تهیه گزارش، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با شماری از صاحبان این خانه های بازی گفت وگو کرد اما نکته جالب اینکه هیچ یک از آنان حاضر به افشای نامشان نشدند.

** با مجوز اتحادیه پلاستیک فروشان فعالیت می کردم
یکی از مدیران خانه های بازی در زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه سال پیش که برای گرفتن مجوز خانه بازی به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کردم طبق راهنمایی آنان به اتاق بازرگانی ارجاع داده شدم و از آنجا به بنده گفتند خانه های بازی زیرمجموعه اتحادیه پلاستیک فروشان قرار می گیرد.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: پس از یکسال فعالیت از اداره کل ورزش و جوانان استان اخطاریه ای برای بنده ارسال شد که بر مبنای آن باید از اتحادیه پلاستیک فروشان خارج می شدم و مجوز این اداره کل را دریافت می کردم و گرنه در غیر این صورت خانه بازی پلمب می شد.
وی ادامه داد: بعد از دریافت این نامه به اتحادیه مراجعه کردم اما گفتند موضوع مهمی نیست و طبق قانون خانه های بازی زیرمجموعه اتحادیه پلاستیک فروشان محسوب می شوند از طرفی این مشکل بین اتحادیه و اداره کل ورزش و جوانان حل خواهد شد.
این مدیر خانه بازی تصریح کرد: با این تضمین بنده تا کنون به فعالیت خود ادامه دادم تا اینکه شنبه شب هفته گذشته به یکباره گروهی حدودا 20 نفره برای پلمب به خانه بازی بنده آمدند و بدون اطلاع قبلی دستور دادستانی را اجرا کردند.
وی خاطر نشان کرد: بعد از پلمب دادستانی وقتی به اتحادیه مراجعه کردم و گفتم دادستانی درخواست مجوز از اداره کل ورزش و جوانان را دارد، پاسخ جالبی به بنده دادند و گفتند: 'نباید آن زمان به حرف ما گوش می دادید بلکه باید همان زمان مجوز اداره کل ورزش و جوانان را دریافت می کردید!'.

** پلمب بدون اخطار و اطلاع
یکی دیگر از صاحبان خانه های بازی کودک در زاهدان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شنبه شب هفته گذشته در اوج ساعت کاری در حالی که کودکان و خانواده هایشان حضور داشتند چند نفر مامور وارد شده و اقدام به خروج مردم و پلمب خانه بازی کردند.
وی افزود: نداشتن مجوز و غیراستاندارد بودن محیط خانه بازی از جمله دلایل ماموران برای پلمب بود.
وی با بیان اینکه برای فعالیت خود مجوز داشتم، ادامه داد: این اقدام که بدون هیچ اطلاع قبلی انجام شد شان و منزلت کاری بنده و همکارانم را در حضور مشتریان زیر سوال برد.
وی تصریح کرد: بهتر بود ابتدا کارشناسان برای بررسی مجوز و استانداردهای لازم به خانه بازی مراجعه می کردند و در صورت وجود نقص مهلتی برای برطرف کردن اشکالات تعیین می کردند آنگاه در صورت برطرف نشدن ایرادات نسبت به پلمب این مکان اقدام می کردند.

**کارشناس استاندارد خانه بازی کودک در استان وجود ندارد
یکی دیگر از کسانی که خانه بازی اش پلمب شده است به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بعد از یک هفته از پلمب محل کارم تازه اداره کل ورزش و جوانان شنبه گذشته تصمیم به برگزاری جلسه گرفت و به صاحبان خانه های بازی اعلام کرد برای دریافت مجوز از این اداره کل باید از چهار ارگان آتش نشانی، مرکز بهداشت، اداره کل استاندارد و نظام مهندسی تاییدیه دریافت کنید تا با صدور مجوز جدید نسبت به رفع پلمب این واحدها اقدام شود.
وی ادعا کرد: این تصمیم گیری در حالی است که در اداره کل استاندارد استان کارشناس خانه های بازی وجود ندارد و این کارشناس باید برای صدور تاییدیه از اصفهان به زاهدان اعزام شود.
وی تصریح کرد: عجیب تر اینکه هزینه کارشناسی و حتی ایاب و ذهاب این کارشناسی هم باید توسط صاحبان خانه های کودک پرداخت شود که در همین جلسه سهم هر یک از صاحبان نیز مشخص و اعلام شد.

**ضعف قانونی و راهنمایی های اشتباه
یکی دیگر از مدیران خانه های بازی که محل کارش پلمب شده است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بنده امسال مجوز فعالیت خود را از اداره کل ورزش و جوانان گرفته ام.
وی افزود: وقتی این مجوز را گرفتم هیچکس به بنده نگفت باید تاییدیه آتش نشانی و بهداشت را بگیرم بلکه گفتند فقط کپسول اطفای حریق و جعبه کمکهای اولیه در خانه بازی داشته باشید کافیست.
وی ادامه داد: افرادی مانند بنده با راهنمایی های غلط اقدام به دریافت مجوز و شروع فعالیت کردند اما حالا متوجه شدیم این شغل از نظر مراجع قضایی تاکنون بدون متولی بوده و تازه باید تکلیفش روشن شود.
وی تصریح کرد: این تناقض ها میان دستگاه های مختلف نشان دهنده ضعف قانونی است که اینگونه افراد را سردرگم و متضرر می کند.

** خانه های بازی برای کودکان مشکل ایمنی نداشت
با وجود اینکه خانه های بازی موجود در شهر زاهدان هم از نظر مکان و هم از نظر تجهیزات دارای شرایط استاندارد نبود اما باز هم برخی والدین از این خانه ها راضی هستند و این مکان ها را محیطی ایمن برای بازی فرزندان خود می دانند.
مینا شهرکی یکی از والدین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار داشت: از آنجایی که در شهری مانند زاهدان اکثر روزها همراه با گرد و غبار است امکان بازی کودکان در فضای باز وجود ندارد به همین دلیل خانه بازی بهترین مکان برای سرگرمی و تفریح کودکان است.
وی افزود: از طرفی وقتی برای بازی کودکان به پارک های سطح شهر مراجعه می کنیم به دلیل کمبود وسایل بازی مانند تاب کودکان باید مدتی را در نوبت بمانند تا بتوانند از این وسایل استفاده کنند اما در خانه های بازی به دلیل تنوع وسایل بازی کودکان هر یک مشغول به بازی های مختلف می شوند.
یکی دیگر از والدین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تنها ایراد خانه های بازی کودکان مکان آن هاست که در زیرزمین واقع شده و پله های زیادی دارد اما از نظر محیط شادی که برای تفریح فراهم می کند مکان مناسبی برای کودکان است.
صیادی ادامه داد: چند شب پیش به فرزندم قول خانه بازی داده بودم اما وقتی به آنجا رفتیم با پلمب خانه رو به رو شدیم.
وی خاطر نشان کرد: اگر این پلمب به دلیل استانداردسازی این اماکن باشد ما والدین هم از آن استقبال می کنیم اما امیدواریم تعطیلی آن به طول نینجامد چرا که وجود این خانه های بازی در شهری مانند زاهدان برای کودکان مایه دلگرمی است.

**بیش از 30 خانه بازی کودک در زاهدان پلمب شد
معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در راستای حمایت از حقوق عامه و استانداردسازی اماکن کلیه خانه های بازی موجود در سطح شهر زاهدان که بیش از 30 مورد بود، پلمب شد.
علی اکبر صفرزاده افزود: برخی از این مراکز از اتحادیه پلاستیک فروشان و تعداد معدودی هم از اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان مجوز فعالیت داشتند اما بیشتر آنان بدون مجوز مشغول به فعالیت بودند.
وی ادامه داد: نداشتن مکان های مناسب و وسایل گرمایشی استاندارد و رعایت نشدن برخی استانداردهای ویژه خانه بازی کودک در تمامی این اماکن وجود داشت.
معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سئوال که چرا پلمب این واحدها بدون اطلاع قبلی مالکان و به یکباره صورت گرفته است، گفت: از آنجایی که این واحدهای تجاری متولی مشخصی ندارند و برخی از آنها با مجوزهای غیرمرتبط و غیر معقول مشغول به فعالیت هستند پلمب آنان نیاز به اطلاع قبلی نداشت.
وی تصریح کرد: در زمینه استاندارد سازی اماکن از این پس در هیچ موردی اغماض نمی شود و هیچ فعالیتی بدون متولی باقی نخواهد ماند.
صفرزاده با بیان اینکه کوتاهی در این زمینه متوجه اداره کل ورزش و جوانان استان است، خاطر نشان کرد: این اداره کل باید از ابتدا ساماندهی امور خانه های بازی را برعهده می گرفت و نسبت به فعالیت این خانه ها حساسیت نشان می ‌داد.
وی تصریح کرد: تذکر لازم در این زمینه به اداره کل ورزش و جوانان داده و مقرر شد ظرف یک هفته نسبت به سامان دهی این خانه ها اقدام کند.
معاون دادستان مرکز سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص نبود کارشناس استاندارد خانه های بازی در این استان و پرداخت هزینه های کارشناس اعزامی توسط صاحبان خانه های بازی گفت: در این کار مفسده وجود دارد چرا که وقتی تمام هزینه های کارشناس توسط صاحب خانه های بازی پرداخت شود احتمال اینکه ایراد کار توسط آن کارشناس اعلام شود بسیار کم است.
وی ادامه داد: اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی سامان دهی و نظارت بر خانه های بازی کودک موظف است شرایط لازم برای استاندارد سازی این خانه ها از جمله حضور کارشناس استاندارد را فراهم کند.
صفرزاده افزود: به منظور استانداردسازی این اماکن گروهی متشکل از کارشناسان آتش نشانی، مرکز بهداشت، اداره کل استاندارد و نظام مهندسی به همراه نماینده دادستانی کلیه امور مربوط به این خانه ها را مجدد بررسی خواهند کرد و در صورت رفع نواقص و گرفتن تاییدیه های لازم از این اتحادیه مجوز اداره کل ورزش و جوانان برای آنان صادر و نسبت به رفع پلمب اقدام خواهد شد.

**از سال 96 خانه های بازی کودک زیرمجموعه ورزش های همگانی شد
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز در پاسخ به این سئوال که چرا تاکنون خانه های بازی کودک زیرنظر این اداره کل فعالیت نمی کردند، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خانه های بازی از سال 96 زیرمجموعه فدراسیون ورزش های همگانی قرار گرفت و از آن زمان تاکنون فقط سه مجوز از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان صادر شده است.
ادهم کرد افزود: بعد از پلمب این خانه های بازی مقرر شد ظرف یک هفته امور مربوط به این خانه های بازی ساماندهی شود که شنبه گذشته جلسه ای با حضور صاحبان این خانه ها در اداره کل ورزش و جوانان برگزار شد.
وی خاطر نشان کرد: از این پس تمامی خانه های بازی کودک باید با مجور اداره کل ورزش و جوانان فعالیت کنند.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان پاسخگویی به دیگر سئوالات پیرامون این موضوع را به معاون امور ورزشی خود ارجاع داد اما خبرنگار ایرنا پس از چند بار تماس موفق به گفت و گو با وی نشد.
ضعف ها و خلاء های قانونی بعضا سبب می شود تا شاهد فعالیت هایی بدون سر و سامان در گوشه و کنار شهر باشیم. گاهی هم قانون به درستی تدوین شده اما اهمال و سهل انگاری برخی افراد آفتی برای اجرای درست آن است همانگونه که در ماجرای مدرسه اسوه حسنه نمونه آن مشاهده شد. بنابراین اگر از ابتدا سنگ بنای هر اقدام و فعالیتی به درستی گذاشته شود از اتفاقات غیرقابل جبران و ضررهای ممکن تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهد شد.
9908 **6081

نظر شما