شناسهٔ خبر: 30650308 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

خروج از ناتو، کارزار جدید ترامپ و دمکرات های کنگره

تهران- ایرنا- انتشار گزارشی درباره طرح خروج آمریکا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به سوژه جدیدی در اختلافات وی با دمکرات های کنگره تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ترامپ که به دلیل قانع نشدن دمکرات های کنگره درباره ضرورت اختصاص بودجه مورد نظر او برای ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک، طولانی ترین تعطیلی دولت فدرال را در کارنامه دو ساله حرفه ای خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا به ثبت رسانده، اکنون با انتقاد جدیدی از سوی دمکرات های مظنون به ارتباطاتش با دولت روسیه مواجه است.
روزنامه نیویورک تایمز به تازگی به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکا که نامشان فاش نشده است، نوشت ترامپ ظاهرا ضرورتی برای ائتلاف نظامی غربی در دوران پس از جنگ نمی بیند و معتقد است که این ائتلاف فقط منابع آمریکا را تهی می کند.
ترامپ از مدتها قبل از این موضوع انتقاد داشته است که کشورهای عضو ناتو سهم عادلانه خود را در هزینه های دفاعی پرداخت نمی کنند و آمریکا باید این شکاف را پُر کند.
واشنگتن تایمز نوشت: دیدگاه های ترامپ از قرار حول و حوش اجلاس سران ناتو در بروکسل در ژوئیه سال 2018 مطرح شده است.
«تدو لیو» عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا به این روزنامه گفت: چنین تصمیمی احمقانه است. ناتو بستری برای حفظ صلح در چندین دهه بوده است. خروج آمریکا از ناتو به جز کمک به روسیه دلیل دیگری ندارد.
«ریک لارسن» عضو قدیمی دمکرات کمیته خدمات نیروی مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت ترامپ صرفا با طرح دیدگاه خروج از ناتو، ائتلاف را تضعیف می کند.
وی در بیانیه ای افزود: ناتو شالوده امنیت آمریکا و اروپا را تشکیل می دهد و یک مزیت راهبردی بزرگ برای آمریکا محسوب می شود. اگر رئیس جمهور نتواند چنین حقایق ساده ای را درک کند، این وظیفه مشاوران و رهبری کنگره است که این مسائل را به او یاد دهد، قبل از این که او مرتکب اشتباه غیرقابل بازگشت دیگری شود.
ترامپ و جمهوری خواهان کنگره تلاش کرده اند به بهانه قدیمی بودن و بی پایه و اساس بودن چنین ادعایی در روزنامه آمریکایی، آن را رد کنند.
حتی هم حزبی های ترامپ از جمله «مارکو روبیو» عضو کمیته امور خارجه سنای آمریکا از ایالت فلوریدا نیز گفته است اگر ترامپ چنین اقدامی را بکار بندد، «شگفت زده» خواهد شد و بررسی موضوع خروج از ناتو را از هیچ یک از اعضای دولت حتی در نشست های محرمانه نشنیده است.
«سارا هاکبی سندرز» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید به اظهارات قبلی ترامپ اشاره و تاکید کرد که تعهد آمریکا به ناتو بسیار «قوی» است و او بر این باور است که ناتو اهمیت بسزایی دارد.
سندرز گزارش روزنامه آمریکایی را بی معنا خواند و گفت رئیس جمهور به وضوح گفته است که متحدان ما باید به تعهدات خود پایبند باشند و در تحمل فشار ناشی از هزینه های دفاعی شریک باشند.

**تلاش مقامات دولتی آمریکا برای مخفی نگه داشتن درخواست ترامپ
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد «جیمز متیس» وزیر دفاع سابق آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی او تلاش کردند که راهبرد کنونی آمریکا در قبال ناتو را ادامه دهند.
به رغم رد گزارش نیویورک تایمز از سوی سارا هاکی، ترامپ هرگز هوادار ناتو نبوده و علنا این سازمان را مورد انتقاد قرار داده است.
تارنمای هیل، ارگان کنگره آمریکا در این زمینه نوشت: اعضای ناتو در سال 2014 توافق کردند که 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تا سال 2024 صرف مسائل دفاعی کنند. اما فقط 4 کشور از 29 کشور عضو ائتلاف تاکنون چنین هدفی را محقق کرده اند و ناتو گفته است که 15 کشور خود را مهیای دستیابی به چنین هدفی می کنند.
گزارش های متعددی که بعد از اجلاس ژوئیه گذشته ناتو منتشر شد، به تهدید ترامپ برای خروج از ائتلاف در صورتی که دیگر کشورها سهم عادلانه خود را نپردازند، اشاره داشت. ترامپ در زمان انتشار چنین گزارش هایی آنها را رد نکرد و گفت که موضع او در قبال متحدانش بسیار سختگیرانه است.

** منتقدان: خروج از ناتو رویای پوتین را محقق می کند
برخی منتقدان تصمیم ترامپ را عامل تحقق رویای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه قلمداد می کنند. آنها معتقدند که این تصمیم نیز شاهد دیگری برای نشان دادن تلاش های ترامپ به نفع مسکو است.
«میشل فلورنوی» معاون وزیر دفاع آمریکا در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در این زمینه گفت: این بیشترین موفقیتی است که پوتین ممکن است تصور کند.
شبکه «ام اس ان بی سی» طی گزارشی در همین زمینه نوشت، ترامپ با خروج از ناتو اعطای «هدیه قرن به پوتین» را ارزیابی می کند.
این گزارش افزود: «جان کِلی» ژنرال بازنشسته آمریکا و رئیس پیشین ستاد کارکنان کاخ سفید بارها تلاش کرد ترامپ را از برخی اقدامات مخرب خود باز دارد. وی به روزنامه لس آنجلس تایمز گفت که وی در زمان خدمتش در کاخ سفید، دوست داشت بر اساس گام هایی که برای توقف برخی اقدامات رئیس جمهور برداشته و نه کمک هایش به رئیس جمهور مورد قضاوت قرار گیرد.
وی امکان خروج آمریکا از ناتو را یکی از کابوس های محتمل آمریکا ارزیابی کرد.
«ام اس ان بی سی» در گزارش خود مواردی را برشمرده که می تواند نشانه ای برای تصمیم جدید ترامپ باشد. ترامپ سوم ژانویه سال جدید میلادی، تهاجم اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان در اواخر دهه 1970 میلادی را تایید و چنین استدلال کرد که حضور در افغانستان حق شوروی (سابق) بوده است. این یکی از مثال هایی بوده که رئیس جمهوری جمهوری خواه آمریکا، پروپاگاندای روسیه را بدون دلیلی روشن تایید می کند.
دولت ترامپ 10 ژانویه نیز از پیشنهاد کاهش تحریم های روسیه دفاع کرد. روز بعد از آن، نیویورک تایمز گزارش داد که بعد از این که ترامپ «جیمز کومی» رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) را اخراج کرد، این نهاد تحقیقاتی را درباره همکاری احتمال او با روس ها در تضاد با منافع آمریکا کلید زد.
روزنامه واشنگتن پست نیز در تاریخ 12 ژانویه گزارش داد که ترامپ تلاش های زیادی کرده تا جزییات مذاکراتش باپوتین را از مقامات کاخ سفید مخفی نگه دارد و حتی در یک جلسه خصوصی یادداشت مترجم خصوصی اش را مصادره کرده تا کسی بویی از مذاکرات نبرد.

**سابقه ترامپ در خارج کردن آمریکا از توافقات و نهادهای بین المللی
ترامپ از زمان روی کار آمدن دستکم از پنج توافق بین المللی خارج شده است. شبکه تی آر تی ترکیه در این زمینه گزارش داد: تصمیمات ترامپ برای خارج کردن کشورش از این توافقات نگرانی هایی را در داخل و خارج آمریکا برانگیخته و در مواردی به بروز تنش های خشونت آمیز منجر شده است. برای مثال به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس) به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم باعث کشته شدن 100 فلسطینی و مجروح شدن 11 هزار نفر شد. این اقدام ناقض قطعنامه سال 1967 سازمان ملل است که از رژیم صهیونیستی می خواهد همه سرزمین های اشغالی فلسطینی ها را تخلیه و برای دستیابی به صلح در منطقه تلاش کنند.
تصمیم ترامپ حتی مورد انتقاد شهروندان آمریکایی قرار گرفت.
ترامپ همچنین ژوئن سال گذشته میلادی، آمریکا را از توافقنامه آب وهوایی پاریس به عنوان تعهدی از سوی همه کشورهای جهان برای کنترل تغییرات آب و هوایی و گرم شدن جهان خارج کرد.
ترامپ با این توجیه که چنین توافقی برای آمریکا بارمالی دارد، این تصمیم را گرفت و مدعی شد اگر از این توافق خارج نمی شد این توافق تا سال 2025 منجر به از بین رفتن 2.7 میلیون شغل می شد.
رئیس جمهور آمریکا همچنین کشورش را از توافق مشارکت ترانس پسفیک خارج کرد به این شعار که آمریکا در اولویت است. او با تغییر سیاست های تجاری چند دهه گذشته در آمریکا امیدوار بود مشاغل را به آمریکا بازگرداند.
آمریکا همچنین اکتبر سال گذشته میلادی گفت که از سازمان یونسکو خارج می شود. این تصمیم به دنبال سالها تنش با این سازمان فرهنگی و آموزشی سازمان ملل به اتهام سیاست های ضد صهیونیستی اش اتخاذ شد. آمریکا پیشتر نیز در سال 1984 یکبار به بهانه سوءمدیریت مالی و سیاست های سوگیرانه علیه آمریکا از این نهاد 195 عضوی خارج شده بود.
ترامپ با خارج کردن آمریکا از توافق تاریخ هسته ای ایران با قدرت های جهانی مدعی شد جهان با خروج از این توافق امن تر خواهد شد اما با این خروج، انزوای خود در عرضه جهانی را بیشتر کرد و تردیدهایی را درباره اعتبار آمریکا برانگیخت. کشورهای اتحادیه اروپا و روسیه و چین، این تصمیم ترامپ را موردانتقاد قرار داده اند و خروج از توافق هسته ای ایران فقط مورد تایید رژیم صهیونیستی قرار گرفت.
درنهایت این که «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل خروج آمریکا از شورای حقوق بشر را اعلام کرده است. این تصمیم بعد از آغاز تحقیقات این شورا درباره کشتارها در غزه و متهم کردن صهیونیست ها به استفاده افراطی از قوه قهریه اتخاذ شد.
اروپام**9158**1485

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما