شناسهٔ خبر: 30639902 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخـــــبار

صاحب‌خبر -


رئیس سازمان فناوری اطلاعات
حفاظت از کشور با تکنولوژی های نوین امکانپذیر است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای حفاظت از وطن باید تمام تکنولوژی‌های نوین را به کار بگیریم.
به‌گزارش «ایران»، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از پارک ملی گلستان از طریق پایش ماهواره‌ای و اینترنت اشیا گفت: آتش‌سوزی‌ها به دلایل مختلف رخ می‌دهند که بخش عمده‌ای از آن ناشی از خطای انسانی و سهل‌انگاری و اشتباهات شهروندان است.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما چون در عصر ارتباطات به سر می‌بریم به همین دلیل باید از طریق تکنولوژی و فناوری‌های نوین با بلایای طبیعی و خطاهای انسانی مقابله کنیم، گفت: در فناوری پایش جنگل‌های گلستان از سه راه حل مراقبت از طریق دوربین، پایش ماهواره‌ای و همچنین سنسورها یا همان اینترنت اشیا استفاده خواهیم کرد.  معاون وزیر با بیان اینکه تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند یکی از مهم‌ترین راه حل‌ها برای کنترل و پایش مقابله با آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان باشد، گفت: ماهواره‌های خارجی می‌توانند میزان گرما در مناطق را در اختیار ما بگذارند اما ماهواره‌های ایرانی می‌توانند تصاویر را با وضوح بالا در اختیار مراکز پایش قرار دهند که یقیناً دقت کنترل را افزایش خواهد داد.
ناظمی ادامه داد: این راه حل‌ها می‌تواند کمک کند تا نگهبانان، محیطبانان و حافظان محیط زیست با دقت بیشتری از منابع زیستی، گیاهی و جانوری پارک ملی گلستان حفاظت و حراست کنند.

در نشست بررسی حقوقی مشکلات کسب و کارهای نوین
 مسئولان از فناوری‌‌های نوین شناختی ندارند

در نشست بررسی حقوقی مشکلات کسب و کارهای نوین که با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، برخی از مدیران کسب و کارهای اینترنتی مشکلات خود را بیان کردند.
به‌گزارش ایلنا، حسین سلاح‌‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این برنامه با اشاره به فعالیت‌‌های پارلمانی بخش خصوصی کشور برای حل مشکلات گفت: ما در اتاق به همراه سازمان ملی کارآفرینی کارگروهی را تشکیل دادیم تا از آن طریق بتوانیم مشکلات را به گوش دولت برسانیم.
وی ادامه داد: در کارگروه تشکیل شده توسط مشاور حقوقی رئیس جمهوری اقدامات بسیار خوبی انجام شده است و برخی از دغدغه‌‌های اکوسیستم کسب و کارهای نوین از جمله موضوع فیلترینگ برطرف شده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: گلایه‌‌ای که وجود دارد، این است که در کمیته کسب و کارهای استارتاپ‌ها هیچ نماینده‌‌ای از بخش خصوصی وجود ندارد که این مسأله باید هرچه سریعتر حل شود.
در ادامه این نشست، مدیر اپراتور علمی کشور اظهار داشت: متأسفانه مسئولان از فناوری‌‌های نوین شناختی ندارد. در ایران بلاکچین یا رمزارزها را نمی‌‌شناسیم این در حالی است که این فناوری در بسیاری از جهات کاربرد دارد. مسئولان باید ابتدا از آن شناخت درستی داشته باشند و سپس به بحث نظارتی وارد شوند.
در ادامه معاون حقوقی اتحادیه کسب و کار اینترنتی تصریح کرد: فیلترینگ یکی از مشکلات اساسی کسب و کارهای استارتاپی است اما یکی از مشکلات که باید برای رفع آن فکری کرد، بحث مسدودسازی حساب بانکی کسب و کارهای اینترنتی است که با کوچکترین شکایت در همان مرحله اول بازپرس‌‌ها تمام حساب‌‌های بانکی مربوط به شرکت را مسدود می‌‌کنند. نازنین دانشور نیز به‌عنوان یکی از فعالان کسب و کارهای اینترنتی درخصوص مغایرت مجوزهای کسب و کار خاطرنشان کرد: مجوزهای کسب و کارهای اینترنتی که اتحادیه‌‌ها آن را مطالبه می‌‌کنند با پلیس فتا یا دادستانی همخوانی ندارد و هر کدام یک مجوز را می‌‌خواهند.
وی یادآور شد: در ماه گذشته با یک شکایت 500 هزار تومانی کل حساب‌‌های شرکت مسدود شد. هر چند این مشکل با کمک وزیر ارتباطات سریع برطرف شد اما باید به‌صورت ریشه‌‌ای مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس کمیته فضای مجازی مجلس
راه حل فضای مجازی فیلترینگ نیست

رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: راه حل فضای مجازی «فیلترینگ» نیست، مردم و جوانان باید از ظرفیت‌ها و خدماتی که این عرصه در اختیارشان می‌گذارد، برخوردار باشند.
به گزارش ایسنا، نصرالله پژمانفر با اشاره به بیانات رهبری در دیدار با مردم قم مبنی بر اینکه «جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمنان تبدیل کنند»، گفت: مرزهای فضای مجازی با توجه به اقتضائات و شرایط حاکم بر این فضا متفاوت است. نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: باید به این سؤال پاسخ داد که مخاطبِ محتوای عرضه شده در فضای مجازی شهروندان ایرانی هستند یا شهروندان جهانی که به نظر بنده باید به هر دو عرصه توجه کرد. از یک سو با توجه به انتظاری که دنیا از گفتمان انقلاب اسلامی دارد باید در فضای مجازی رویکرد آفند داشت و از سوی دیگر در مقابله با تهاجمات دشمن باید رویکرد پدافند اتخاذ کرد. باید به شبهاتی که دشمنان جمهوری اسلامی برای مردم و جوانان ایرانی طرح می‌کنند ورود کنیم. در کنار آن به‌دلیل بن‌بستی که در حوزه‌های فکری - اعتقادی برای دنیا به وجود آمده جهان منتظر ارائه راه‌حل‌های ایران برای خروج از این بن‌بست‌هاست. رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این پرسش که فیلترینگ فضای مجازی در راه تحقق هدف مدنظر رهبری چقدر مانع ایجاد می‌کند، گفت: در همه کشورها بسته به سیاست و نگاه کشورها، فیلترینگ وجود دارد اما راه حل فضای مجازی «فیلترینگ» نیست. مردم و جوانان باید از ظرفیت‌ها و خدماتی که این عرصه در اختیارشان می‌گذارد، برخوردار باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما