شناسهٔ خبر: 30647312 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشکلات ساکنان شهرک ابریشم چهارباغ را کلافه کرده است

کرج - ایرنا - حدود 10 سال پیش مسوولان کلنگ شهرکی را بیخ گوش کرج در اراضی چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ به زمین زدند تا خانه های ارزان را در قالب طرح مسکن مهر برای اقشار کم درآمد احداث کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ گفته می شود آن زمان هشت هزار و 200 خانه مجوز ساخت را دریافت کردند تا شهرک ابریشم شکل بگیرد، حالا چند سالی از احداث این شهرک می گذرد اما شواهد گویای آن است که از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست!
این منطقه از کمترین امکانات رفاهی و زندگی محروم است؛ جایی که بیخ گوش کرج است و با تهران کمتر از 40 دقیقه فاصله دارد.
فقط ساختمان احداث شده و از زیرساختهای زندگی برای مردم خبری نیست و وقتی پای درد دل ساکنان که بنشینی دل پری از نبود امکانات تفریحی، ورزشی، آموزشی و شرایط نامناسب محیطی دارند.
پخش و پراکندگی زباله توسط خودروهایی که هر روز در مسیر این شهرک مبادرت به حمل صدها تن زباله کلان‌شهر کرج و شهرستان‌های مجاور را به منطقه حلقه‌دره دارند از دیگر گلایه های ساکنان این شهرک است.
وجود سگ‌های ولگرد نیز امان ساکنان این شهرک را بریده و هر جا را که نگاه می کنی سگهای بیشماری است که در حال پرسه زدن هستند!
خانم مریم احمدی خانه دار و ساکن این شهرک می گوید: دلمان خوش بود که بالاخره صاحب خانه شده ایم، اما این خانه به زندگی ما آرامش نداد؛ همیشه دلواپس پسر کوچکم هستم و همسرم که مجبورند هر روز برای یک لقمه نان به تهران برود، چرا که نبود سرویس رفت و آمد و نامناسب بودن تردد تاکسی‌ها او را کلافه کرده و هزینه‌های ما را دوچندان!
ابوذر هاشمی مرد میانسالی که بازنشسته یکی از ادارات است و از ابتدا ساکن این شهرک بوده نیز گفت: مردمی در نزدیکی یکی از بزرگترین شهرهای کشور زندگی می‌کنند که از داشتن بدیهی‌ترین امکانات زندگی محروم می باشند.
او می‌گوید: بچه‌های ما برای بازی جایی ندارند و دنبال کردن سگ و گربه بهترین تفریح آنها شده است.
لیلا مجیدی مادر 2 فرزند در تائید سخنان آقای هاشمی چنین می‌گوید: هیچ کس به فکر ما نیست، وجود یک پارک بدون امکانات تفریحی و وسایل بازی برای کودکان با تنها چند درخت که آن هم از بی آبی خشک شده است، تنها مکانی است که می‌توان برای سرگرم شدن خانواده‌ها پیدا کرد که با وجود سگ‌های ولگرد نه تنها قابل استفاده نیست بلکه نگران کننده هم هست.
یکی از ساکنان شهرک ابریشم که با شنیدن صدای سگهای ولگرد انگار داغ دلش تازه شده بود با فریاد بلند از میان جمعیت گفت: خانم این سگها شده معضل مهم منطقه، همه‌جا هستند.
مریم محمودی گفت: وجود منطقه ' حلقه دره ' به عنوان مرکز جمع آوری زباله شهر کرج با بوی تعفن در نزدیکی شهرک به کنار، اما پراکندگی زباله در حاشیه شهرک هنگام انتقال توسط کامیونها چهره زشتی را از یک محیط زندگی انسانی ترسیم کرده است.
این خانم خانه دار با نگرانی خاصی ادامه داد که این همه مشکل به کنار، باور کنید با سگ‌ها نمی‌توانیم کنار بیائیم امان ما را بریده‌اند، همه‌جا هستند، بیماری، کثیفی، خلاصه ناامنی از دغدغه‌های مهم ما مردم این شهرک است.
یکی دیگر از ساکنان به ساختمان‌های نیمه کاره باقی مانده اشاره کرد و گفت: این ساختمان‌ها در حاشیه و مرکز شهر هم مصیبت دیگری برای ما شده و محل تجمع کارتن‌خواب‌ها و معتادان شده است.
وی ادامه داد: وجود زندان قزلحصار در حاشیه این شهر و تجمع فروشندگان مواد مخدر از دیگر معضلات شهرک ابریشم است.
خانم محمودی به بازدیدهای مکرر مسئولان اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از اینهمه بازدید تاکنون هم هیچ اتفاقی در این شهرک نیافتاده و ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.
وی جمع شدن فاضلاب و آب‌های سطحی در هنگام بارندگی را یکی دیگر از معضلات این شهرک عنوان کرد و در نهایت از مسوولان استان خواست مشکلات این شهرک را برطرف کنند.
خلاصه هر کدام از ساکنان این شهرک دل پری داشتن و در میان تردد کامیون‌های سنگین اطراف که پرشمار بودند، حرف تو حرف می‌ماند و پرسیدم مگر هنوز فعالیت ساختمانی در این شهرک وجود دارد؟!
یکی از ساکنان گفت: واحد تولیدی بتن آماده با وجود اینکه فعالیتی داخل شهرک برای ساخت و ساز وجود ندارد اما در این شهرک جا خوش کرده و کامیونهای سنگین حمل بتن با تردد شبانه‌روزی مخل آسایش مردم شده است.
سراغ مسئول خدمات شهری شهرداری چهارباغ رفتم که بهمراه همکارانش در حال ساماندهی مسیر اصلی جاده شهرک ابریشم بود.
حسن کوه‌فلاح گفت: متاسفانه ما هر چقدر هم به این شهرک خدمات ارائه دهیم باز نمیتوانیم پاسخگوی مشکلات عدیده این شهر باشیم.
وی افزود: شهر را به گونه‌ای ساخته‌اند که پر از مشکل است ؛ جوی‌های فاضلاب به گونه ای است که توان انتقال آب را ندارد و برای آن شیب طراحی نشده است و متاسفانه آب و فاضلاب جلوی منازل و آپارتمان های مردم تجمع می‌کند.
شهردار چهارباغ نیز می گوید: شهری بدون زیرساخت، ساخته شده و ما هیچ مبلغی را برای هزینه کردن در این شهر نداریم.
حسین مدیرزارع گفت: با توجه به اینکه ارائه خدمات حق مردم و ساکنان این شهر است، در حال رایزنی با اداره راه و شهرسازی هستیم و به نتایج مطلوبی هم رسیدیم و به زودی خدمات زیرساختی مناسبی را آغاز خواهیم کرد.
امام جمعه چهارباغ نیز از وضعیت نابسامان ساکنان شهرک ابریشم گله دارد و می‌گوید حق این مردم نیست در جایی زندگی کنند که کمترین امکانات را هم ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین قادر محمدی افزود: مسوولان وظیفه دارند جایی را که برای سکونت مردم درست کردند، خدمات هم فراهم کنند.
مهدی زارعکار مسوول اداره صنعت و معدن ساوجبلاغ در ارتباط با واحد تولیدی و صنعتی که در محدوده این شهر فعال است گفت: مجوز فعالیت این واحد فقط برای زمانی بود که شهرک نیاز به بتن داشت و بعد از اتمام پروژه دیگر نمی‌تواند، فعالیت داشته باشد و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
رئیس اداره راه و شهرسازی ساوجبلاغ هم از انعقاد تفاهم‌نامه استان با شهرداری چهارباغ برای ارائه خدمات خبر داد و گفت: شهرداری با حق و حقوقی که از راه و شهرسازی خواهد گرفت موظف می‌شود به ساکنان این شهرک خدمات ارائه دهد.
یداله امیری گفت: تمام کاربری‌های عمومی مشخص شده و مبلغی هم از سوی راه و شهرسازی پرداخت می‌شود تا نسبت به ارائه خدمات اقدام گردد.
وی نیز فعالیت کارخانه بتن سازی را غیرقانونی دانست و گفت: ما نسبت به جمع‌آوری آن اقدام خواهیم کرد.
شهرک ابریشم با بیش از هشت هزار و 200 واحد مسکونی در منتهی الیه شرق چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد اما گفته می شود هم اکنون تنها یک هزار واحد این شهرک ساکن دارد.
گزارش از رقیه پروینی
9933/6993

نظر شما