شناسهٔ خبر: 30641142 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

حساب سرانگشتی از درآمد طرح پولی‌کردن تونل‌ها؛ ماهی ۱۸میلیارد تومان

تهران قطعا گران اداره می‌شود، پروژه‌های نیمه تمام بسیاری وجود دارد که باید تکمیل شوند اما بودجه‌ای برای تکمیل آن‌ها نمانده است، حال باید این هزینه‌ها را مردم بپردازند؟

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
 چندی پیش، احمد مسجدجامعی با بیان اینکه تهران گران اداره می شود، به کسب درآمد به عنوان یکی از مهمترین چالش های شهر تهران اشاره کرد و گفت: پنج سیاست پیشنهادی مصوب برای تدوین بودجه سال ۹۷، عمدتاً معطوف به مصارف بودجه است. ما اصولاً مدیران هزینه هستیم و مدیر درآمد نیستیم. در مصوبات ما سیاست هایی هم که ارائه داده ایم عمدتاً می گوید چگونه مصرف کنیم. در مصوبات ما سیاست هایی که در ارتباط با نحوه کسب درآمد باشد وجود ندارد.

مسجدجامعی ضمن اشاره به این که بیشترین منابع درآمدی شهرداری در بخش عوارض دیده می شود ادامه داد: باید پرسید آیا این عوارض همان درآمدهای پایدار است؟ آیا عوارض است که باعث فشار بر زندگی مردم شده و افزایش تغییر کاربری و تراکم را به دنبال دارد، پایدار است؟ آیا ما می خواهیم فروش تراکم یا تغییر کاربری یا قیمت پایه را دوباره افزایش بدهیم؟

عضو شورای شهر تهرن ادامه داد: سئوال این است که آیا شهروندان تحمل فشار بیش از این اندازه را دارند؟ در سال های گذشته، شورا به خصوص ما که گروه اقلیت بودیم، توجه ویژه ای داشتیم که فشار به شهروندان وارد نشود. فشار به شهروندان حدی دارد و به این موضوعات باید توجهات ویژه ای شود.

وی با اشاره به این که اگر مبنای منابع تأمین بودجه، اخذ عوارض باشد، تبعاتی را شاهد خواهیم بود، گفت: در خصوص عوارض، اگر عوارض را افزایش بدهیم به معنای فشار به شهروندان نباشد و اگر هست آیا در برابر آن کیفیت خدمات شهری هم افزایش پیدا کرده است؟

مسجدجامعی در ادامه گفت: شهر گران اداره می شود، و این یعنی فشار بر شهروندان، و باید هزینه اداره شهر را کاهش دهیم.

۵تونلی که خبرساز شدند

بحث گران اداره شدن شهر، البته موضوع تازه ای نیست. در دوران مدیریت ۱۲ساله شهردار اسبق، بسیاری از اصلاح طلبان، معتقد بودند پروژه های متعددی در تهران افتتاح می شود که کارکرد عمومی ندارد و بیشتر تبلیغاتی و به بیان دیگر انتخاباتی است. تونل امیرکبیر، بزرگراه صدر و... از این دست پروژه ها بودند. پروژه هایی که هزینه نگهداشت آن ها حتی به مراتب از هزینه ساخت آن بیشتر است.

چندی پس از صحبت های مسجدجامعی و اشاره های مستقیم و غیرمستقیم برخی اعضای دیگر شورا مبنی بر اینکه تهران گران اداره می شود، صحبت هایی مطرح شد که از برخی پروژه ها که کارکرد عمومی برای تهرانی ها ندارد، عوارض دریافت شود.

در همین اثنا، خبر پولی شدن ۵تونل مهم تهران رسانه ای شد.

معاونت حمل و نقل و ترافیک پیش‌نویس لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرد که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی بررسی شده که در نهایت لایحه به تایید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال ‌شود.

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.

مولفه‌هایی که نرخ عوارض را تعیین می‌کند شامل طول تونل، داشتن معاینه فنی و معاینه فنی برتر، ساعت تردد خواهد بود.

البته پیش از این نیز چنین لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران ارائه شده بود که با توجه به شرایط اقتصادی آن زمان و افزایش ناگهانی قیمت‌ها شهرداری ترجیح داد این لایحه را پیگیری نکرده و آن را از شورا پس گرفت.

درآمد شهرداری تهران از عوارض تونل ها

محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک  شهرداری تهران، مدعی است در پیش‌نویس لایحه پیشنهادی، رقم ۵۰۰ تومان برای تونل رسالت و ۱۰۰۰ تومان برای تونل‌های نیایش، توحید، شهدای غزه و طبقه دوم بزرگراه صدر پیشنهاد شده که در صورت داشتن معاینه فنی برتر به ترتیب به ارقام ۴۰۰ و ۸۰۰ تومان کاهش می‌یابد. 

اگر محاسبات فوق را با اعدادی که آقای پورسیدآقایی ارائه داده نیز محاسبه کنیم به ارقامی می‌رسیم که البته تفاوت معنادار چندانی با جدول قبل ندارد و پیش‌بینی  مجموع درآمد در یک روز (از ۷۶۵ میلیون تومان) به حدود ۶۲۵ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند و ماهیانه حدود ۱۸ میلیارد تومان می‌شود.
خبرانلاین 

نظر شما