شناسهٔ خبر: 30639856 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مکرون:

خشونت کمکی به حل مشکلات نمی کند

رئیس جمهور فرانسه در نخستین روز از آغاز طرح 'گفت وگوی ملی'، ضمن دعوت از همه فرانسوی ها برای شرکت در این طرح ملی، تاکید کرد که خشونت هیچ کمکی به حل مشکلات نمی کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

امانوئل مکرون گفت: امیدوارم طرح گفت و گوی ملی بتواند به حل مشکلات کشور کمک کند و همه مردم در آن شرکت کنند.

اکنون در شرایط بسیار حساسی به سر می بریم و با چالش های بسیاری زیادی روبرو هستیم. می توان از شرایط بد کنونی، به عنوان یک فرصت برای پیشرفت و ارتقای کشور به خوبی استفاده کرد. 

وی افزود: چالش هایی که اکنون با آن روبرو هستیم، مختص دولت من نیست و پیشتر ژاک شیراک نیز با آن روبرو بود. آنچه که کشور ما اکنون از آن رنج می برد، وجود شکاف هایی در ساختار کشور است که مهمترین آن، شکاف اقتصادی است که طبقه متوسط جامعه را هدف قرار داده است. این طبقه متوسط جامعه بود که در زمان بحران اقتصادی سال 2009 اروپا نیز بهای آن را پرداخت کرد. 

رئیس جمهور فرانسه خاطر نشان کرد : نباید از مشکلات و چالش ها ترسید بلکه باید با آنها روبرو شد. خشونت هیچ نتیجه به دنبال ندارد. مشکلات کشور با درگیری و خشونت حل و فصل نمی شود. ما باید به کمک هم تلاش کنیم کشورمان را بسازیم. 

اظهارات مکرون و تاکید وی به شرکت فرانسوی ها در طرح گفت و گوی ملی در حالیست که بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده، میزان حمایت مردم فرانسه از جلیقه زردها، هفت واحد افزایش یافته است و آنها امیدوارند این جنبش تا عقب نشینی کامل مکرون از اصلاحات اقتصادی اش، ادامه یابد.

بر اساس این نظرسنجی، تنها 13 درصد از فرانسوی ها با جنبش جلیقه زردها مخالفند. 

همچنین این نظرسنجی تائید می کند که بیشتر موافقان این جنبش، از حامیان مارین لوپن، ژان لوک ملانشون و فرانسوا فیون هستند. شمار اندکی از معترضان نیز از حامیان مکرون هستند. 

پیش از آغاز گفتگوی بزرگ ملی در فرانسه 54 درصد مردم این کشور معتقدند که اعتراضات باید ادامه یابد و در مقابل 45 درصد مردم معتقدند این روند باید متوقف شود.

یک نظرسنجی دیگر که توسط موسسه افکار سنجی 'اوپلنیون وی' انجام شده است، نشان می دهد که بیش از دو سوم فرانسوی ها ( 67 درصد ) اعلام کردند در طرح گفت و گوی ملی( بحث بزرگ) ، که فردا سه شنبه آغاز می شود، خواستار انجام اصلاحات بنیادین هستند.

همچنین 65 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی انتظار برگزاری همه پرسی در فرانسه را دارند.

بر اساس این نظرسنجی که به سفارش روزنامه لوپوئن و رادیو بین المللی فرانسه انجام شده است، تنها 47 درصد پرسش شوندگان برای شرکت در طرح گفت و گوی ملی مکرون ابراز علاقه کرده اند و 52 درصد قصد ندارند در آن مشارکت کنند.

اعتراضات ضد دولتی جلیقه زردها در پاریس و شهرهای فرانسه که با درگیری و خشونت همراه بوده ، ضمن متزلزل کردن اقتصاد این کشور، دولت مکرون را به چالش کشیده است.

مکرون که محبوبیتش در ماه گذشته با کاهش قابل‌ ملاحظه‌ای همراه بوده قول داده تا از بحث‌ها برای کانالیزه کردن خشم عمومی و پی‌ریزی سیاست جدید مبتنی بر اصول دموکراسی مشارکت حداکثری استفاده کند.

نظر شما