شناسهٔ خبر: 30642865 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

دستاورد‌های 40ساله حوزه فرهنگ و هنر چشمگیر بوده است

شیراز- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در طول چهار دهه پیشرفت‌های فرهنگی و هنری از منظر زیرساختی و سخت‌افزاری در استان فارس بسیار چشم‌گیر بوده است.

صاحب‌خبر -

صابر سهرابی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: اداره کل ارشاد فارس عملکرد 40 ساله خود را در جشن انقلاب با شعار ' افتخار به گذشته و امید به آینده' تبیین کرده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تعداد مجتمع ‌های فرهنگی و هنری در سال 57 در فارس 7 عدد بود که تا سال جاری به 42 مجتمع فرهنگی و هنری افزایش یافته است.
وی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها و سخت افزار‌های فرهنگی و هنری عنوان کرد: در بدو انقلاب تنها 2 نگارخانه در شیراز فعالیت می‌کرد در حالی که امروز تعداد نگارخانه‌ها به 85 عدد در فارس رسیده است.
سهرابی افزود: انجمن‌های فرهنگی و هنری که بازوان اداره کل ارشاد هستند، زاده سال‌های پس از انقلاب‌اند و پیش از آن وجود نداشته‌اند که هم‌اکنون در قالب 12 انجمن در رشته‌های گوناگون فعالیت می‌کنند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس همچنین درباره تهیه و تولید آثار صوتی در این استان گفت: تا پیش از انقلاب هیچ مرکز تهیه و تولید آثار صوتی در فارس فعالیت نمی‌کرد که با توسعه این مراکز در سال‌های پس از انقلاب تعداد آن‌ها به 36 مرکز رسیده است.
وی ادامه داد: همین وضعیت درخصوص آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز وجود داشت و امروزه 348 آموزشگاه آزاد هنری در سطح شهر‌های فارس مشغول خدمات‌رسانی هستند؛ افزون بر این 17 آموزشگاه آزاد سینمایی نیز طی 40 سال اخیر راه‌اندازی شده است که پیش از آن موجود نبود.
سهرابی با اشاره به فعالیت سینماها از پیش از انقلاب عنوان کرد: تا سال 1357 در شیراز 12 سالن سینما به اکران فیلم‌ها می‌پرداخت که این تعداد تا امروز با گسترش در دیگر شهر‌های فارس به 45 سالن سینما در کل استان رسیده است.
وی افزود: 23 شرکت سینمایی، 647 مرکز بازی‌های رایانه‌ای و 456 ویدیو کلوپ در چهار دهه اخیر در استان فارس راه‌اندازی شده است.
سهرابی با اشاره به اینکه تا سال 57 تدریس رشته‌های هنری در هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها محدود به تهران بود، اعلام کرد: هم‌اکنون 2 هنرستان و 2 دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر در شیراز مشغول به فعالیت هستند؛ افزون بر این 12موسسه تک ‌منظوره هنری نیز در رشته‌های گوناگون هنری به هنرجویان آموزش می‌دهند.
مدیرکل ارشاد فارس همچنین به بهبود وضعیت زیرساختی هنر نمایش نیز طی چهار دهه اشاره کرد و ابراز داشت: تعداد سالن‌های نمایش تا سال 57 تنها 4 سالن بوده است؛ اما امروز 44 سالن تخصصی تئاتر در کل استان فارس وجود دارد و تعداد گروه‌های نمایشی نیز از 12 گروه ثبت‌شده در بدو انقلاب به 63 گروه ثبت شده رسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش صنعت چاپ و صنایع وابسته در استان اشاره کرد و بیان داشت: تا پیش از انقلاب 5 چاپخانه در شیراز فعالیت می‌کرد؛ اما امروز شاهد فعالیت 356 چاپخانه اعم از دیجیتال و افست هستیم.
سهرابی افزود: تعداد ناشران نیز از 8 ناشر به 156 ناشر رسیده است و نشریات، خبرگزاری ها نیز از یک عدد در سال 57 به 625 عدد تا به امروز رسیده است؛ بدین‌معنا هم‌اکنون در بسیاری از روستاهای فارس نیز هفته‌نامه یا نشریات در حوزه‌های مختلف چاپ می‌شود.
مدیرکل ارشاد فارس بیان کرد: 527 کانون آگهی و تبلیغات که پیش از این در فارس وجود نداشت، امروز در زمینه‌های گوناگون خدمات‌رسانی می‌کنند و 126 موسسه تک منظوره و چند منظوره فرهنگی نیز طی 40 سال راه‌اندازی شده است؛ همچنین 5 موسسه دیجیتال نیز دایر شده است.
وی درخصوص موسسات قرآنی نیز گفت: فعالیت در حوزه قرآنی، تا سال 57 محدود به آموزش‌های معمول در مدارس بود؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی 525 موسسه قرآنی در استان فارس راه‌اندازی شد که بسیاری از حافظان و قاریان قرآنی را آموزش داده و امروز سرآمد است.
سهرابی افزود: در این سال‌ها همچنین 85 انجمن ادبی ثبت شده است و 1328 کانون فرهنگی و هنری در مساجد فارس راه‌اندازی شده که به توسعه و گسترش فعالیت‌های هنری و اسلامی می‌پردازند.
مدیر کل ارشاد فارس در خصوص برنامه‌های این اداره کل در دهه فجر و جشن‌های پیروزی انقلاب نیز گفت: جشنواره فیلم فجر از 8 تا 18 بهمن‌ماه در تالار حافظ، سینما هنرشهر آفتاب و سینما گلستان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: شیراز از 27 تا 30 بهمن‌ماه میزبان جشنواره نمایش فجر است و جشنواره تجسمی فجر نیز از 10 تا 15 اسفندماه در نگارخانه‌های مجتمع شهر آفتاب، نگارخانه وصال و دیگر نگارخانه‌های شیراز برگزار خواهد شد.
سهرابی با اشاره به یکی از پرطرفدارترین جشنواره‌های فجر انقلاب گفت: جشنواره موسقی فجر با حضور گروه‌های استانی و ملی از 27 بهمن‌ماه تا 4 اسفندماه در تالار مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز و تالار احسان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: برگزاری جشنواره مد و لباس نیز امسال از 20 تا 24 اسفندماه صورت می‌گیرد.
مدیرکل ارشاد فارس همچنین بیان داشت: افزون بر جشنواره‌های فجر، در بهمن‌ماه با اهدای نشان مفاخر از رحیم هودی هنرمند عرصه تئاتر تقدیر خواهد شد، همچنین جشنواره ملی آیات خوشنویسی، مسابقه قرآن چهل نکته در سبک زندگی قرآنی، نمایشگاه نقاشی 40 اثر از 40 هنرمند با موضوع دستاوردهای انقلاب، برگزاری 40 محفل قرآنی و نیز برگزاری جشنواره مطبوعات با عنوان دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی با همکاری خانه مطبوعات از دیگر برنامه‌های جشن‌های پیروزی انقلاب است.
7375 / 1876

نظر شما