شناسهٔ خبر: 30641140 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

در گفتوگو با پانا؛

محمد مسلمی: رفتاری که با فیتیله‌ای‌ها شد دلشکستگی عمیقی برای ما بوجود آورد

تهران (پانا) –- محمد مسلمی از عموهای فیتیله‌ای چند سال بعد از تعطیلی برنامه فیتیله این اتفاق را باعث دلشکستگی خود و اعضای دیگر گروه می‌داند.

صاحب‌خبر -

محمد مسلمی یکی از سه عضو گروه فیتیله‌ای‌ها یا عموهای فیتیله‌ای که این روزها سریالی به نام «هشتگ خاله سوسکه» را آماده پخش از شبکه نمایش خانگی دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به دوران پخش سریال «فیتیله‌ای‌ها» از شبکه دو تلویزیون درباره این مجموعه گفت: من عاشق فیتیله‌‌ام. این برنامه با سبک بازی در بازی اثری ماندگار در تاریخ برنامه‌سازی تلویزیونی ایران بود. عموهای فیتیله‌ای‌ چند دهه با مردم ما زندگی کردند و ما مخاطبانی داشتیم که به ما می‌گفتند ما از بچگی برنامه شما را نگاه می‌کردیم و امروز هم با فرزندمان پای برنامه شما می‌نشینیم.

وی ادامه داد: اعضای این گروه کسانی هستند که همه جمعه‌ها و اعیاد سال را دور از خانواده خود برای ساخت این برنامه حاضر شدند و در همه شرایط سخت پای برنامه ایستادند؛ اما متاسفانه رفتاری که با ما شد دلشکستگی عمیقی برای ما آورد و تعطیلی این برنامه در واقع دست رد زدن به خواست همه بچه‌هایی بود که روزهای جمعه ساعت 10 منتظر عموهای فیتیله‌ای بودند.

بعد از ضرغامی کسی دنبال ما نیامد

مسلمی که سال‌ها در کنار حمید گلی و علی فروتن با گروه سه نفره «فیتیله» این برنامه زنده تلویزیونی را برای مخاطبان خود اعم از کودکان و بزرگسالان جلوی دوربین می‌برد با اشاره به دوره بعد از تعطیلی این برنامه گفت: بعد از آقای ضرغامی (رئیس سازمان صداوسیما) برای ادامه کار کسی دنبال ما نیامد.

مدیران ما باید جسورتر باشند و این همه از میزهای‌شان نترسند

وی افزود: این نهایت بی‌انصافی است که کار گروهی که از سال 64 فعال بوده و مخاطبان بسیاری داشته تنها به خاطر یک اشتباه کوچک آن هم در برنامه ای که زنده نبوده و ناظر پخش داشته تعطیل شود. فیتیله متعلق به بچه‌های ایران بود. من فکر می‌کنم مدیران ما باید جسورتر باشند و اینهمه از میزهایشان نترسند.

عضو گروه فیتیله‌ای‌ها ادامه داد: باید در همین برنامه‌های رادیویی تلویزیونی آستانه تحمل مردم را بالا ببریم. بگذاریم مردم فکر کنند، حرف بزنند، نقد کنند و نقدپذیر باشند.

در این نمایش طنز ۷ دقیقه‌ای «هتل فیتیله» از سری نمایش‌های عمو فیتیله‌ای‌ها که به صورت ضبط‌شده و غیرزنده در روز جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ از شبکه ۲ پخش شد، دیالوگ‌هایی بین شخصیت‌های این نمایش وجود داشت که موجب اعتراض گروهی از آذربایجانی‌ها و در نهایت منجر به توقف پخش این برنامه، توبیخ و برکناری برخی از عوامل آن و عذرخواهی مسئولان صدا و سیما شد.

محمد مسلمی، یکی از ۳ بازیگر اصلی گروه که کارگردانی برنامه را برعهده داشته و خود آذری‌زبان است، درباره اجرای لهجه آذری در برنامه فیتیله گفت: بارها در این برنامه و حتی در سریال «عکاس‌خانه» لهجه آذری داشته‌ام و همیشه به ادبیات، فرهنگ و فهم مردمم ایمان داشته‌ام. من خودم آذری‌زبان هستم، چطور می‌توانم به خودم و قومی که به آن تعلق دارم توهین کنم در حالی که از میان ما آذری‌ها شاعران بزرگ، شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی بسیاری به کشور معرفی شده‌است. ممکن است در جریان ۲۴ سال فعالیت هنری، اشتباهی رخ بدهد؛ اما به این معنا نیست که جریان خاصی در پس آن نهفته باشد یا عموهای فیتیله‌ای ابزار کسانی شده باشند که به دنبال اهداف خاصی بوده‌اند.

**

نظر شما