شناسهٔ خبر: 30639723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احیای چندجانبه گرایی اولویت سازمان ملل در 2019

نیویورک- ایرنا- رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد «مواجهه با آشفتگی فزاینده در جهان» را تنها در سایه «چندجانبه گرایی» ممکن دانست و نخستین اولویت خود را برای سال 2019، تقویت آن و تجدید پایبندی به اصول و ارزش های منشور ملل متحد نامید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماریا فرناندو اسپینوزا عصر سه شنبه در نشستی که با اعضای سازمان ملل متحد داشت، اولویت های خود را برای سال جدید میلادی تشریح کرد و افزود: در چهارم فوریه نشستی با رئیسان پیشین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع «احیای دوباره سازمان ملل با توجه به سیستم قوی مبتنی بر قواعد چندجانبه گرایی» برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در همکاری نزدیک با سازمان غذا و کشاورزی (فائو)، روز 19 فوریه، با شهردارها و سایر دست اندکاران با موضوع «از مسائل جهانی به اولویت های محلی: نقش شهرها در برنامه جهانی، از جمله توسعه پایدار، امنیت غذایی، تغذیه و تغییرات آب و هوایی» نشستی تشکیل می دهم.
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد هدف از این کار را انتقال تجربیات موثر محلی، استراتژی های نوآورانه و درس هایی دانست که می توان برای حل مشکلات جهانی همچون تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی و سوء تغذیه استفاده کرد.
اسپینوزا به حضور در نشست اتحادیه بین المجالس در روزهای 21 و 22 فوریه هم اشاره کرد که موضوع آن «مشکلات نوظهور برای چند جانبه گرایی: یک پاسخ پارلمانی» خواهد بود.
وی همکاری نزدیک با شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل را هم در این زمینه یاد کرد و گفت: در 31 ژانویه نشستی با حضور اعضا برگزار خواهد شد تا آخرین تلاش های انجام شده در مجمع عمومی و اکوساک در زمینه اجرای سند توسعه پایدار 2030 تبادل نظر شود.
رئیس هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از تشکیل نشست عالی رتبه برای جشن روز بین المللی چندجانبه گرایی در 24 آوریل 2019 خبر داد و افزود: در این نشست، درباره نقش چند جانبه گرایی و دیپلماسی در تقویت پیشرفت سه رکن سازمان ملل متحد، یعنی توسعه پایدار، صلح و امنیت و حقوق بشر، که همبستگی متقابل دارند، گفت و گو می شود.
اسپینوزا اولویت دوم خود را اجرای توافقنامه های جدید جهانی در مورد پناهندگان و مهاجران دانست که در این رابطه، 27 فوریه شاهد نشست عالی رتبه درباره مهاجرت و توسعه بین المللی برگزار خواهد شد.
وی اولویت سوم خود را به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان مربوط دانست و گفت: در روز 12 مارس نشست عالی رتبه ای را درباره مدیریت زنان برگزار خواهم کرد. در این نشست که مقامات ارشد دولت ها، نهادهای سازمان ملل متحد، بخش خصوصی و جامعه مدنی حضور دارند، تجربیات موفق در پیشرفت مدیریت زنان به اشتراک گذاشته می شود.
این مقام سازمان ملل متحد چهارمین اولویت کاری خود را در سال 2019، توجه به اولویت مربوط به ایجاد فرصت های شغلی مناسب دانست و درباره اولویت پنجم گفت: این برنامه به حفاظت از محیط زیست اختصاص دارد. در این زمینه، سال 2019 به عنوان قدم اول برای برنامه 2030 خواهد بود.
اسپینوزا یادآور شد در 28 ماه مارس، نشستی عالی رتبه درباره برنامه حفاظت از آب و هوای جهانی برای نسل های کنونی و آینده با تمرکز بر برنامه 2030 برگزار می شود.
وی اولویت ششم خود را توجه به حقوق معلولان دانست و از تشکیل کمیته راهبری معلولان در سازمان ملل خبر داد که در روز بین المللی معلولان 2018 در سازمان ملل شکل گرفته است.
رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد قصد دارد کمپین بین المللی را برای تصویب کنوانسیون حقوق معلولان در این ماه(ژانویه) راه اندازی کند. همچنین نشست عالی رتبه دیگری را به همین منظور در ماه ژوئن برگزار خواهد کرد.
اسپینوزا آخرین و مهمترین اولویت خود را به صلح و امنیت مرتبط دانست و توضیح داد: من از همه وظایف و ماموریت های محوله برای ترویج مسایل مربوط به پیشگیری از بحران، ساختن و حفظ صلح به منظور ایجاد جوامعی مسالمت آمیز تر و منعطف استفاده خواهم کرد.
وی خاطرنشان کرد به همین منظور در 13 سپتامبر 2019 نشستی عالی رتبه با موضوع فرهنگ صلح برگزار خواهد کرد.
اروپام*1429

نظر شما