شناسهٔ خبر: 30640362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش رهبران اروپایی به مخالفت نمایندگان انگلیس با توافقنامه برگزیت

تهران – ایرنا – رهبران اتحادیه اروپا در واکنش به رد شدن طرح توافقنامه خروج انگلیس از این اتحادیه ابراز تاسف و نارضایتی کرده و هشدار دادند که مهلت لندن رو به پایان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه ایرنا نمایندگان مجلس عوام انگلیس شامگاه سه ‌شنبه پس از یک هفته بحث های طولانی و طاقت فرسا به توافقنامه موردنظر «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا رأی موافق ندادند. 432 تن از نمایندگان به این طرح رای مخالف دادند و 202 نماینده دیگر رأی موافق دادند.
رهبران اروپایی منتظر بودند تا نمایندگان انگلیسی به طرح نخست وزیر کشورشان رای مثبت بدهند اما زمانی که با پاسخ منفی مواجه شدند در شبکه اجتماعی توئیتر از وضعیتی که روابط بروکسل و لندن را دچار ابهام بیشتر می کند ابراز ناخرسندی کردند.
«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا که ریاست نشست های اتحادیه اروپا را برعهده دارد در توئیتی نوشت: اگر رسیدن به یک توافق غیرممکن است و کسی خواهان توافق نیست پس چه کسی این شجاعت را دارد که بگوید تنها راه حل ممکن چیست؟
«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا نیز که حدود دو سال شاهد و ناظر مذاکرات میان لندن و بروکسل بوده است، در توئیتی نوشت: بابت نتیجه رای گیری در مجلس عوام متاسفم. من از بریتانیا می خواهم هر چه سریعتر مقاصد و نیات خود را روشن کند. زمان اجرای برگزیت تقریبا فرا رسیده است.
وی هشدار داد که احتمال خروج انگلیس بدون دستیابی به توافق افزایش یافته است. رهبران اروپایی در ماه دسامبر توافقی را در مورد برگزیت امضا کردند که به گفته آنها بهترین راه حل ممکن برای خروج انگلیس از اتحادیه است زیرا یک دوره انتقالی را در نظر گرفته است تا کسب و کارها و بازرگانان خود را با شرایط جدید وفق دهند.
در همین حال، «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش نیز در توئیتر موضع خود را اعلام کرد و نوشت: از نتیجه ای که در مجلس عوام در لندن حاصل شد، متاسفم. در هر صورت، در خصوص توافقنامه خروج، دوباره مذاکره نخواهد شد.
«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم هشدار داد که اگر توافقی حاصل نشود، انگلیس بزرگترین بازنده آن خواهد بود. مکرون اظهار داشت: گزینه اول آن است که توافقی حاصل نشود. آنها می گویند که توافقی به دست نیامده است. این ترسناک است. اولین بازندگان آن انگلیسی ها خواهند بود.
«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا نیز قرار است امروز در پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه سخنرانی کند هشدار داد که خروج ناگهانی انگلیس از اتحادیه اروپا یک «فاجعه» برای انگلیس خواهد بود و برای اتحادیه نیز تاثیر «منفی» دارد.
هر چند برخی سران اروپایی گفته اند که در مورد توافقنامه خروج انگلیس دوباره مذاکره نخواهند کرد اما برخی کشورهای دیگر موضعی خلاف آن اتخاذ کرده اند. دولت ایرلند از انگلیس خواسته است تا پیشنهادهای خود را مطرح کند.
برخی کشورها مانند بلژیک، دانمارک و لوکزامبورگ گفته اند آماده سناریوی موسوم به بدون توافق هستند. «خاویر بتل» نخست وزیر لوکزامبوگ نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ما به یک نقشه روشن و سریع برای ادامه مسیر نیاز داریم.» وی تاکید کرد که کشورش برای کاهش زیان ناشی از عدم توافق آماده می شود.
اما «گای ورهوفشتات» که از جانب پارلمان اروپا در مورد برگزیت مذاکره می کند، از نمایندگان انگلیسی خواست بگویند که چگونه توافقی می خواهند. وی که پیشتر نخست وزیر بلژیک بوده است، در توئیتر نوشت: حالا زمان آن است که نمایندگان انگلیسی بگویند چه می خواهند. در عین حال، باید از حقوق شهروندان محافظت شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «میشل بارنیه» مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در پرونده برگزیت اظهار داشت: اکنون زمان آن است که دولت انگلیس بگوید مرحله بعدی چیست. اتحادیه اروپا متحد و مصمم می ماند تا به توافقی دست یابد.
ترزا می سه روز فرصت دارد که طرح خود را برای اجرای روند برگزیت اعلام کند. تلاش های دوباره وی در حالی است که جناح مخالف در پارلمان انگلیس عزم کرده است به زودی به دوره نخست وزیر وی پایان دهد.
«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس «می» را متهم کرد که دو سال وقت پارلمان و مردم را تلف کرده است و در نتیجه وی طرح رای عدم صلاحیت به دولت را ارائه می دهد. البته علاوه بر این، استعفا یکی دیگر از گزینه های پیش روی «می» است. اما اگر وی بتواند ظرف سه روز طرح قابل قبولی ارائه کرده و نظر موافق اکثر نمایندگان را جلب کند، می تواند از مهلکه جان سالم به در ببرد.
شبک**9423**1908

نظر شما