شناسهٔ خبر: 30639519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جنوب نیوز | لینک خبر

سفره هایی که روز به روز کوچک تر می شود/

سایه سنگین گرانی و رکود در بازار « بندر دیر»

سیر صعودی قیمت اجناس در ماه های اخیر علاوه بر سخت کردن گذران زندگی برای مردم موجب ایجاد رکود در بازار بندر دیر شده است.

صاحب‌خبر -
این روزها با بالا رفتن قیمت اجناس بویژه مایحتاج  و نیازهای ضروری، بسیاری از مردم و اقشار ضعیف و کم درآمد زندگی سختی را سپری می کنند.

به گزارش جنوب نیوز، در ماه های اخیر با رشد نرخ ارز به ویژه دلار قیمت بسیاری از اجناس که  مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به نرخ دلار می باشند افزایش یافته اما بعضا مشاهده می شود کالاهایی که با دلار دولتی تأمین شده اند با نرخ دلار آزاد در بازار عرضه می شوند و از آن سو با کاهش نرخ ارز باز هم قیمت اجناس تغییری نکرده است و سیاست ها دولت نیز نتوانسته موجب کنترل وتنظیم بازار شود.

نظارت و بازرسی مستمر از بازار، ترویج فرهنگ انصاف در بین فروشندگان و برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا از جمله راه کارهایی است که می تواند تا حدودی گذران معیشت مردم را آسان تر کند.

خبرنگار ما در شهرستان دیر برای بررسی وضعیت بازار به سراغ فروشندگان و مردم رفته است تا نظرات آنها را منعکس نماید.

بازار در رکود است

یکی از مغازه داران که فروشنده پوشاک است به خبرنگار ما گفت: متأسفانه روند گرانی اجناس روز به روز بیشتر می شود که هم به ضرر ما فروشندگان و هم مردم است.

علی اسدی افزود: از آنجایی که قیمت جنسی که از تولید کننده می خریدیم الان چند برابر شده  باعث افت شدید فروش ما شده به گونه ای که در سه روز گذشته کل کاسبی من 20 هزار تومان بوده است.

وی با بیان اینکه ما برای مراعات حال مردم سود مجاز روی اجناس می کشیم، ادامه داد: مشکل اصلی از تولیده کننده هاست که جنس گران به ما می دهند.

این فروشنده بیان کرد: دولت باید در هر شهرستان فروشگاه های بزرگ عرضه مستقیم کالا برپا کند تا اقشار ضعیف بتوانند خرید کنند.

سفره معیشت مردم روز به روز کوچک تر می شود

یکی از افرادی که برای خرید به بازار مراجعه کرده است گفت: بالا رفتن قیمت روزانه کالا خانواده ها را در تأمین نیازهای ضروری خود دچار مشکل کرده است.

فتح الله عندلیب با بیان اینکه سفره معیشت مردم روز به روز کوچکتر می شود، افزود: مسؤولین باید فکری به حال اقشار ضعیف جامعه بکنند.

وی بیان کرد: نظارت متولیان امر باید به گونه ای باشد که مردم اثرات آن را احساس کنند.

نشست شورای فرهنگی عمومی شهرستان دیر با موضوع بررسی وضعیت گرانی در بازار و راه کارهای مقابله با گرانفروشی برگزار شد.

مردم بی تفاوتی مسؤولان در قبال وضعیت بازار را تحمل نمی کنند

امام جمعه بندر دیر در این نشست اظهار داشت: در داخل کشور نیز عده ای با احتکار و کم فروشی موجب افزایش قیمت ها و گرانی در بازار شده اند که نارضایتی مردم را در پی داشته است.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی با بیان اینکه مردم ممکن است گرانی را تحمل کنند اما بی تفاوتی مسؤولان را بر نمی تابند، عنوان کرد: اگر جامعه به این تصور و احساس برسد که مسؤولان برای حل مشکلات معیشتی آنها و گرانی ها اقدامی نمی کنند دردناک است.

وی بیان کرد: کم فروشی تنها مربوط به بازار نیست بلکه هر کسی در هر مقام و موقعیتی که قرار دارد نباید کم کاری کند.

حسینی خاطرنشان کرد: برخورد با گرانی شاید همه اش به بازار برنگردد و بخشی از آن مربوط به واحدهایی است که برچسب قیمت می زنند.

امام جمعه دیر گفت: از یک سو مسؤولان و متولیان امر باید به وظابف خود در رسیدگی به وضعیت بازار عمل کنند و از دیگر سو ما هم روی بحث های دینی و اخلاقی مردم کار می کنیم.

طرح دیوار مهربانی  و نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهرستان دیر گسترش یابد

فرماندار دیر با بیان اینکه در شرایط فعلی باید فراتر از وظایف روزمره خود فعالیت کنیم، گفت: بحث کمبود نیرو در اکثر ادارات شهرستان وجود دارد اما با همه این مشکلات و تنگناها نباید مانع از انجام کاری که مد نظر ماست بشود.

کریم علی حسنی افزود: ادارات صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات و اتاق اصناف موظف هستند در سطح شهرستان از وضعیت بازار بازدید داشته باشند.

وی با بیان اینکه پیگیری امورات مردم باید در اولویت کاری ما باشد، عنوان کرد: رسیدگی به پرونده ها و امور روزمره اداری مهم است اما توجه به مسائل اجتماعی و مشکلات مردم برای ما از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار است.

این مقام مسؤول یاد آور شد: اگر دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم اوضاع از روال عادی خارج و مشکل ساز می شود.

فرماندار شهرستان دیر با اعلام اینکه بخشی از گرانی ها ناشی از شرایط جهانی و اقتصادی است، اظهار کرد: بخشی نیز ناشی از عدم نظارت دقیق و فرهنگسازی دراین زمینه است.

وی  با اشاره به اینکه بخشی از مقایسه آماری وضعیت بازار شهرستان با دیگر مناطق استان و کشور درست است،تأکید کرد: با این حال کمبود نیروی انسانی نباید مانع از نظارت درست و پیگیری وضعیت بازار شود.

علی حسنی ابراز داشت: شرکت ها بعضا اجناس خود را به قیمت مصرف کننده به  فروشگاه ها  و مغازه ها می فروشند که این  مشکل را صنعت و معدن با سازمان بالاتر خود مکاتبه کند تا آنها مراتب را به وزارتخانه منعکس نمایند.

وی با بیان اینکه بخشی از خدماتی که در شهرستان دیر ارائه می شود نسبت به سایر مناطق استان گران تر است، یاد آور شد: خدمات این چنینی که برچسب قیمت ندارند و نرخ گذاری آنها دست خودمان است را باید رصد کنیم.

فرماندار شهرستان دیر بیان داشت: ترویج دیوار مهربانی در بین صنوف مختلف  و برگزاری نمایشگاه های عرضه محصولات در سطح شهرستان بیشتر شود.

وی با بیان اینکه  دولت در زمینه مشاغل خانگی تسهیلات خوبی پرداخت کرده است، افزود: بخشداران و دهیاران در رابطه با مشاغل خانگی طرح های خود را ارائه دهند که از این مسیر بخشی از مشکلات مردم کاهش می یابد.

گرانی هست اما گرانفروشی در دیر نداریم

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دیر با بیان اینکه دو هزار و 370 واحد صنفی در شهرستان دیر وجود دارد، اظهار داشت: علی رغم اینکه مشکل کمبود نیرو داریم اما بازرسان این اداره نظارت مستمر بر وضعیت بازار دارند و مشکلات سطح شهرستان از نظر گرانی و کمبودها را به سازمان بالاتر منعکس می کنتد.

کرامت آزاده فرد افزود: بخشی از گرانی ها ناشی از بالا بردن قیمت ها از سوی تولید کننده هاست که خارج از محدوده استان هستند که البته ما تا حدودی پیگیری کرده ایم.

وی با بیان اینکه فاکتورهای خرید و فروش مغازه ها را چک می کنیم، بیان کرد: در دیر مشکل آنچنانی نداریم و کاسبان ما انسان های با انصافی هستند و گاهی اوقات سودی که روی قیمت اجناس می کشند پایین تر از حد مجاز است.

دو نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهرستان دیر برپا می شود

رئیس اتاق اصناف شهرستان دیر گفت: بازار شهرستان مرتب رصد و کنترل می شود و در حال حاضر قیمت مرغ و گوشت در اینجا کمتر از جاهای دیگر است.

محمد تقی بحرانی با بیان اینکه صنوف شهرستان سود عادلانه را رعایت می کنند، افزود: شکایت مردمی در سامانه 124 خیلی کم است چون بازار در آرامش قرار دارد.

وی از برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: مجوز های لازم برای برگزاری دو نمایشگاه در بهمن ماه سال جاری در مرکز شهرستان و بردخون گرفته شده است.

مرجع: فارس

نظر شما