شناسهٔ خبر: 30646843 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

در جلسه طلاب و فضلای البرزی مقیم قم مطرح شد؛

از وضعیت فرقه احمدالحسن تا نگاهی بر فعالیت عرفان های کاذب در ایران

حوزه/ احمد الحسن با تأویل روایات و اسناد خلاف، ضعیف و حتی تطبیقی به کتاب های تورات و انجیل، خود را وصی منجی عالم بشریت می نامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حیدری در جلسه طلاب و فضلای کرجی حوزه علمیه قم که در دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی برگزار شد، ضمن ارائه تاریخچه ای از تأسیس فرقه ضاله احمد الحسن خاطرنشان کرد: این شخص خود را با چهار واسطه منتسب به امام زمان(عج) می داند و تا کنون بیش از 50 ادعا را در رابطه با خود مطرح نموده است.

وی در ادامه به برخی از ادعاهای احمد الحسن اشاره نمود و اظهار داشت: احمد الحسن برای معصومین و انبیای الهی تنها در رسالت قائل به عصمت است؛ علیرغم این که خود را فرستاده صاحب الزمان(عج) می نامد، برای خود عصمت مطلق قائل است.

این کارشناس مهدویت با بیان این که فرقه ضاله احمد الحسن در درون برخی از طلاب رخنه نموده، با فریب تعدادی، بدنه تبلیغی و فعالیت های تشکیلاتی را توسط عده ای از مبلغان روحانی پیگیری می کنند، اظهار داشت: این روحانیون توسط غیر طلاب جذب شده، با ارائه مباحث روایی و تفسیر و تاویل احادیث بر اساس رویکرد فکری و اندیشه ای خود، موجبات انحراف اشخاص را فراهم می سازند.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که احمد الحسن با توجیه اظهار ممانعت از درگیری برخی از طرفداران و ترس از فتوای برخی از علما خود را پنهان نموده، اذعان داشت: احمد الحسن با تاویل روایات و اسناد خلاف، ضعیف و حتی تطبیقی به کتاب های تورات و انجیل، خود را وصی منجی عالم بشریت می نامد.

وی در ادامه به برخی از کتب انتسابی به احمد الحسن اشاره کرد و گفت: احمد الحسن در کتاب های خود ادعاهای ضد و نقیض متعددی را بیان نموده که علمای و اندیشمندان پاسخ های دقیقی را داده اند.

این کارشناس مهدویت برخی از روایات اسنادی احمد الحسن را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: احمد الحسن در عین بصری بودن، برای اثبات یمانی بودن خود ضمن تمسک به روایات اهل سنت و استناد تأویلی به آن، روایات 12 مهدی که اشاره به اهل بیت علیهم السلام دارد را به خود نسبت می دهد.

وی با بیان این که احمد الحسن ادعا می کند؛ من نخستین ایمان آورنده به صاحب الزمان(عج) هستم، تصریح کرد: احمد الحسن با این که از تبار سادات نیست و حتی همراه یکی از بردرانش جزء بعثی ها بود، خود را سید و اولاد اهل بیت علیهم السلام می نامد.

این کارشناس مهدویت افزود: احمد الحسن خود را از ذریه امام زمان(عج) می داند، در حالی که روایات متعددی بر نفی ذریه امام زمان(عج) دلالت دارد.

حجت الاسلام حیدری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مکان استقرار احمد الحسن معلوم نیست و گمانه زنی های متعددی از ارتباط او با رژیم صهیونیستی و حمایت مالی وهابیت از این جریان مطرح می گردد.

 

همچنین حجت الاسلام مظاهری سیف  نیز در ادامه این جلسه با بیان این که عرفان های کاذب از سال های پیشین در دستور کار نهادهای فرهنگی و امنیتی کشورها قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران،  هر کدام از نهادهای فرهنگی و امنیتی به تناسب وظایف و اختیارات اقدامات و فعالیت هایی را انجام داده اند؛ که به عنوان نمونه موسسه بهداشت معنوی از بدو تاسیس در این راستا تحقیقات فراوانی را رقم زده و بیش از 50 عنوان کتاب منتشر کرده است.

رئیس موسسه بهداشت معنوی افزود: این مؤسسه در سال 1393 بر اساس تحقیقات صورت گرفته متوجه شد علیرغم گسترش فعالیت ها در سطح عمومی، عرصه مدعیان دروغین با ورود جدی در عرصه ارائه مهارت زندگی، تربیت کودک و یا ترویج مهارت های زیستی، از بودجه های دولتی و ظرفیت سازمان های فرهنگی استفاده می کنند.

حجت الاسلام مظاهری ضمن اشاره به مصادیقی از تغییر رویه عرفان های کاذب، با بیان این که فردی با ادعای تقویت ذهن و تند خوانی در میان غفلت نهادهای حوزوی، عرفان های نو ظهور هندی را به صورت غیر مستقیم ترویج می نمود، خاطرنشان کرد: این جریان ها از ظرفیت بودجه های دولتی برای پوشش فعالیت های خود بهره گرفتند؛ موسسه بهداشت معنوی از آن سال تاکنون رویکرد چاپ کتاب های جدید را کاهش داده، به سمت ارائه تحقیقات علمی، عملیاتی و کاربردی ناظر به مطالعات نخبه سوق داده است.

وی ضمن ارائه گزارشی از عرفان های نوظهور و کاذب، افزود: در حوزه مطالعات روانشناسی دین و الهیات، از عرفان های کاذب به عنوان جنبش های نوین دینی یاد می شود؛ موسسه inform در سال 2012 با ارائه آماری از فعالیت و شکل گیری این جنبش ها، تعداد جنبش های نوین دینی فعال در جهان را بالغ بر چهار هزار جریان می داند.

رئیس موسسه بهداشت معنوی با اشاره به این که تاکنون هیچ فهرستی از 4 هزار جریان نوپدید فکری ارائه نشده است، خاطرنشان کرد: موسسه بهداشت معنوی بر روی هر کدام از جنبش های دینی فعال در عرصه بین الملل، تحقیق نموده و با نمونه ایرانی این تفکر در کشورمان روبرو شده است.

حجت الاسلام مظاهری در ادامه به مصادیقی از جریان های نوپدید معنوی اشاره نمود و ابراز داشت: قلمرو رصد و تحقیقات موسسه بهداشت معنوی بر روی شخصیت های جریان ساز بوده، که بر اساس بررسی های صورت گرفته تا پایان سال گذشته، 654 شخصیت جریان ساز در داخل کشور شناسایی شده است، که از این تعداد 271 نفر غیر ایرانی هستند.

وی با اشاره به این که 381 نفر از ایرانیان در رأس شخصیت های جریان ساز شناسایی شده اند، خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر تناسب افراد جریان ساز به سمت داخلی شدن شخصیت ها و زیرزمینی بودن ابعاد فعالیتی مدعیان سوق پیدا کرده است.

حجت الاسلام مظاهری به فعالیت ایرانیان مقیم امریکا و نقش آفرینی ایشان در جریان سازی فکری در کشور اشاره نمود و یادآور شد: جریان های انحرافی یا جنبش های نوپدید دینی در حال انتقال کانون های فعال به داخل کشور بوده، بومی سازی شخصیت های جریان ساز را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی با بیان این که 50 درصد این جریان ها، تنها قرائت و شکل جدیدی از جریان های فعال بین المللی را به نام خود مصادره می کنند، تصریح کرد: افکار جریان های انحرافی بین المللی فعال، غالبا به صورت نوشته در قالب کتاب و یا در عرصه مجازی پیگیری می شود.

رئیس موسسه بهداشت معنوی به بهره گیری شخصیت های داخلی جریان ساز از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اشاره نمود و اذعان داشت: 97 درصد شخصیت های جریان ساز ایرانی در قید حیات هستند.

وی با اشاره به این که بیش از 80 درصد جریان های انحرافی به صورت سازمانی فعالیت نموده و فعالیت های خود را به صورت سازمانی نهادینه شده پیگیری می کنند، ابراز داشت: 23 درصد رهبران جریان های دینی انحرافی کشور را بانوان تشکیل می دهند.

وی تغییرات رویکردی جریان های انحرافی در سال 96 را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: از سال گذشته تا کنون جریان های نوظهور حرکت خود را به سمت شهرهای کم جمعیت سوق داده اند.

حجت الاسلام مظاهری با بیان این که آمار 60 درصدی فعالیت شبه جنبش های معنوی امریکایی در ایران، نشان دهنده ارتباط این جریان ها با کانون های قدرت و استکباری است، خاطرنشان کرد: تفکر نو، یوگا، انجمن های 12 قدمی و عرفان حلقه از مهمترین جریان های امریکایی فعال در ایران هستند.

وی خدای درونی، قدرت فکر، الهیات رفاه، تناسخ و تکامل و عصر جدید را از مراحل مشترک در میان اکثر جریان های نوپدید دانست و خاطرنشان کرد: از سال 2008 تا کنون رهبران جریان های انحرافی دور هم جمع شده، خود را رهبران دینی جهان برای رساندن بشر به تکامل و عصر جدید معرفی می کنند.

 

حجت الاسلام افشار از فضلای  کرجی مقیم قم نیز در ادامه این جلسه سواد تبلیغ را از ملزومات حضور در عرصه های تبلیغی عنوان کرد و ابراز داشت: ارتقاء سطح سواد تبلیغی طلاب یکی از مهمترین دغدغه های حوزوی است.

وی افزود: از طلاب و فضلا انتظار داریم ضمن حضور در کارگاه های دفتر تبلیغات اسلامی سواد تبلیغی خود را ارتقاء داده و از تجربیات مبلغان موفق استفاده نمایند.

حجت الاسلام افشار با بیان این که فضاهای تبلیغی بسیار مناسبی پیش روی طلاب گشوده شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط و اقتضائات حاکم بر جامعه باید ضمن شناسایی فضاهای جدید تبلیغی، وظایف تبلیغی را به صورت منسجم دنبال نماییم؛ بهره گیری از فضای تبلیغی  صرفا منبر خروجی مطلوبی را برای رسیدن به اهداف تبلیغی نخواهد داد.

وی با بیان این که حضور در مباحث مشاوره و روانشناسی را از رویکردهای گروه مبلغان کرج عنوان کرد و ابراز داشت: داشتن حداقل مدرک فوق لیسانس گرایش های مختلف رشته روانشناسی از حداقل های حضور طلاب در مباحث مشاوره و روانشناسی به شمار می رود که در صورت بهره گیری از این ظرفیت به دستاوردهای تبلیغی مهمی دست خواهیم یافت.

حجت الاسلام افشار توجه به اقتضائات تبلیغی را از ملزومات ورود به عرصه های تبلیغی دانست و اذعان داشت: با توجه به گستره نیازهای فکری و عقیدتی در جامعه نیاز است تا طلاب و فضلا حضوری جهادی در عرصه های مختلف تبلیغی داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما