شناسهٔ خبر: 30639669 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

شفایی:

تحریم و نوسان نرخ ارز 2 عامل مؤثر بر بازار طلا

رئیس اتحادیه صادرکنندگان طلا گفت: تعیین قیمت طلا به دو عامل یعنی مسائل سیاسی و اقتصادی برون‌مرزی یعنی تحریم و دیگری نرخ ارز آزاد درون کشور بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

سید حجت شفایی در گفتگو با خبرنگار حوزه بانک، بیمه، بورس و طلا گروه اقتصادی خبرگزاری آنا درباره افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر و سیاست‌های بانک مرکزی گفت: در تعیین قیمت طلا چند عامل تأثیرگذار هستند؛ یکی مسائل سیاسی و اقتصادی برون‌مرزی یعنی تحریم و دیگری نرخ ارز آزاد درون کشور است. این دو عامل تعیین‌کننده قیمت طلا در کشور ما هستند و اینکه برخی می‌گویند بانک مرکزی و دولت باعث گران شدن طلا شدند، درست نیست.

با بالا رفتن نرخ ارز در داخل کشور به همان نسبت قیمت طلا هم افزایش پیدا می‌کند

وی با بیان اینکه عامل بیرونی و مسائل ناشی از تحریم بیشترین تأثیر را در نوسانات بازار طلا داشته‌اند ادامه داد: قطعاً وقتی‌که نرخ ارز در داخل کشور بالا رود به همان نسبت قیمت طلا هم بالا رفته و خود را با نرخ ارز هماهنگ می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان گفت دولت دلیل اصلی گرانی طلا بوده بلکه عوامل بیرونی، مسائل منطقه‌ای و سیاسی و نرخ ارز بیشترین تأثیر را در افزایش قیمت طلا داشته‌اند.

کجای دنیا این‌همه سکه به مردم عرضه می‌کنند؟

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران درباره حباب قیمت در بازار طلا و سکه و با انتقاد از عرضه مقدار زیاد عرضه سکه گفت: وقتی‌که تقاضا زیاد و عرضه کم شود، حباب ایجادشده و گسترش پیدا می‌کند؛ این در حالی بود که وقتی بانک مرکزی سکه‌ها را عرضه کرد، به‌مرور حباب زیادی ایجاد شد؛ کجای دنیا این‌همه سکه به مردم عرضه می‌کنند؟! اصلاً نیازی نیست که این‌ همه سکه در اختیار مردم قرار گیرد.

درگذشته سکه هر سال به‌عنوان یادبود و مناسبتی ضرب می‌شد

وی با طرح این پرسش که چرا باید همه سرمایه‌ها برود به سمت سکه و طلا؟! تصریح کرد: درگذشته سکه هرسال به‌عنوان یادبود و مناسبتی ضرب می‌شد؛ این در حالی است که نباید این مقدار زیاد سکه توسط بانک مرکزی تولید و به جامعه تزریق می‌شد چراکه این کار باعث رکود در صنعت طلا و جواهر شد.

انتهای پیام/4092/ن

نظر شما