شناسهٔ خبر: 30639982 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

مهار آسیب های زلزله با تکنولوژی داخلی ممکن است

صاحب‌خبر -

 

عصراقتصاد: محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در پاسخ به خبرنگار «عصر اقتصاد» درباره استفاده الزامی میراگرها در ساختمان ها و وضعیت سازه و فولاد در ایران گفت: در تکنولوژی ساخت علی الخصوص در حوزه سازه های فولادی به  موفقیت های چشمگیری دست پیدا کردیم .

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  افزود:  اخیرا با یک هیات ژاپنی در پروژه ای همکاری مشترک داشتیم که از سازه های بزرگ فولادی در حال انجام ایران بازدید صورت گرفت و مورد تحسین واقع شد.

شکرچی ‌زاده ادامه داد: تجهیزاتی همچون میراگرها و جداگرها که در محل اتصال فونداسیون به پی ساختمان یا ستون به فونداسیون قرار می گیرد، باعث مهارنیروی زلزله و مستهلک شدن آن می شود .

وی افزود: دانش و تکنولوژی این سیستم ها درایران موجود است و تعدادی دستورالعمل درباره این موضوع در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سایر دانشگاه ها تهیه شد و سازمان برنامه هم منتشر کرد تا برای بیمارستان از این تجهیزات استفاده شود.

این مقام مسئول درباره تجهیزات زلزله نگاری در ایران گفت: این مجموعه شبکه، شتاب نگرها را در ایران دارد و شتاب نگرها زلزله را ثبت می کند.

 شکرچی ‌زاده اظهارکرد: «با توجه به فضای بعد از برجام 200 دستگاه جدید خریداری شد که تعدادی از آن در تهران و نزدیک گسل ها نصب شد. امروز قادریم اطلاعات آنلاین حرکت گسل و شتابی که با وقوع زلزله ایجاد می شود، رصد کنیم . »

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت ایران و قرار گرفتن در( گسل ) زلزله به امکانات بیشتری در ایران نیازمند هستیم.

همچنین محمد شکرچی زاده در این نشست  با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئول تدوین مقررات ملی ساختمان و ویرایش آیین نامه ۲۸۰۰ (مقررات ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله) است، گفت: نیمی از مقررات ملی ساختمان ویرایش جدید شده و مابقی نیز تا ابتدای سال آینده تکمیل و منتشر خواهد شد. همچنین ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ به پایان رسیده و ویرایش پنجم آن نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: در پی زلزله استان کرمانشاه متوجه شدیم در آیین نامه ۲۸۰۰ توجه کافی به اجزای غیرسازه ای در ساختمان مانند دیوارها و نماها نداشتیم که با دستور وزیر راه و شهرسازی این اتفاق در ویرایش جدید ۲۸۰۰ دیده شده و طی روزهای آینده، بخش جدیدی به عنوان پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ منتشر خواهد شد.

شکرچی زاده از تعیین محل دقیق گسل در شهرهای تهران، تبریز، کرج و مشهد و ارسال آن به شورای عالی شهرسازی و معماری خبر داد و با اشاره به مقاوم نبودن بیمارستان ها در برابر زلزله گفت: زلزله استان کرمانشاه نشان داد که بیمارستان ها در برابر زلزله رفتار مناسبی ندارند و نه تنها نتوانسته اند به مداوای مصدومان زلزله بپردازند،بلکه مجبور شدند تا مصدومان را از بیمارستان جابجا کنند. از این رو مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمادگی دارد تا وضعیت کلی بیمارستان ها را بررسی و برای افزایش تاب آوری آنها برنامه ریزی کند.

 کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن، با اجرای کارت اعتباری

«رحیمی انارکی»، مدیرعامل بانک مسکن  در این نشست خبری با اشاره به این که در حال‌ حاضر منابع صندوق پس انداز مسکن یکم به اتمام رسیده است، اظهار کرد: برای پرداخت تسهیلات جدید یا باید سقف منابع افزایش یابد، در غیر این صورت ما تسهیلات را از محل وصول اقساط تسهیلات پرداخت خواهیم کرد.

وی افزود: پیشنهادی برای افزایش منابع از محل صندوق توسعه ملی نیز داده‌ایم که هنوز به نتیجه‌ نرسیده است و بدون این منابع افزایش سقف تسهیلات امکان پذیر نیست. بنابراین فعلا افزایش سقف در دستور کار قرار ندارد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که به دنبال راهکارهای دیگری برای افزایش قدرت خرید مردم هستیم، خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر در موضوع بازآفرینی شهری هدفگذاری کرده‌ایم و طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه رقمی در قالب وجوه اداره شده قرار داده شده است که تامین مالی آن توسط سازمان برنامه انجام شده است.

رحیمی انارکی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: قرار بود تفاهم نامه‌ای را با سازمان بازآفرینی شهری در خصوص دریافت ۲۰ درصد از مبلغ مذکور در قالب وجوه اداره شده منعقد کنیم که بر این اساس ما نیز باید معادل آن مبلغ را با نرخ سود ۹ درصد برای دوره ساخت تسهیلات ارائه کنیم.

وی با بیان این که افزایش توان خرید حتما نباید از طریق افزایش سقف تسهیلات اتفاق بیافتد، در این باره گفت‌: راهکارهای دیگر از جمله کاهش قیمت تمام شده وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم. ما می‌خواهیم زنجیره تامین مالی مسکن را تعریف کنیم که این زنجیره تمامی بخش مسکن را در بر خواهد گرفت که شامل ۴۰ زنجیره خواهد بود.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن قرار است در این خصوص با اجرای کارت اعتباری و تخفیف‌هایی که برای تمامی این زنجیره در نظر گرفته می‌شود، قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش یابد.

مدیرعامل بانک مسکن تعداد واحدهایی که تاکنون از تسهیلات برخوردار شده‌اند، به ۹۰ هزار واحد می‌رسد، اظهار کرد: به طور کلی ۶۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این واحدها پرداخت شده است که ۳۲ هزار و ۶۰ واحد آن توسط زوجین استفاده شده است که رقم قابل توجهی است.

وی در ادامه صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: از این به بعد تسهیلات مربوط به این موضوع از منابع اقساط وصولی مسکن مهر پرداخت خواهد شد و این روند تا سال ۱۴۰۵ ادامه‌ خواهد داشت و در صدد هستیم که بتوانیم با افزایش پورتفوی این صندوق به شرایطی برسیم که از محل اقساط بتوانیم تمامی تسهیلات را پرداخت کنیم.

رحیمی انارکی با اشاره به این که صندوق پس انداز مسکن یکم ورژن جدید صندوقی است که در سال ۱۳۳۷ افتتاح شده است، در این باره گفت‌: در زمان انقلاب این بانک کمتر از ۱۰۰ شعبه داشته است و در حال‌ حاضر شعب بانک مسکن به ۱۲۵۵ شعبه رسیده و تعداد خانوارهایی که از طریق این بانک خانه دار شده‌اند، بالغ بر هشت میلیون است که بیش از یک سوم افراد دارای مسکن در کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه سال جاری بانک مسکن در ارائه تسهیلات،  گفت‌: تسهیلات نقدی این بانک ۳۶۳ هزار فقره بوده که مبلغ آن در حدود ۱۳۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال گذشته از نظر تعداد ۴۱ درصد و از نظر مبلغ ۲۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این که تسهیلات فروش اقساطی ۱۱۵ هزار واحد با مبلغ ۴۶ هزار میلیارد ریال در سال جاری پرداخت شده است، بیان‌ کرد: در این بخش نیز از نظر تعداد دو درصد کاهش داشته‌ایم، اما مبلغ تسهیلات به طور کلی هفت درصد افزایش یافته است.

به گفته وی کل تسهیلات اعطایی بانک مسکن در ۱۰ ماهه نخست سال جاری، ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

واگذاری زمین برای ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تسریع می‌شود

 «علی نبیان»،مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسكن دراین نشست خبری با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان ملی زمین و مسکن، تخصیص زمین به مردم و دستگاه های دولتی در چارچوب اساسنامه این سازمان است ،گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی این سازمان موظف است زمین ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی دو سال آینده را تامین کند که ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد با همکاری بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در بافت های فرسوده خواهد بود.

وی افزود: در چند روز گذشته سازمان ملی زمین و مسکن با بنیاد مسکن بنیاد انقلاب اسلامی تفاهم نامه امضا کردند تا به مناطقی که بنیاد مسکن اعلام می کند ،زمین تخصیص بدهد ،در بخش بازآفرینی شهری نیز با شرکت بازآفرینی مشارکت داریم تا اراضی دولتی واقع در این زمین ها را به ساخت و ساز در بافت فرسوده اختصاص دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی به این سازمان مجوز داده است تا با حذف فرآیندهای زمان بر واگذاری زمین، روند تخصیص اراضی به برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تسهیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموع اراضی ما در سراسر کشور ۱.۵ میلیون هکتار در شهرهاست افزود: در حال شناسایی نقاط مورد نیاز بنیاد مسکن هستیم تا در هر استان بنا بر مساحت مورد نیاز بنیاد مسکن همان استان به ساخت و ساز مسکن اختصاص بدهیم.

 ورود دولت به پروژه مسکن مهر برای کمک به پیشرفت کارها بود

«اصغری مهرآبادی »، قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر با اشاره به اینکه باوجودآنکه وزیر سابق راه و شهرسازی اعتقادی به مسکن مهر نداشت، ولی در این حوزه تلاش‌های بسیاری کرد تا این پروژه به اتمام برسد، افزود: در زمان وزیر سابق  بیش از یک‌میلیون واحد مسکن مهر به مردم تحویل داده شد، البته باید توجه کرد که وزیر جدید راه و  شهرسازی اصلاً به اینکه  این پروژه ایراد داشته یا خیر، ورود نکرد و تأکید ایشان این است که حتماً تلاش کنیم ،پروژه به پایان برسد.

وی از ایده مردمی بودن پروژه مسکن مهر دفاع کرده و ادامه داد: ۸۵۰ هزار واحد توسط مالکین، ۲۶۲ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۵۵۰ هزار واحد به‌صورت سه‌جانبه و ۸۴۰ هزار واحد توسط تعاونی‌ها ساخته می‌شود؛ بنابراین اعتقاد ندارم که مسکن مهر پروژه دولتی است ،ولی دولت برای اینکه به پیشرفت کارها کمک کند به این طرح ورود کرد که اگر این کار صورت نمی‌گرفت، قطعاً پروژه سامان نمی‌یافت.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در پاسخ به سؤالی در مورد رقم بازگشت اقساط تسهیلات مسکن مهر نیز گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر بازگشت داده‌شده که بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

به گفته اصغری  برای تأمین اعتبارات موردنیاز مسکن مهر به هماهنگی‌های خوبی دست‌یافته‌ایم و امیدواریم با تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی مشکلات حل شود.

 

 

 

 

نظر شما