شناسهٔ خبر: 30639778 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاجرنیا با اشاره به مصوبه استانی شدن انتخابات؛

پارلمان ما در حد یک نظام دموکراتیک نیست

71511

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: منافع استانی شدن انتخابات برای تقویت یک مجلس تاثیر گذار قطعا بیش‌تر از شرایط فعلی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با ایسنا،‌ در ارتباط با نقاط منفی و مثبت طرح استانی شدن انتخابات اظهار کرد: یکی از آسیب های مهم پارلمان در کشور ما این است که هر چه از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک می‌رویم، میزان مشارکت در انتخابات کمرنگ می شود، اما مناسبات قومی افزایش یافته و به همان نسبت، با دور شدن از شهرهای کوچک مولفه‌های منطقه‌ای مثل خرج کردن پول بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: همین امر باعث شده مجلس علی‌رغم توصیه بنیانگذار انقلاب اسلامی که گفتند مجلس باید حاصل فضایل ملت باشد؛ آنچنان که باید نتواند نمایندگی درست داشته و کلان نگری را در خود رشد دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: دغدغه بسیاری از نمایندگان مجلس مسائل مربوط به حوزه انتخابیه است؛ یک بخش این موضوع به درخواست‌ها و مطالبات مردم باز می گردد و بخش دیگر آن به انجام اموراتی مربوط می‌شود که در انتخابات آتی تضمین کننده رای آوری آن نمایندگان باشد.

وی ادامه داد: مجموعه این مسائل باعث شده طرح‌هایی که از طرف نمایندگان مطرح‌ می‌شود یا نطق ها و دستور آنان عواملی را دربربگیرد که در رابطه با آن وظیفه مشخصی نداشته باشند؛ که  دخالت در عزل و نصب‌ها پیگیری‌های منطقه ای، پیگیری مسایل شخصی طرفداران و هواخواهان از جمله این موضوعات است.

تاجرنیا افزود: باتوجه به رویکردهای منفی که به آن اشاره کردم، وقتی به مسائل کلان می رسیم می‌بینیم تنها ده الی پانزده درصد نمایندگان  واقعا  مردم را نمایندگی می‌کنند. در واقع مجموعه این موضوع نشان دهنده این است که پارلمان ما در حد یک نظام دموکراتیک نیست؛ در همین جهت استانی شدن انتخابات برای رفع این مشکلات، طرح خوبی است.

وی با بیان اینکه "استانی شدن انتخابات نقاط قوت و ضعفی در پی خواهد داشت" گفت: اگر انتخابات به سمت استانی شدن برود امکان اینکه مشارکت‌ها کم‌تر بشود هست، اما از آنجایی که جای توجه به مسائل مختلف منطقه‌ای و تاثیر گذار خالی است؛ این طرح باعث می‌شود نمایندگان پیگیری‌های خود را بیشترکنند.

این نماینده اسبق مجلس گفت: نکته مهم این است که ما انتخابات را به داشتن نگاه کلان سوق دهیم. اگر سعی کنیم شرایطی فراهم کنیم تا نمایندگانی که انتخاب می شوند به انداره خودشان تاثیر گذاری داشته باشند به مجلس کلان‌نگر خواهیم رسید.

وی ادامه داد: در شرایط موجود چه احزاب اصلاح‌طلب و چه اصولگرا بیش‌از آنکه میزان کارآمدی نماینده را مد نظر قرار دهند، رای آوری آن ها را در نظر می‌گیرند. به همین دلیل می بینیم لیست‌های انتخاباتی زیاد است، اما وقتی افراد لیست وارد مجلس می‌شوند کارآمدی  لازم را ندارند.

تاجرنیا در پایان گفت: در طرح استانی شدن انتخابات نقش شهرها در انتخابات زیاد می شود و طبیعتا نمایندگانی در لیست احزاب و گروه‌ها  قرار می گیرند که بتوانند مطالبات مردمی را دنبال کنند. در این حالت مشکلات استانی مغفول نمی ماند. با توجه به مجموع موضوعاتی که ذکر کردم منافع استانی شدن انتخابات برای تقویت یک مجلس تاثیر گذار قطعا بیش‌تر از شرایط فعلی خواهد بود.

انتهای پیام

خبرنگار:صدف صمیمی

 دبیر: لیلا چرمچیان

نظر شما