شناسهٔ خبر: 30640028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور اندیشمندان ایرانی،

سمینار همزیستی مسالمت آمیز ادیان در مالزی برگزار شد

کوالالامپور-ایرنا-سمینار علمی نقش آموزه های دینی در همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان با تاکید بر سیره رضوی با حضور تعدادی از اندیشمندان اسلامی از ایران و مالزی و برخی محققان سایر مذاهب در کوالالامپور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این سمینار علمی یک روزه با تلاش مرکز پژوهشی و مطالعاتی Asia West East Centre و مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی و مشارکت معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مالزی در محل موسسه مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی برگزار شد.
دکتر محمد هاشم کمالی مدیر موسسه مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی در این سمینار ضمن خیرمقدم به میهمانان و تشکر از مشارکت آستان قدس رضوی و دانشگاه تهران در برگزاری این سمینار در سخنانی گفت: بی شک صلح و امنیت در پرتو همزیستی مسالمت‏آمیز بشریت به ارمغان خواهد آمد و به یقین همه ادیان آسمانی و پیامبران الهی مروج توحید و منجی بشریت و منادی صلح، امنیت و رفتار محبت‏آمیز نسبت به پیروان دیگر مذاهب هستند، اما پیروان ادیان با گذشت زمان و در اثر دوری از رهبری اولیای خدا، بتدریج انحرافاتی را پذیرا شده و گاه تحت تأثیر ملل دیگر، منکر زندگی مسالمت‏آمیز با پیروان دیگر مذاهب شده‏اند.
این اندیشمند جهان اسلام در ادامه سخنان خود افزود: امروزه دولت ها نیازمند امنیت و همزیستی مسالمت‏آمیز هستند و در حقوق بین‏الملل معاصر از طرق مختلف برای صلح و آرامش بین المللی تلاش می‏شود. اگرچه تا رسیدن به صلح بین‏المللی فاصله زیادی وجود دارد، اما بدون شک این تلاش ها تحسین‏برانگیز است.
وی افزود: روابط انسان ها با یکدیگر زمانی می‏تواند از آسیب‏پذیری مصون بماند که براساس شاخص های منطقی، معقول و عادلانه تنظیم شده باشد و مکتبی که عادلانه‏ترین ملاک ها را برای تنظیم روابط انسانها ارائه دهد موفق‏ترین و سازنده‏ترین مکتب به شمار می‏رود.
دکتر محمود واعظی مدیر مرکز مطالعات پیشرفته دانشگاه تهران نیز در این سمینار ضمن تشکر از همکاری صمیمانه مرکز پژوهشی و مطالعاتی Asia West East Centre و مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی برگزاری این سمینار را در ادامه برگزاری سمینارهای برگزار شده در کشورهای مختلف مانند لبنان، هند و تانزانیا با موضوع سیر اندیشه های رضوی دانست و گفت: سمینار نهایی این سلسله نشست ها در مشهد مقدس به همت معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.
این سمینار یک روزه با حضور سخنرانان در دو جلسه مستقل در صبح و بعدازظهر سه شنبه ادامه یافت.
استاد عزمی عبدالحمید فعال اجتماعی و مذهبی مالزیایی و مدیر مرکز دبیرخانه سازمان های مردم نهاد اسلامی مالزی، امتیاز یوسف اندیشمند تانزانیایی و استاد دانشگاه اسلامی مالزی، محمود واعظی استاد دانشگاه تهران و مدیر مرکز مطالعات عالی دانشگاه تهران،چاندرا مظفر اندیشمند و فعال سیاسی و اجتماعی مالزی ،سارجیت سینگ استاد دانشگاه و اندیشمند سیک مالزیایی و کشیش سوین کیت اندیشمند مسیحی در این سمینار حضور داشتند.
در پایان این سمینار مقرر شد که کلیه مقالات ارائه شده با همکاری معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی و نظارت مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی در نشریه علمی این مرکز به نام 'تاریخ و تمدن اسلامی' تحت یک شماره ویژه منتشر شود.
شبک**آساق**1599**1392

نظر شما