شناسهٔ خبر: 30653146 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مناظره و حقوق 18 میلیونی در توییتر

تهران- ایرنا- برگزاری مناظره میان«علیرضا زاکانی» و «مصطفی تاجزاده» دو چهره آشنا از دو قطب مخالف سیاسی می تواند مقدمه ای بر آغاز گفت و گو و تعامل میان جریان های سیاسی کشور باشد به شرطی که این گفت گوها تنها معطوف به گذشته نباشد و نگاه به آینده را مبنا قرار دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، مناظره روز سه شنبه 25 دی ماه میان «مصطفی تاجزاده» معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و «علیرضا زاکانی» نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا بر سر موضوعات مربوط به کوی دانشگاه سال 78 با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. انتشار زنده فیلم این مناظره در فضای مجازی واکنش های بسیاری را در میان کاربران شبکه های مجازی برانگیخت.
کاربران فضای مجازی در 48 ساعت گذشته، علاوه بر مناظره جنجالی این و فعال سیاسی، مسایل دیگری چون اطلاع رسانی وزیر ارتباطات در مورد ناکامی در پرتاب موشک ماهواره بر و ادامه واکنش ها به اظهارات منتقدانه موسوی خوئینی علیه هاشمی رفسنجانی را مبنای اظهارنظرهای توییتری خود قرار دادند. این گزارش به بررسی محتوای تولید شده در توییتر در این ارتباط پرداخته است.

**مناظره ای که نگاه های متفاوتی را به همراه داشت
هشتگ هایی چون «#مناظره»، «#زاکانی»، «#تاجزاده» و «#زاکانی_تاجزاده» معرف اظهارنظرهای کاربران در این خصوص بود.
برخی کاربران برگزاری چنین مناظره هایی را گشاینده باب گفت و گو و تعامل دانستند. «عبدالکریم حسین زاده» نماینده مجلس در صفحه خود آورد: «مناظره زاکانی و تاج زاده را دیدم، کار به محتوا وجانب حق و ناحق ندارم،هر دو را می گویم غنیمت شمرید تا این آغاز گفتگو ها باشد وگفتگو در میان همگان درگیرد که بهتر است از هر درگیری غیر انسانی که نتیجه ی ان جز خشونت افزایی نیست، باید بدانیم چاره ای جز گفتگوی ملی نداریم.»
برخی دیگر اما به برگزاری چنینی مناظرات انتقاداتی را مطرح کردند. یکی از خبرگاران در توییتی با نقل به مضمون از «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: « تا وقتی گفتگوها معطوف به گذشته‌ باشد و به جای خوانش تاریخی، نگاه روزمره و سیاسی به تاریخ داریم، این مناظره‌ها جز جذابیت رسانه‌ای چیزی ندارد و از انبوه مشکلاتمان نمی کاهد.»
برخی اما انتشار این مناظره از طریق اینترنت را پایاینی بر انحصار صدا و سیما دانستند. «حسام الدین آشنا» نوشت: «مناظره تاجزاده- زاکانی آغازی بر پایان انحصار دررسانشِ ارتباطات سیاسی ایران است. پوشش زنده اینترنتی و رقابت جانانه خبرگزاری ها برای انتشار اخبار این مناظره نشان داد بدون صدا و سیما هم می توان در سخت‌ترین موضوعات به شیوه‌ای مدنی و محترمانه مناظره کرد و قضاوت را به مردم سپرد.»
برخی کاربران در این مناظره اظهارات زاکانی را مورد نقد قرار دادند. بخشی از گفته های زاکانی مبنی بر اینکه «شما به زندان می روید لپتان گل می اندازد»، «من هزینه دادم» و ... مورد انتقاد کاربران قرار گرفت.

کاربر دیگری نوشت: «زاکانی در مناظره تاجزاده همه اش می گوید من هزینه دادم، دقیقا چه هزینه ای دادی و چطوری هزینه دادی؟ بگو خب ماهم بدانیم، بقیه هم یاد بگیرند که می شود بدون زندان و حکم و بیکاری و بازجویی و فشار هر روزه و تبعید و خروج از کشور مبارزه کرد و هزینه داد.»
برخی اما به تاجزاده تاختند. «حسین دلیریان» جانشین مدیرکل سیاسی خبرگزاری تسنیم در صفحه خود آورد: «مناظره زاکانی تاجزاده واقعا مناظره بدردنخوری شده است . زاکانی مرتب بعنوان کسی که 18تیر وسط میدان بوده، فکت و سند برای حرف هایش می آورد و تاجزاده هم صرفا برای خودش از روی چندتا کتاب دارد می خواند . آقای تاجزاده،مناظره 'مسابقه کتابخوانی' نیست! لطفا به شبهات جواب بده.»
به نوشته یکی از کاربران، «خبرگزاری فارس درحاشیه‌نگاری مناظره تاجزاده و زاکانی نوشته: تاجزاده با کتابها و تیم مشاورش هم نتوانست حریف زاکانی که جز یک دفترچه و یک تکه کاغذ بیشتر نداشت، شود. یکی از همراهان تاجزاده نوشت:آقای زاکانی بدون کتاب آمده بود ولی در عوض به صورت آنلاین و با تبلت به ایشون مشاوره می دادند.»
برخی با اشاره به پیامدها و تبعات مثبت برگزاری این مناظرات، خواهان تداوم آن شدند. «آذر منصوری» فعال سیاسی در صفحه خود آورد: « با توجه به بازتاب های مثبت مناظره امروز تاجزاده و زاکانی ، خیر ملک و ملت در این است که میزبانی مناظره بعدی را که موضوع آن انتخابات 88است، صدا‌وسیما به عهده گیرد.»
برخی نیز برای بهبود مناظرات و اثربخشی آن پیشنهادهایی مطرح کردند. لزوم توجه و نگاه به آینده در مناظرات از مهمترین پیشنهادات در این زمینه بود.
در توییتی می خوانیم: «مناظره تاجزاده زاکانی از این جهت که باب دیالوگ گشوده شده است آنهم به برکت فضای مجازی مایه امید است اما اینکه صرفا معطوف به حوادث گذشته باشد و در آن حال و آینده برجسته نشود چندان مفید نخواهد بود. باید برای گذار به وضع مطلوب طرف مقابل را نقد کنند و منصفانه پذیرای نقدها باشند.»

**خبر خوب وزیر ارتباطات
«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات که با انتشار پستی مژده خبری خوب را به کاربران تویتر داده بود، دیروز با انتشار پستی دیگر اعلام کرد پرتاب ماهواره «پیام امیرکبیر» موفق نبوده و این ماهواره در مدار قرار نگرفته است.
کاربران با هشتگ هایی چون «#خبر_خوب»، «#ماهواره_پیام»، «#پیام» به این موضوع و اطلاع رسانی وزیر در این خصوص واکنش های متفاوتی نشان دادند.
گروهی اطلاع رسانی در این خصوص را بر خلاف منافع و امنیت ملی دانستند.«علیرضا رحیمی» در صفحه خود نوشت: اعلام خبر وضعیت پرتاب ماهواره پیام، از سوی وزیر ارتباطات اگرچه از منظر رسانه مثبت تلقی شده ولی از منظر امنیت ملی و سیاست خارجی ملاحظات مهمی در پی داشت. جامع نگری در اطلاع رسانی حتی در رسانه های جدید، اصل مهمی در ارتباطات است.»
بسیاری اما از رویکرد حمایتی به این رویداد و اطلاع رسانی در خصوص آن پرداختند. «پرویز اسماعیلی» معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهوری در توییتر خود مدل ارتباطی آذری جهرمی در موضوع پرتاب ماهواره در توییتر را «صادقانه، صمیمی و اقناعی» خواند.
«محمدعلی ابطحی» فعال سیاسی اصلاح طلب در صفحه خود ارایه گزارش صحیح حتی از ناکامی ها را مورد تحسین قرار داد. او نوشت: «به جوانان دانشمند ایرانی که ماهواره و موشک آن را ساختند، اکنون که سرعت لازم پرتاب در مرحله سوم ناکام ماند به همان اندازه باید افتخار کرد که اگر همه چیز خوب بود. گزارش صحیح حتی از ناکامی هم نکته خوب این اتفاق بود.»
برخی کاربران انتشار اخبار درست و صحیح از سوی نهادهای رسمی و مقامات را موجب ممانعت از شیوع اخبار جعلی در جامعه دانستند.«جواد دلیری» سردبیر روزنامه ایران در توییت خود نوشت: «اینکه با صداقت ، به موقع و از راه درست به مردم اطلاع دهید یعنی جلوی خبرجعلی و شایعه را می گیرید .این راه باید ادامه یابد.»
تعدادی از کاربران اطلاع رسانی وزیر در مورد ناموفق بودن این پروژه را مورد انتقاد قرار داده و آن را موجب سرخوردگی دانستند.
این رویکرد مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. در توییتی می خوانیم: «شکست در پروژه‌های فضایی موضوعی عادی است و چیز عجیبی نیست. بخصوص در شرایط تحریم. پس به جای مسخره کردن یا ناامید شدن خوشحال باشیم که به یک کار بزرگ و مهم یک قدم دیگر نزدیک‌تر شدیم.»
گروهی «نفس» تلاش برای انجام این پروژه را ستودند. کاربری در همین ارتباط آورد: « روسیه قدرت اول موشکی دنیاست نخستین ماهواره را نیز به فضا فرستاده اما یوتیوب پر است از ویدیوی انفجار موشک‌ها تلاش‌های ناموفق روسیه. امریکا نخستین شاتل را فرستاد اما تراژدی‌های بزرگ و تلفات فراوان انسانی ثبت کرده، هنوز همه تلاش ناموفق فراوان دارند.خداقوت به ایرانی‌ها، #ما_می‌توانیم.»

**ادامه واکنش ها به اظهارات منتقدانه موسوی خوئینی علیه هاشمی رفسنجانی
کاربران اظهارنظرهای خود در این ارتباط را ذیل هشتگ هایی چون «#موسوی_خویینی»، «#موسوی_خوئینی_ها»، «#هاشمی_رفسنجانی»، «#ایرنا»، «#امام_موسی_صدر»، «#شهید_چمران»، و ... منتشر کردند.
برخی کاربران این مصاحبه و تکرار آن را عاملی برای تغییر در مناسبات سیاسی ایران دانستند. «فرید مدرسی» روزنامه نگار در توییتر خود نوشت: «مصاحبهٔ اخیر محمدموسوی خوئینی با ایرنا پیامی نهفته داشت برای حاکمیت: چراغ سبز به گفتگو و تعامل. این پیام اگر با اعتماد و استقبال حاکمیت روبرو شود و ناقل پا را از کلام فراتر بگذارد، می‌تواند نقطه عطفی باشد برای تغییراتی در مناسباتِ سیاستِ داخلی.»
کاربران همچنان به زمان طرح این ادعاها علیه هاشمی به موسوی خویینی ها خرده می گیرند. کاربری نوشت: «اگر موسوی خوئینی ها نسبت به برخی مسائل از جمله مواردی که در مصاحبه با ایرنا گفته است اعتراض داشت این ها را باید در زمان حیات هاشمی می گفت تا پاسخ می گرفت یا شاهد شرمندگی خصم دون می شد نه امروز که یک طرف ماجرا حضور ندارد.»
کاربران معتقدند موسوی خوئینی ها در همان دوره ای که از هاشمی نقد می کند، خود نقاط ضعفی جدی داشته است. برخی خوئینی ها را به «رادیکال» بودن و «قانون گریزی» متهم می کنند. روزنامه نگاری نوشت: «ممکن است این حرف‌ها درباره هاشمی درست باشد اما افسوس که گوینده، خود در آن زمان ضعف‌های تاثر آوری داشت.» کاربر دیگری با اشاره به نقش خوئینی ها در تسخیرر سفارت آمریکا نوشت: «بالا رفتن از دیوار سفارت چقدر قانونی بود؟»
برخی از لزوم توجه به تغییر نگاه هاشمی در سال های آخر گفته و نوشتند: «نباید فراموش کنیم که تمایل آن مرحوم به مردم بویژه از مقطع 2 خرداد 76 آغاز و در حوادث 88 به اوج خودش رسید و همه کس حق تغییر نظر دارند.»

**حقوق 18 میلیونی مدیران بنیاد مستضعفان
اظهارات تازه « محمد سعیدی‌کیا» رییس بنیاد مستضعفان و جانبازان در گفت و گو با یک رسانه در خصوص حقوق 18 تا 19 میلیونی او و معاونانش در فضای مجازی واکنش های بسیاری به دنبال داشت.
بسیاری از کاربران عدم تناسب عنوان شغلی سعیدی کیا به عنوان رییس بنیاد مستضعفان با حقوق بالای او را مورد توجه قرار دادند. کاربری نوشت: «رئیس بنیاد مستعضفان و معاوناش ماهی 17 یا18 تومن میگیرند. خود مستعضفان چقدر درآمد دارند؟» دیگری آورد: « این خود یکی از دلایل مستضعف ماندن مستضعفین است.»
برخی دیگر اعلام پیشین مقامات کشور در مورد اینکه دیگر کسی حقوق نجومی نمی گیرد را دارای تناقض با حقوق میلیونی سعیدی کیا دانستند و او را جزو حقوق بگیران نجومی رده بندی کردند. در توییتی می خوانیم: «آقای روحانی مگه دو سال قبل نگفتی تا سه ماه آینده شفافیت حقوق مدیران انجام می‌شه. آفایون و خانم‌های مجلس چرا کاری نمی‌کنید؟»
گروهی دیگر با اشاره به مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی جامعه، اختلاف طبقاتی میان مردم و برخی مقامات را مورد توجه قرار دادند.
تعدادی هم اشتغال افراد بازنشسته را در برابر بیکاری جوانان تحصیلکرده و توانمند قرار داده و نوشتند: «جناب سعیدی کیا؛ با احترام به جنابعالی و سایر مدیران ولی آیا میدانید چه افراد با تحصیلات بیشتر، آگاه تر، دلسوزتر، مدیرتر، رنج کشیده تر، جوان تر، مفیدتر و کارآمدتری هستند که حتی ماهی یک میلیون هم ندارند؟!»
کاربران از رویکرد مثبت هم به این مساله نگاه کردند و اندر مزایای «شفافیت» گفتند.در توییتی آمده است: «اعلام سقف حقوق توسط سعیدی کیا قدم مبارکی است که فشار را بر نجومی تر بگیرها بیشتر خواهد کرد.»
پژوهشم**9275**

نظر شما