شناسهٔ خبر: 30643694 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تجلیل از ایده های برتر دانشجویی و پژوهشگران برتر در كارگاه آشنایی با سیر تحولات دانشگاه نسل سوم

صاحب‌خبر -

در این کارگاه که صبح روز دوشنبه 24 دی ماه با حضور اعضای هیات علمی و آموزشی و تعدادی از دانشجویان برگزار شد؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار؛ انتخاب دو عضو آموزشی و یک همکار بالینی آموزش به عنوان برگزیده های دانشکده در جشن بزرگداشت روز پرستار دانشگاه را تبریک گفت.
دکتر نیکبخت با تاکید بر اهمیت ورود دانشکده پرستاری و مامایی تهران به عنوان دانشکده پرستاری و مامایی رتبه یک کشور به بحث دانشگاه های نسل سوم و چهارم گفت: دانشکده پرستاری و مامایی تهران باید ورود خوبی به بحث نوآوری و حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم داشته باشد؛ اگر چنین نباشد در سال های آینده بسیار عقب خواهیم بود. دانشکده پرستاری و مامایی باید برای  20 سال آینده در این زمینه را برنامه داشته باشد.

دانشگاه نسل سوم؛ اولویت نیازها 
دکتر فریدی مجیدی، معاون دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه ضمن تبریک روز و هفته پرستار؛ با اشاره به نقش اجتماعی دانشگاه ها بر لزوم استفاده از دستاوردهای پژوهشی در رفع نیازهای جامعه تاکید کرد.
دکتر فریدی گفت: ما 1/2 درصد مقالات دنیا را منتشر می کنیم در حالی که ما یک درصد جمعیت جهان هستیم و ما دوبرابر جمعیت مان انتشار مقاله در دنیا داریم. ما می توانیم این مقالات را به سمت نیازهایمان سوق دهیم. ما در بهترین شرایط در رتبه بندی publication ها ما رتبه 16 هستیم اما در خلق فناوری و استفاده از دستاوردهای پژوهشی جایگاه خوبی نداریم؛ و در دانش فناوری رتبه 45 و در کسب و کارها رتبه 110 را داریم که رتبه خوبی هم نیست.
دکتر فریدی مجیدی تصریح کرد: متاسفانه ما در استفاده از دستاوردهای پژوهشی هنوز به جایگاهی که لازم است نرسیده ایم؛ باید به سمت دانشگاه نسل سوم برویم و چاره ای غیر از این هم نداریم.
معاون دفتر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه نسل سوم را براساس نظریه کلارک دانشگاهی مستقل و منطبق بر نیاز خود و جامعه تعریف کرد و گفت: دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که بتواند خودش را احیا کند و مطابق با نیاز جامعه پیش ببرد.
وی با توجه به اهمیت و ماهیت رشته های پرستاری و مامایی گفت: در دانشگاه نسل سوم احساس نیاز در اولویت است؛ این دانشگاه نیاز جامعه را احساس می کند و در راستای رفع آن نیاز خدمات ارائه می دهد. تنها داشتن یک محصول ملاک نیست؛ ارائه خدمت هم لحاظ می شود و دانشکده پرستاری و مامایی می تواند بزرگترین خدمت را به مردم ارائه دهد.
دکتر فریدی همچنین از تدوین دو واحد درسی با چهار محور خلق ایده ها، طرح کسب و کار، ثبت اختراع و پتنت و شرکت داری و ثبت و احیای شرکت ها برای رشته های علوم پایه و اجرایی شدن آن از ترم های آتی خبر داد.

دانشجویان ما باید نوآور، ریسک پذیر و به دنبال حل مسائل جامعه باشند
دکتر فاطمه واثق، معاون پژوهشی دانشکده نیز راه پیشرفت دانشگاه های امروزی را حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم دانست و این حرکت را فرایندی زمان بر توصیف کرد.
وی گفت: اولین مرحله این فرایند کسب آگاهی، تغییر نگرش و توانمندسازی اساتید و دانشجویان است. متاسفانه فارغ التحصیل های ما به دنبال پیدا کردن کارهای دولتی و ارتزاق از طریق دولت هستند. دانشگاه ها باید به سمتی بروند که دانشجویان را توانمند و کارآفرین تربیت کنند.
دکتر واثق گفت: دانشجویان ما باید نوآور، ریسک پذیر و به دنبال حل مسائل جامعه باشند. باید به این خودباوری برسیم که این توانمندی را داریم که در راستای رسیدن به دانشگاه نسل سوم حرکت کنیم و مشتری های خارج از دانشگاه داشته باشیم.
وی ادامه داد: ارتباط با صنعت یکی از شاخصه های مهم دانشگاه های نسل سوم است؛ کار ما کاری خدماتی است و باید در زمینه کاری خودمان به تولید یک خدمت برسیم. بسته های خدمتی که توسط ما می تواند تولید شود می تواند بسیار درآدمدزا باشد.
معاون پژوهشی دانشکده همچنین از برگزاری استارتاپ ویکند با همکاری مرکز پژوهش های دانشجویی در اردیبهشت ماه سال 98 خبر داد.  

حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم؛ یک الزام 
دکتر سریه پورتقی، استادیار گروه آموزشی بهداشت جامعه و سالمندی و مدرس کارگاه حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم  هدف از این کارگاه را رسیدن به یک تعریف مشترک در مورد دانشگاه نسل سوم و رسیدن به نقشه راهی منحصر به دانشکده عنوان کرد: باید با توجه به زیست بوم خودمان مدلی را طراحی کنیم تا شرایط صدور ایده و خلاقیت را به سراسر کشور و خارج از آن امکان پذیر کند.
وی با اشاره به آموزش محور بودن نسل اول دانشگاه ها و پژوهش محوری در نسل دوم دانشگاه ها؛ دانشگاه های نسل سوم و چهارم را دانشگاه هایی کارآفرین و اجتماعی توصیف کرد.
دکتر پورتقی گفت: دانشگاه ها یک نقش مسئولیت اجتماعی هم دارد و باید براساس تغییراتی که در اجتماع اتفاق می افتد پاسخگو باشند. حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم دیگر یک انتخاب نیست؛ یک الزام است.
وی با تاکید بر توسعه دانش و فناوری به عنوان اهداف اصلی دانشگاه ها، بر لزوم تعادل بین آموزش، دانش، پژوهش و کار آفرینی در دانشگاه تاکید کرد و آفت دانشگاه نسل سوم را رفتن صرف به سمت کارآفرینی دانست.  
در این جلسه برگزیدگان فراخوان ایده برتر دانشجویی و پژوهشگران برتر دانشجویی به ترتیب زیر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

  • رتبه یک ایده برتر دانشجویی: زهرا ساجدی منفرد/ نام ایده: 'اتاق نجات' طراحی اتاق نجات برای تجربه شبیه سازی کار در بخش های بیمارستانی برای اشتغال پرستاران در بخش های ویژه برگرفته از بازی اسکیپ روم
  • رتبه دوم ایده برتر دانشجویی: امیر حسین سوزنی، رضایی نیا و سحر محسنی/ نام ایده: بررسی چالش های نظام سلامت در حوزه پرستاری و ارائه راهکارهای عملی
  • رتبه سوم ایده برتر دانشجویی: مریم فراهانی؛ طراحی و تدوین مدل انگیزیش پرستاران و ماماهای شاغل در بیمارستان های دانشگاه مبتنی بر علم و نظم و حلم.
  • پژوهشگر برتر دکتری پرستاری: آمنه یعقوب زاده
  • پژوهشگر برتر دکتری بهداشت باروری: مریم باقری
  • پژوهشگر برتر کارشناسی ارشد: شهرزاد نظارات
  • پژوهشگر برتر رتبه اول کارشناسی: محمد اقبال حیدری
  • پژوهشگر برتر رتبه دوم کارشناسی: علی پروهان
  • پژوهشگر برتر رتبه سوم کارشناسی: محمد حسن صالح نژاد

نظر شما