شناسهٔ خبر: 30648228 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفتگو با کارشناس مسائل غرب آسیا تشریح شد؛

بررسی نقش «شهید نواب صفوی» در بیداری اسلامی

عرب با اشاره به مطلب فوق در خصوص نقش شهید سید مجتبی نواب صفوی و اقدام فدائیان اسلام در مسأله فلسطین ابراز کرد: از جمله نقش آفرینی ها می توان به رشد و توسعه اسلام سیاسی در سراسر منطقه بویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران اشاره داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفتگو با راه آرمان ؛ با بیان اینکه حرکت های آزادی خواهانه، ضد استعماری و عدالت طلب در جهان اسلام دو خصلت برخاسته از فرهنگ اصیل اسلامی منطقه و مردمی بودن را واجد هستند، گفت: این مسئله در اصطلاح سیاسی موسوم به بیداری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه «بیداری اسلامی» شاخص ها و خصلت های متنوع و متعددی دارد، عنوان کرد: اما با توجه به اشغال فلسطین و قدس به عنوان قبله اول مسلمانان جهان توسط صهیونیست ها، توجه و تاکید موکد بر آرمان آزادی فلسطین و نابودی اسرائیل از شاخص های راهبردی و هویت بخش جنبش های ذیل بیداری اسلامی محسوب می شوند.

این روزنامه نگار ادامه داد:آزادی فلسطین ، از بعد اسلامی، انسانی، فرهنگی،هویتی، تمدنی ،اخلاقی و اقتصادی برای مسلمانان جهان دارای اهمیت و اولویت نخست است.

عرب با اشاره به مطلب فوق در خصوص  نقش شهید سید مجتبی نواب صفوی و اقدام فدائیان اسلام در مسأله فلسطین ابراز کرد: از جمله نقش آفرینی ها  می توان به رشد و توسعه اسلام سیاسی در سراسر منطقه بویژه بعد از انقلاب اسلامی ایران اشاره داشت.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا افزود: «نهضت مقاومت اسلامی» در تاریخ معاصر ایران، توسط شهید سید مجتبی نواب صفوی و حرکت فدائیان اسلام در دهه ۲۰ هجری شمسی آغاز شد و سرانجام در نهضت امام راحل  در دهه ۴۰ هجری شمسی به تکامل رسید که  نهایتا با رهبری قاطع و منحصر به فرد حضرت امام خمینی (ره) منجر به سرنگونی رژیم پهلوی و پیروزی انقلاب کبیر اسلامی شد و فصلی نوین و سراسر شکوه را در تاریخ جهان اسلام رقم زد.

این روزنامه نگار ادامه داد: اندیشه اتحاد اسلامی، اخوت اسلامی، بیداری اسلامی، بازگشت به خویشتن، مبارزه با هرگونه ظلم و ستم و نفی شرک و اعتلاء جهان اسلام و بویژه محو رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف در هسته مرکزی آرمان ها و ارزشهای نهضت های و حرکت های ذیل بیداری اسلامی قرار دارد.

وی تأکید کرد: در ایران شاخصه های فوق برای اولین بار و بطور کامل و یکجا، مشخصا در حرکت فدائیان اسلام به رهبری منحصر به فرد شهید بزرگوار سید مجتبی نواب صفوی متجلی شد و از این حیث فدائیان اسلام به رهبری شهید نواب صفوی پیشگام و هدایت گر بودند.

عرب گفت: در واقع آغازگر اسلام سیاسی، اعتقاد به تشکیل حکومت اسلامی و اتخاذ راهبرد مقاومت همه جانبه مسلحانه و غیر مسلحانه در مسیر آرمان ها، در تاریخ معاصر ایران حرکت فدائیان اسلام به رهبری نواب صفوی بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد:امواج «اسلام سیاسی» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی به ایران منحصر نشد و از مرزهای ایران فراتر رفت و آنچه اکنون موسوم به «بیداری اسلامی» شده است با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گسترده تر شده و قوت و توان روزافزون پیدا کرد.

وی اظهار کرد: امواج بیداری اسلامی و اسلام سیاسی با گسترش و تعمیق در سطح جهان اسلام علی رغم تمام دشمنی و موانع موجود ، به تهدیدی پایدار برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد و تمامی معادلات راهبردی آن را یکسره برهم زد و اکنون نیز امواج بیداری اسلامی  تمامی جوامع و کشورهای اسلامی را البته با درجه شدت و عمق متفاوت، متاثر کرده است.

این روزنامه نگار با بیان اینکه کشورهایی چون لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن و فلسطین در هسته اولیه امواج بیداری اسلامی جای دارند، عنوان کرد: فرهنگ اصیل مقاومت اسلامی در تمامی سطوح و لایه های جامعه آنها درونی شده و ریشه دوانده است و بقیه کشورهای اسلامی هم هریک به نوعی از فرهنگ بیداری اسلامی متاثر شده اند.

عرب گفت: فلسطین و فلسطینیان که در خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی قرار دارند با تکیه بر فرهنگ و گفتمان مقاومت اسلامی حماسه رقم زدند و گذشته تلخ توام با شکست های متوالی و رنج جانفرسای تحت اشغال بودن را به لطف درونی کردن فرهنگ مقاومت اسلامی به فراموشی سپردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی امواج بیداری اسلامی در کنار توسعه طولی و کمی، رشد عمقی و کیفی نیز پیدا کرد، ابراز کرد: اکنون اسلام انقلابی دارای ابعاد راهبردی و متنوع نظامی، سیاسی، حقوقی، اقتصادی، دینی، رسانه ای و تبلیغی، جمعیتی، امنیتی و اطلاعاتی و …است.

وی با بیان اینکه حمایت همه جانبه از مساله فلسطین ، انتفاضه قدس و مقاومت در یک محیط راهبردی علیه اسرائیل ، ابعاد مختلف و پایدار خواهد داشت، تصریح کرد: درابعادسیاسی،حقوقی،نظامی،اقتصادی،جمعیتی،رسانه ای و تبلیغی و… از مقاومت فلسطین یک حمایت پایدار محسوب می شود که می تواند بیشترین فشارها را در حوزه های گوناگون و جبهه های مختلف بر رژیم صهیونیستی و متحدین آشکار و پنهانش وارد کند.

عرب ادامه داد: رشد و توسعه کمی و کیفی اسلام سیاسی در منطقه ، تحولات سال های اخیر منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و توطئه های غربی_صهیونیستی  متاسفانه ، آسیب هایی نیز برای اسلام سیاسی و بیداری اسلامی به دنبال  داشته است که باید در بررسی های دقیق و موشکافانه آسیب شناختی بررسی گردد.

این روزنامه نگار اظهار کرد: بعضی از گروه های اسلامی در اثر تحولات اخیر منطقه و تلاشها و توطئه های فرصت طلبانه برخی از کشورهای منطقه (مثل سعودی امارات ترکیه و قطر ) به منظور سو استفاده از  جنبش های اسلامی و مقاومت فلسطین در راستای مقاصد انحرافی خود و معامله با طرف غربی و اسرائیلی، دچار بحران هویت و انحراف از خط اصیل اسلام سیاسی شده اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه فلسطین قطب نمای بیداری اسلامی  است، افزود: بنابراین حمایت مدبرانه، سنجیده و خردمندانه از آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف، هویت جریانات و گروه های اصیل اسلامی را مشخص خواهد کرد و آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف ، قطب نمای بیداری اسلامی است و محل وحدت مسلمانان است.

عرب گفت: هر چه بر فلسطین تاکید کنیم بر وحدت مسلمانان تاکید کرده ایم و  یکی از مهمترین آرمان ها  و اهداف  بیداری اسلامی ایدئولوژیک بوده و آن آزادی فلسطین و محو اسرائیل است.

وی ادامه داد: هر چه بر فلسطین تمرکز کنیم بر وحدت جهان اسلام تمرکز کرده ایم و فلسطین قطب نمای بیداری اسلامی است و اسلام هویت ملت های منطقه است و بنابراین نپرداختن به آرمان فلسطین نشانگر از خودبیگانگی انقلابات و جنبش های غیر اسلامی یا منحرف بوده و به  بحران هویت آنها منجر خواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین در یک نگاه کلی تاکید بر آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف محل تمایز و تشخیص حرکت های اصیل اسلامی از سایر حرکت ها و جریانات غیر اصیل ،  التقاطی و منحرف  موجود در جهان اسلام است و خورشیدی که نواب صفوی و یاران با وفایش برافروختند خاموش شدنی نیست.

انتهای پیام/

نظر شما