شناسهٔ خبر: 30643902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به رغم برخی گزارش‌ها

عادل عبدالمهدی: آمریکا مهلتی برای انحلال حشد شعبی تعیین نکرده است

71592

در پی انتشار اخباری درباره لیست بلند بالای آمریکایی برای دولت عراق مبنی بر خلع سلاح و منحل کردن گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، نخست وزیر عراق اعلام کرد، هیچ درخواست آمریکایی از عراق برای انحلال حشد شعبی و خلع سلاح آن مطرح نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در نشست خبری هفتگی پس از نشست هفتگی کابینه گفت، شایعات درباره افزایش نیروهای بیگانه در عراق صحت ندارند.

به نقل از سومریه نیوز، وی با بیان اینکه وجود طایفه‌های مختلف در عراق یک امتیاز است و می‌توان از آن در راستای منافع کشور بهره گرفت و دولت به دنبال یکسان‌سازی تعرفه گمرکی در همه گذرگاه‌های مرزی است، افزود،‌ عراق تنها کشوری است که می‌تواند بدون وجود خطوط قرمز با همه در ارتباط باشد.

عبدالمهدی تاکید کرد، تابعیت دیگری جز تابعیت عراق ندارد و خبرها درباره تعیین ضرب‌الاجل برای انحلال حشد شعبی نادرست است، آمریکا خواستار تعلیق حشد شعبی و خلع سلاح این هیئت نشده و این مساله کاملا به عراق مربوط می‌شود.

وی درباره شایعات درخصوص اینکه آمریکا خواستار خلع سلاح برخی گروه‌های مسلح شیعه شده، گفت، هیچ درخواست رسمی برای خلع سلاح گروه‌های مسلح وجود ندارد و این مساله کاملا مرتبط با عراق است.

پیشتر رسانه‌های عربی به نقل از منابع عراقی در واشنگتن ادعا کردند، آمریکا لیستی از ۶۷ شبه نظامی وابسته به حشد شعبی را تحویل عراق داده و این لیست شامل ۶۰ تا ۹۰ هزار نظامی است که اکثر آنها شیعه هستند و باید فعالیت آنها به حالت تعلیق درآمده و خلع سلاح شوند. این رسانه‌ها تصریح کردند، عبدالمهدی نیز از طرف آمریکایی خواسته برای پاسخ به او مهلت دهد.

به گزارش شبکه عربستانی "الحدث"، در میان شبه‌نظامیانی که در این لیست قرار دارند شاخه نظامی سازمان بدر به رهبری هادی العامری، سرایا السلام به رهبری مقتدی صدر، گردان‌های حزب‌الله عراق، گردان ابوالفضل العباس و عصائب اهل الحق به رهبری قیس الخزعلی نیز دیده می‌شوند.

پیشتر منابع اعلام کرده بودند، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا این لیست را نهم ژانویه در جریان دیدارش با عبدالمهدی در بغداد به او تحویل داده است که در سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه طی یک سفر از پیش اعلام نشده به عراق رفت.

انتهای پیام

مترجم: رویا معصومی

دبیر: زهرا موسوی

برچسب‌ها:

نظر شما