شناسهٔ خبر: 30639600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام کرد سوری: منطقه امن تحت کنترل ترکیه را نمی پذیریم

تهران - ایرنا - 'آلدار خلیل' از مسئولان کردهای سوریه گفت: با ایجاد منطقه امن تحت کنترل و نظارت ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه مخالفیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خلیل در گفت و گو با خبرگزاری 'هاوار' افزود: برای ایجاد منطقه امن ابتدا باید مشخص شود، چه کسی تهدید است و امنیت چه کسی باید تامین شود.
وی بیان کرد: اگر منطقه امن برای حفظ امنیت در شمال سوریه و دفاع از منطقه در مقابل تهدیدهای ترکیه باشد، سیاست بسیار خوب است اما اگر موضوع برعکس باشد این سخن دیگری است.
مسئول روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیک سوریه گفت: اظهارات مسئولان ترکیه مبنی بر اینکه این کشور ناظر و مسئول منطقه امن در شمال سوریه باشد نشان می دهد که این موضوع برای امنیت شمال سوریه نیست.
خلیل اضافه کرد: سپردن مسئولیت منطقه امن در شمال سوریه به ترکیه باعث نگرانی شدید است زیرا تهدید به اشغال همه مناطق شمال سوریه کرده است.
وی تصریح کرد: همه منطقه و نه تنها شمال شرق سوریه با خطر روبروست زیرا وارد مرحله جدیدی شده است به همین خاطر، همه باید برای رسیدن به یک راه حل سوری – سوری تلاش کنند.
خلیل افزود: اگر طرف های سوری به یک راه حل دست یابند در این صورت ترکیه و دیگر طرف ها هیچ بهانه ای برای دخالت در امور داخلی سوریه نخواهند داشت.
این مسئول کرد سوری اظهار داشت: اگر منطقه امن تحت تسلط و کنترل بین المللی باشد و با جدیت در مقابل تهدیدهای ترکیه ایستادگی شود، مذاکره کردها با دولت سوریه نیز آسان می شود و ملت سوریه می توانند سریعتر راه حلی را برای بحران بیابند.
وی بیان کرد: ترکیه از طریق ایجاد منطقه ای امن در شمال سوریه تلاش می کند از طریق حلب به موصل و کرکوک برسد که ترکیه آن را بخشی از خاک خود می داند.
خلیل افزود: این کشور ادلب و عفرین را اشغال کرده است و تلاش می کند منبج و شمال سوریه را از خاک کشور جدا و سوریه را تجزیه کند.
وی اضافه کرد: اردوغان در اشغال شمال و شمال شرق سوریه در عملیاتی مانند اشغال عفرین ناتوان است و براین اساس تلاش می کند این مناطق را با حیله ایجاد منطقه امن اشغال کند.
مسئول روابط خارجی جنبش جامعه دمکراتیک سوریه گفت: از آمریکا درباره منطقه امن موردنظر توضیح خواسته ایم و اگر آمریکایی ها بگویند که چنین منطقه ای تحت کنترل ترکیه ایجاد می شود، با آن مخالفیم ولی می توانیم ایجاد چنین منطقه امنی را تحت کنترل سازمان ملل متحد بپذیریم.
رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه در نشست گروه پارلمانی ترکیه تاکید کرد که ایجاد منطقه امن در نوار مرزی سوریه با ترکیه توسط ما انجام خواهد گرفت و رئیس جمهوری آمریکا نیز با این تصمیم موافقت کرده است.
در همین حال خبرگزاری آناتولی ترکیه سه شنبه در گزارشی مدعی شد، منطقه امنی که ترکیه با دولت آمریکا بر سر آن به توافق رسیده شامل مناطقی از سه استان حلب، رقه و حسکه سوریه می شود.
ازسوی دیگر یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه سه شنبه شب اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درخصوص ایجاد منطقه امن در نوار مرزی سوریه با این کشور را محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، این مقام که نامش ذکر نشده ، گفت: اظهارات رئیس جمهوری ترکیه، بار دیگر تاکید می کند که این نظام حامی تروریست ها در مذاکرات آستانه است و تنها با زبان اشغالگری و تجاوز صحبت می کند.
وی در ادامه گفت: سوریه تاکید می کند که تلاش ترکیه برای ضربه زدن به یکپارچگی سوریه تنها تجاوز آشکار، اشغال مستقیم اراضی آن و حمایت از تروریسم بین المللی از سوی این کشور محسوب می شود که 8 سال با سوریه درحال مبارزه است.
این منبع در ادامه گفت: سوریه بر دفاع از ملت و تمامیت ارضی خود از هر نوع تجاوز واشغال، از جمله اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه با هر وسیله وامکانات تاکید می کند.
شبک**6116**1392

نظر شما