شناسهٔ خبر: 30650424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حمایت فراکسیون مدیریت شهری مجلس از شهرداری ها ضروری است

اراک - ایرنا - رئیس کمیته تحول اداری و سرمایه انسانی کمیسیون برنامه ریزی و سرمایه سازمانی شهرداری های کلانشهر کشور گفت: حمایت اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی از شهرداری ها در زمان بررسی بودجه 98 امری ضروری است.

صاحب‌خبر -

«حمید رضا خانمحمدی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک افزود: نگاه حمایتی فراکسیون مدیریت شهری مجلس به شهرداری ها وجود دارد اما انتظار است با اعمال نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگانی که در سنوات گذشته تجربه ارزنده در حوزه مدیریت شهری داشته اند، نواقص مطروحه در تبصره ها و بندهای لایحه بودجه 98 مد نظر قرار گیرد.
وی بیان کرد: لایحه بودجه 98 در روزهای اخیر برای بررسی و تصویب، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و روند این بررسی در کمیسیون تلفیق مجلس درحال انجام است که لازم است به سهم شهرداری ها توجه بیشتری شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اراک ادامه داد: در تبصره 6 ردیف 2 بند ح این لایحه برخلاف تصریح ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه کشور و قانون مالیات بر ارزش افزوده، توزیع و مصرف عوارض جز 1 بند ب ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه به شورای برنامه ریزی استان محول شده که این در حالی است که سال‌های گذشته همواره و همیشه سهم شهرداری‌ها از این عوارض تجمیعی جزو حقوق قانونی همیشگی شهرداری ها بوده و مستقیم به خزانه شهرداری ها واریز می‌شده است.
خانمحمدی عنوان کرد: تبصره 9 بند د لایحه بودجه 98 مبنی بر اجازه تغییر کاربری املاک و فضای آموزشی، ورزشی و تربیتی مازاد آموزش و پرورش به سایر کاربری ها و بخشودگی تمام عوارض و حقوق شهرداری ها در ارتباط با املاک مذکور از دیگر موارد قابل توجه در سهم شهرداری ها در لایحه بودجه 98 است.
رئیس کمیته تحول اداری و سرمایه انسانی کمیسیون برنامه ریزی و سرمایه سازمانی شهرداری های کلانشهر کشور ادامه داد: سهم شهرداری ها در لایحه بودجه 98 خالی از فرصت نیست و در تبصره یک ردیف هـ و بند 2 این لایحه تخصیص اعتبار برای تحویل قیر رایگان به شهرداری های زیر 50 هزار نفر جمعیت، تبصره 3 بندهای الف، د مبنی بر امکان استفاده از تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح های حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و تبصره 4 بند 3 ردیف های ب، د درخصوص اعطای تسهیلات ارزی به شهرداری ها برای طرح های حمل و نقل عمومی، مطرح شده است.
خانمحمدی بیان کرد: تبصره 5 بندهای د، هـ، و این لایحه مبنی بر اجازه انتشار اوراق مشارکت برای طرح های قطار شهری و حمل و نقل شهری و ایجاد امکان استفاده شهرداری ها از اسناد تسویه بابت مطالبات از دولت و تسویه بدهی به بانک ها تا سال 1396، تبصره 8 بند ج پیرامون الزام مراجع صدور سند وسیله نقلیه به دریافت رسید یا گواهی پرداخت عوارض و مالیات و در نهایت تبصره 19 بند 1 مبنی بر واگذاری طرح های جدید نیمه تمام آماده بهره برداری به بخش های خصوصی، تعاونی، شهرداری ها و دهیاری ها و اجازه استفاده تامین مالی از طریق روش های تامین مالی خارجی و صندوق توسعه ملی از دیگر فرصت های دیده شده برای شهرداری ها در لایحه بودجه 98 است.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اراک افزود: برای احقاق سهم شهرداری در لایحه بودجه 98 باید پیشنهادات و اصلاحات ضروری در تبصره های این لایحه از جمله تبصره 2 بند الف مبنی بر تخصیص اعتبار برای رد دیون دولت به شهرداری ها در جدول شماره 18، پیگیری شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اراک اضافه کرد: تبصره 6 بندهای ط، س در مورد توزیع عوارض ارزش افزوده به نسبت جمعیت شهری و روستایی و تخصیص اعتبار توسط دولت برای ایجاد تاسیسات تبدیل پسماند عادی به انرژی، تبصره 8 بند ب در خصوص اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) و جریمه خودروهای بدون معاینه فنی از جمله بندهای قانون بودجه 97 است که باید برای حمایت از سهم شهرداری شرایط تنفیذ این بندها در بودجه سال 98 فراهم شود.
خانمحمدی عنوان کرد: تبصره 10 بندهای ب و ط مبنی بر پیش بینی اعتبار برای کاهش آسیب های اجتماعی و الزام راه آهن به زیباسازی و بهسازی حریم خطوط واقع در محدوده شهرها و ایستگاه های راه آهن از دیگر بندهای قانون بودجه 97 است که باید شرایط تنفیذ آن در بودجه 98 فراهم شود.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از 620 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3005/3075

نظر شما