شناسهٔ خبر: 30647066 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش خطر ابتلا به سرطان معده به کمک مصرف میوه و سبزی

مصرف میوه و سبزی خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سرطان معده، بیماری چند عاملی است که در نتیجه تداوم آسیب های ناشی از مواجهه مداوم با عوامل سرطان زا ایجاد می شود؛ پس از سرطان های ریه، سینه و کولورکتال، چهارمین سرطان شایع دنیا، سرطان معده است و از نظر مرگ و میر ناشی از سرطان، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: با توجه به تفاوت های نژادی و جغرافیایی در بروز سرطان معده در نواحی مختلف، می توان نتیجه گرفت که خطر این سرطان تا حدود زیادی در اثر عوامل محیطی از جمله عوامل رژیمی و عفونت هلیکو باکترپیلوری مشخص می شود.

فاطمه شفیعی با اشاره به مطالعات متعددی که ارتباط سرطان معده را با اجزا، گروه ها و الگوهای غذایی مورد مطالعه قرار داده است، افزود: با این وجود، نقش عوامل رژیمی و چگونگی ارتباط آن با سرطان معده هنوز بحث برانگیز است.

او ادامه داد: میوه ها و سبزی ها منابع سرشار کاروتنوئیدها، ویتامینC، فولات و فیتوکمیکال ها هستند و انتظار می رود که نقش محافظتی در برابر فرایندهای سرطان زا ایجاد کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: با توجه به نتایج مطالعات، این طور به نظر می رسد که مصرف بالای میوه ها به ویژه مرکبات و انواعی از سبزی های تازه، به ویژه خانواده «آلیوم» شامل سیر، موسیر، تره فرنگی، پیاز و پیازچه در ابتلا به سرطان معده نقش محافظتی دارد.

شفیعی توضیح داد: هر چند که نقش میکانیسم های محافظتی میوه ها و انواعی از سبزی ها، در کاهش ابتلا به سرطان معده به طور کامل شناخته نشده است، اما فعالیت های آنتی اکسیدانی در اغلب مطالعات به عنوان یکی از میکانیسم های احتمالی پیشنهاد شده است و شاید این ترکیبات مفید، منجر به کاهش خطر سرطان شوند.

شفیعی با بیان اینکه میوه ها به ویژه مرکبات و انواعی از سبزی ها دارای ویتامین C بالایی هستند که خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد، این ویتامین را در کاهش خطر معده موثر دانست و اضافه کرد: همچنین در تعدادی از مطالعات دیده شده است که مقادیر بالای ویتامین C، در پیشگیری از ابتلا به عفونت H پیلوری نقش موثری دارد.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی با اشاره به اینکه میوه ها و سبزی ها، منابع سرشار فیبر و ترکیبات پلی فنولیک هستند، ادامه داد: نتایج مطالعات بیانگر ارتباط معکوس مصرف بالای فیبر به ویژه فیبرهای نامحلول و سرطان معده است و ترکیبات پلی فنولیک موجود در برخی از میوه ها و سبزی ها مانند گلابی، انبه، هویج و کدو با جلوگیری از سنتز درونی ترکیبات N- نیتروز، در کاهش ابتلا به سرطان معده مفید هستند.

او یادآور شد: با توجه به یافته های مطالعات و میکانیسم های گفته شده، به نظر می رسد که تعدیل رژیم غذایی به سمت افزایش مصرف میوه ها و سبزی های تازه به ویژه مرکبات؛ یک راهکار بسیار مهم در کنترل و پیشگیری از سرطان معده است.
انتهای پیام/م

الگوی غذایی گامی موثر در پیشگیری از سرطان

برچسب‌ها:

نظر شما