شناسهٔ خبر: 30640339 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

پیمانه اقتصادی؛

سایپا: پراید ارزان‌ترین خودرو جهان است/ مقام مسئول: در افزایش قیمت خودرو، حقوق مشتریان در نظر گرفته شده/ ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز در روزهای آینده/ خودروسازان در آمریکا نیز قیمت‌های خود را افزایش دادند!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون زمان واریز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دی، رالی نفت برای جبران ریزش اخیر قیمت، هند و ایران ارزش دلار را خدشه دار کردند، ماهانه ۲۰۰ هزار رأس دام زنده وارد کشور خواهد شد، ظروف نمونه گیری خون نیز به کشور وارد می‌شود، قیمت خودرو باید ۱۰ درصد بیشتر از نرخ تمام شده تعیین می‌شد و تقویت شاخص کل بورس را در بر دارد.

صاحب‌خبر -
تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش « تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون زمان واریز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دی، رالی نفت برای جبران ریزش اخیر قیمت، هند و ایران ارزش دلار را خدشه دار کردند، ماهانه ۲۰۰ هزار رأس دام زنده وارد کشور خواهد شد، ظروف نمونه گیری خون نیز به کشور وارد می‌شود، قیمت خودرو باید ۱۰ درصد بیشتر از نرخ تمام شده تعیین می‌شد و تقویت شاخص کل بورس را در بر دارد.

زمان واریز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دی اعلام شد

نود و پنجمین مرحله از یارانه‌های نقدی در حالی ساعت ۲۴ امروز چهارشنبه واریز می‌شود که همراه با رقم ۴۵ هزار  و ۵۰۰ تومانی که به ازای هر نفر واریز می‌شود، افزایش مستمری خانوار‌های هدف (تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد) نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. به نقل از ایسنا، یارانه نقدی در سال جاری برای جمعیت حدود ۷۸ میلیونی پرداخت شده و گزارش عملکرد اجرای قانون هدفمندی در این مدت نشان می‌دهد که با وجود تأکید قانون بودجه بر حذف سه دهک درآمدی، یارانه‌بگیری را دولت حذف نکرده است.

سایپا: پراید ارزان‌ترین خودرو جهان است

سایپا در واکنش به خبر قیمت پراید ۱۲۰ میلیونی اعلام کرد: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در دیدار هفته گذشته خود با مدیرعامل یکی از خبرگزاری‌ها، مقایسه‌ای از افزایش قیمت برخی کالا‌ها از جمله سکه طلا و مسکن از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۹۷ مطرح و عنوان کرد: تورم خودرو در مقایسه با سایر کالا‌ها کاهشی بوده است و هیچ گونه اشاره‌ای به قیمت ۱۲۰ میلیونی خودرو پراید نشده که مشروح آن در خبر تحت عنوان «سهم خودرو در سبد خانوار برخلاف مسکن و طلا، همواره کاهشی است» منتشر شده است. منظور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از مقایسه این بود که افکار عمومی جامعه به آن حدی که درباره قیمت خودرو و افزایش آن حساسیت و واکنش نشان می‌دهد، در زمینه کالا‌های دیگر نظیر طلا، ارز، مسکن یا حتی مواد غذایی این حساسیت و توجه را نشان نمی‌دهد و خودرو در بازار ایران، یک کالای مورد توجه است که از قضا تلاطم‌های اقتصادی بیشترین تأثیر را بر آن می‌گذارد.

پراید گرانی

درخصوص مقایسه قیمت خودرو پراید در بازار‌های خارجی و بازار ایران ذکر این نکته ضروری است که قیمت کنونی خودرو پراید که مورد تأیید نهاد‌های ناظر قرار گرفته است ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و گروه سایپا نیز در حال حاضر، خودرو‌های خود را با قیمت مصوب عرضه می‌کند که با این قیمت می‌توان گفت: پراید ارزان‌ترین خودرو جهان است و در مقایسه‌ها و اظهارنظر‌ها این خودرو را باید با خودرو‌های هم کلاس خود از نظر قیمت و کیفیت مقایسه کرد و مقایسه پراید با خودرو‌های گران قیمت صحیح نیست. /مهر

شاخص کل بورس ۷۴۹ واحد تقویت شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۷۴۹ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به رقم ۱۶۵ هزار و ۴۴۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۱۷ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۹۶۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲۱۳ واحدی معادل ۰.۷۴ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۱۹۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۵۰ واحدی معادل ۰.۷۴ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۵۵۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۶۴۳ واحد افزایش معادل ۰.۳۶ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۰ هزار و ۵۳۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۷۳ واحد افزایش معادل ۰.۴۷ درصد به رقم ۱۲۲ هزار و ۶۰۲ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۳۹۰ واحد افزایش معادل ۰.۴۳ درصد همراه بود و عدد ۳۲۶ هزار و ۱۳۰ واحد را به نمایش گذاشت.

بورس

رشد بورس چین، سهام آسیایی را بالا آورد

روز سه‌شنبه، با نشانه‌هایی از این که پکن به دنبال ارائه اقدامات حمایتی بیشتر است تا اقتصاد در حال کند شدن خود را تقویت کند، سهام چین جهش کرد و باعث رشد سهام آسیایی شد. نیکی ژاپن پس از یک روز تعطیلی ۰.۵۵ درصد رشد کرد و به ۲۴۷۴ واحد رسید، درحالی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، افت‌های اولیه خود را جبران و ۰.۵۶ درصد رشد کرد. کوسپی کره‌جنوبی به بالاترین سطح یک ماهه رسید. در چین با انتظار سیاست‌های حمایتی جدید برای تقویت اقتصاد در حال کند شدن این کشور، سی‌اس‌آی۳۰۰ شانگ‌های و شن‌زن ۰.۶۲ درصد رشد کردند. سازمان برنامه‌ریزی دولتی چین روز سه‌شنبه اعلام کرد در نظر دارد در ربع اول امسال به شروعی خوب دست پیدا کند. این نشانه‌ای از برداشتن گام‌های بیشتری برای تقویت رشد اقتصادی، در آینده است. همچنین تلویزیون دولتی چین به نقل از نخست‌وزیر این کشور، لی که‌کیانگ، گفت: دولت به دنبال ایجاد شرایطی مناسب برای دستیابی به اهداف اقتصادی امسال است. در بازار‌های آسیایی، شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ آمریکا هم توانست ۰.۵۱ درصد رشد کند.

رالی نفت برای جبران ریزش اخیر قیمت

قیمت نفت روز سه شنبه در بحبوحه کاهش عرضه از سوی اوپک و روسیه حدود یک درصد افزایش پیدا کرد. اما چشم انداز کندی اقتصاد جهانی مانع رشد بیشتر آن شد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۶۵ سنت یا ۱.۱ درصد نسبت به قیمت نهایی روز دوشنبه افزایش یافت و به ۵۹.۶۴ دلار در هر بشکه رسید.  بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۸ سنت یا ۱.۲ درصد افزایش، به ۵۱.۰۹ دلار در هر بشکه رسید.  بانک آمریکایی جی پی مورگان در یادداشتی اعلام کرد تاثیر کاهش تولید اوپک پلاس، تحریم‌های ایران و رشد ماهانه کمتر تولید نفت آمریکا، قیمت‌های نفت را نسبت به سطوح پایین اخیرشان تقویت خواهد کرد.

رسانه روسی: هند و ایران ارزش دلار را خدشه دار کردند

راشا تودی نوشت: در راستای توسعه روابط تجاری میان ایران و هند و نادیده گرفتن نقش آمریکا در تعیین سطوح روابط میان کشورها، دهلی نو و تهران توانستند به‌خوبی با مکانیسم روپیه در معاملات خود، ارزش جهانی دلار را خدشه دار کنند.  

ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز در روز‌های آینده

عبدالناصر همتی روز سه شنبه در نشست دوره‌ای با استادان و صاحب‌نظران اقتصادی، با اشاره به فشار‌های اقتصادی و جنگ روانی و تبلیغاتی دولت آمریکا و متحدانش برای برهم زدن تعادل بازار ارز، از کنترل بانک مرکزی بر بازار ارز خبر داد.  وی افزود: بر اساس اقدام‌های انجام شده روند تأمین و صدور حواله‌های ارزی ازطریق کشور‌های مختلف بسط یافته است.  همتی همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز در روز‌های آینده و نیز آغاز فرآیند‌های اجرایی ایجاد بازار متشکل معاملات ارزی تصریح کرد: مجموعه این اقدام‌ها در کنار برنامه ریزی‌های انجام شده برای اصلاح نظام پولی کشور نویدبخش استمرار ثبات در بازار پول و ارز کشور است.

رشد محدود «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) در روز سه‌شنبه ۴۴/ ۰ درصد رشد کرد و به سطح ۵۶ هزار و ۱۸۵ تومان رسید. اکثر سررسید‌های وام مسکن دیگر نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمت این اوراق به مرز ۵۷ هزار تومان نزدیک‌تر شد. با جهش نرخ ارز در نیمه ابتدایی سال جاری قیمت واحد‌های مسکونی دو برابر شد. ثابت ماندن سقف وام مسکن عاملی شد تا قدرت خرید متقاضیان همگام با تورم حاکم بر بازار مسکن رشد نکند و تقاضا برای آپارتمان کاهش یابد. برنامه‌ای برای افزایش سقف وام مسکن نیز وجود ندارد و تسه‌ها با شرایط کنونی نمی‌توانند به آینده صعودی امیدوار باشند. با این حال این امکان وجود دارد که پس از عقبگرد قیمت دلار، بازار معاملات مسکن به لحاظ قیمتی به ثبات برسد و رونق به بازار اوراق وام مسکن بازگردد.

خودروسازان در آمریکا نیز قیمت‌های خود را افزایش دادند!

مدیران عامل چند شرکت خودروسازی که طی روز‌های اخیر در نمایشگاه دیترویت گرد‌هم آمده‌اند از دولت ترامپ و کنگره خواسته‌اند تا اختلافات تجاری و تعطیلی دولت را به اتمام برساند، چرا که ایجاد فضای عدم اطمینان سیاسی پیامد‌های مخربی بر صنعت خودرو خواهد داشت. نمایندگان تجاری آمریکا در حال مذاکره با چین به امید دستیابی به یک توافق هستند تا از اعمال تعرفه‌های تجاری بر خودرو و دیگر اقلام ممانعت کنند. خودروسازانی که وسایل نقلیه را در آمریکا تولید می‌کنند در حال دست و پنجه نرم کردن با افزایش قیمت فولاد و آلومینیوم هستند که به‌ دلیل سیاست‌های تجاری دولت ترامپ ایجاد شده است. مایک مانلی، مدیرعامل شرکت فیات‌کرایسلر در نمایشگاه دیترویت به خبرنگاران گفت: تعرفه‌های اعمال شده بر فلزات موجب افزایش هزینه‌های این شرکت برای سال ۲۰۱۹ خواهد شد که معادل با ۳۰۰ میلیون دلار است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ از سوی دیگر باب کارتر، مسئول بخش فروش تویوتا در آمریکای شمالی خاطرنشان کرد، این خودروساز مجبور شده است تا برای جبران هزینه‌های تحمیلی تعرفه‌ها، در سه نوبت قیمت‌های خود را افزایش دهد.

ماهانه ۲۰۰ هزار رأس دام زنده وارد کشور خواهد شد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه گوشت گوسفندی و گوشت گوساله منجمد در حال ورود به کشور و عرضه در بازار است، اظهار داشت: واردات دام زنده به کشور نیز عملیاتی شده و در کوتاه‌ترین زمان این واردات انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه مقدمات کار فراهم و مجوز‌های لازم اخذ شده است، افزود: این واردات قرار است از کشور‌های مختلف از جمله کشور‌های اروپایی، آسیای میانه و  استرالیا انجام شود. وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌های انجام شده برای واردات هفته‌ای ۵۰ هزار راس دام زنده است، اضافه کرد: بنابراین ماهانه ۲۰۰ هزار رأس دام زنده وارد کشور خواهد شد. ورناصری درباره اینکه این واردات چند ماه انجام خواهد شد، گفت: این واردات ادامه پیدا می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دام سنگین هم به کشور وارد می‌شود یا اینکه واردات تنها در حوزه دام سبک خواهد بود، افزود:این واردات مربوط به دام سبک است، اما بخش خصوصی برای واردات دام سنگین اقداماتی کرده و مقدمات کار فراهم شده و طی حدود یک هفته تا ده روز آینده این کار انجام خواهد شد. /مهر

ظروف نمونه گیری خون نیز به کشور وارد می‌شود

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی شش ماهه نخست سال ۹۷ نشان می دهد، در این مدت بیش از ۵۱۸ تن ظروف نمونه گیری خون از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.  بر اساس واردات این ظروف نمونه گیری خون به کشور ۳ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۱۲ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۱۶۶ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۹۴۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. این گزارش حاکی از آن است که ظروف نمونه گیری خون از هشت کشور جهان از جمله چین، آلمان تایلند، ترکیه و ... وارد ایران شده است. به نقل از میزان،  بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات ظروف نمونه گیری خون از کشور چین به ارزش دلاری یک میلیون و ۴۴ هزار و ۹۶۱ دلار بوده است.

مقام مسئول: در افزایش قیمت خودرو، حقوق مشتریان در نظر گرفته شده

مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدید از شرکت خودروسازی سایپا، گفت: هدف از این بازدید، نظارت عالیه بر شرکت‌های تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین پیگیری دستور وزیر مبنی بر بهبود وضعیت تولید خودرو است. اکبر صادقی با اشاره به تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو‌های پیش فروش شده، افزود: علت تأخیر در تحویل خودروها، تحریم و به تبع آن مشکل در واردات مواد اولیه قطعه‌سازی بود که با تدابیر و مساعدت مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مشکل تا پایان بهمن ماه حل می‌شود و خودروسازان می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. مدیرکل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اعلام قیمت جدید خودرو‌ها تأکید کرد که در افزایش قیمت ها، حقوق مصرف‌کنندگان و مشتریان در نظر گرفته شده است.

نماینده مجلس: قیمت خودرو باید ۱۰ درصد بیشتر از نرخ تمام شده تعیین می‌شد

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در واکنش به افزایش قیمت خودروها گفت: آقای وزیر که به مجلس آمد، بنا شد کمیته‌ای تشکیل دهند که مجلس و دولت و مسئولان مربوطه در آن باشند تا به سمت قیمت گذاری برود. ما به شدت مخالف تعیین قیمت جدید با محوریت نرخ بازار آزاد بودیم. نرخ آزاد بازار را چه کسی تعیین می‌کند؟ یک عده دلال و سودجو. آقای وزیر نباید برای تعیین نرخ خودرو بگوید قیمت خودرو 5 درصد زیر نرخ بازار آزاد. 5 درصد زیر آن غیرمنطقی است بلکه باید بگوید قیمت تمام شده این قدر است، حال 10درصد بالاتر از قیمت تمام شده بفروشیم. این قانون است که حتی مالیاتش را هم بدهند و تا 10 درصد بالاتر از قیمت تمام شده بفروشند.  
 
امیر خجسته در گفت وگو با ایلنا ادامه داد: ما مایلیم که قیمت خودرو تنها ده‌ درصد بالاتر از قیمت تمام شده آن باشد؛ یعنی قبلا هرچه از ۳۵۰۰ تا ۴۲۰۰ خریده‌اند، جای خودش باقی است و باید به همان قیمت به مردم بدهند، اما برای تعیین دوباره قیمت که می‌خواهند با نرخ جدید اعلام کنند، باید بر اساس نرخ تمام شده باشد و قیمت تمام شده هرچه بود 5 تا 10 درصد افزایش بدهند. ما با این موافقیم که فشاری به مردم نیاید، ولی هرچه خودشان بخواهند مدیریت بکنند این برای ما قابل قبول نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما