شناسهٔ خبر: 30639269 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

19:30 امشب؛ شاگردان کی‌روش به مصاف عراق می‌روند

جنگی برای «سرگروهی» و«سربلندی»

ایران و عراق تاکنون ۲۷ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که در آن، ۱۶ پیروزی برای ایران، ۵ پیروزی برای عراق و ۶ تساوی به ثبت رسیده است. در این بازی‌ها، ۵۸ بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده که سهم ایران ۳۸ گل زده و سهم عراق ۲۰ گل بوده است.

صاحب‌خبر -
تیم ملی فوتبال ایران ساعت ۱۹:۳۰ امشب در سومین و آخرین بازی خود در گروه D جام ملت‌های آسیا 2019 امارات، در ورزشگاه آل مکتوم دوبی با قضاوت «روشن ایرماتوف» داور مطرح ازبکستانی به مصاف عراق می‌رود. دیداری که سرنوشت صدرنشین گروه را مشخص می‌کند و از این حیث، پیروزی در آن برای هر دو تیم از اهمیت زیادی برخوردار است. ایران و عراق در حالی امشب برابر هم به میدان می‌روند که هر دو با پیروزی مقابل یمن و ویتنام صعود خود را قطعی کرده اند اما در پایان این دیدار، چهره صدرنشین مشخص می‌شود. صدرنشین گروه مسیری هموار برای رسیدن به یک چهارم نهایی دارد و در مرحله بعد باید به مصاف یکی از تیم‌های سوم گروه‌های B،E یا F برود؛ تیمی که احتمالاً یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های صعود کرده خواهد بود. اما تیم دوم جدول به مصاف تیم اول گروه E خواهد رفت که احتمالا عربستان یا قطر خواهد بود. با تمام این اوصاف، کی‌روش و کاتانچ خوب می‌دانند که صعود به عنوان صدرنشین، اعتماد به نفس تیمشان را دو چندان می‌کند. هر چند کی روش بارها گفته که ایران تیم مغروری نیست و خاضعانه وارد مسابقات شده‌ است.
آنچه پیش از بازی امشب بارها توسط کی روش و بازیکنان به آن اشاره شده، خاطره شکست تلخ مقابل عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های دوره قبل با اخراج مهرداد پولادی است که در اذهان فوتبالدوستان ایرانی هم باقی مانده است. بنیامین ویلیامز داور استرالیایی در آن مسابقه قضاوت ضعیفی داشت و ایران در دیداری که در 120 دقیقه با تساوی 3-3 به پایان رسید، در ضربات پنالتی 6-7 بازنده شد تا کی روش پس از 4 سال بگوید: «باخت به عراق در گلویم گیر کرده است.» در این شرایط، این مسابقه از نظر هواداران می‌تواند دیداری انتقامی باشد اما فوتبال و ورزش میدان جنگ نیست و بازیکنان ما با برتری‌های فنی خود می‌توانند به سومین بردشان در جام ملت‌ها دست پیدا کنند. بازیکنانی مانند سردار آزمون که مرد 3 گله جام است و در کنار او مهدی طارمی 2 گله نیز قرار دارد. ضمن اینکه بازیکنان ارزشمند دیگری مانند سامان قدوس، اشکان دژاگه، وحید امیری و علیرضا جهانبخش هم هستند که می‌توانند ایران را در رسیدن به این پیروزی کمک کنند. از تیم 4 سال پیش عراق که مقابل ایران به میدان رفت، جلال حکیم، احمد ابراهیم، احمد یاسین و علی عدنان در تیم فعلی حضور دارند ولی عبدالله جای حکیم را درون دروازه در این مسابقات گرفته و او را نیمکت نشین کرده است. سرکو کاتانچ سرمربی اهل اسلوواکی تیم عراق از چند بازیکن کلیدی در تیم خود بهره می‌برد. بشار رسن‌هافبک پرسپولیس و طارق همام‌ هافبک استقلال که فوتبال ایران را به خوبی می‌شناسند. مهند مهدی بازیکن دیگر عراق است که با حضور در آتلانتا در سری A فوتبال ایتالیا حضور دارد. با این حال تیم ملی پر از ستاره‌های توانا و با کیفیت است که از لیگ برتر انگلیس تا لوشامپیونا و لیگ روسیه و بلژیک حضور دارند و می‌توانند بازی را به سود ایران رقم بزنند.
ایران و عراق تاکنون ۲۷ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که در آن، ۱۶ پیروزی برای ایران، ۵ پیروزی برای عراق و ۶ تساوی به ثبت رسیده است. در این بازی‌ها، ۵۸ بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرده که سهم ایران ۳۸ گل زده و سهم عراق ۲۰ گل بوده است. ۳ مسابقه از این 27 بازی در انتخابی المپیک برگزار شده که چون زیر نظر فیفا نبوده و همچنین بازی دوستانه این دو تیم در اسفند ۱۳۹۵ به دلیل آنکه داور مسابقه از ایران بود، فیفا این مسابقات را به رسمیت نمی‌شناسد و به همین خاطر آمار بازی‌های رودرروی ایران و عراق در منابع، متفاوت ذکر می‌شود. در تاریخ بازی‌های 2 تیم، دو بار ضربات پنالتی تعیین کننده تیم برنده بوده که هر بار عراق پیروز شده است.
 نخستین بازی ایران و عراق به سال ۱۹۶۲ مطابق با ۱۱ خرداد ۱۳۴۱ برمی گردد که دو تیم در یک بازی دوستانه در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی فعلی) به مصاف هم رفتند و به تساوی یک بر یک رضایت دادند. این دو تیم 2 روز بعد یعنی ۱۳ خرداد باز هم دیدار کردند که این بار، عراق موفق شد ایران را ۲ بر ۱ شکست دهد و اولین برد در تاریخ دیدارهای دو تیم را به نام خود ثبت کند. بهترین برد ایران برابر عراق با نتیجه ۴ بر صفر است که در سال ۱۳۴۲ حاصل شده و بهترین برد عراق هم با نتایج مشابه ۲ بر یک در سه بازی بوده است. بیشترین فاصله‌ای که بین دو برد عراق افتاده ۹ بازی بوده. (بازی شماره ۳ تا بازی شماره ۱۱). ضمن اینکه عراق از بازی ۱۹ تا ۲۵ موفق به شکست ایران نشده است (7 بازی). بیشترین فاصله‌ای که بین دو برد ایران افتاده ۳ بازی است. در تاریخ بازی‌های دو تیم، ایران یک بار در ۶ بازی متوالی و بار دیگر در ۴ بازی موفق به شکست عراق شده است. آخرین پیروزی ایران مقابل عراق 14 دی 93  در بازی دوستانه قبل از جام ملت‌های 2015 استرالیا به دست آمد که ایران یک بر صفر برنده شد و آخرین پیروزی عراق هم 28 اسفند 95 در دیدار دوستانه در ورزشگاه آزادی با نتیجه یک بر صفر به دست آمده است. در این تقابل‌ها، ۲۵ بازیکن ایران موفق به گلزنی شده‌اند که علی دایی با زدن ۴ گل بهترین گلزن ایران است که در 4 بازی به عراق گل زده. برای عراق نیز ۱۷ بازیکن گلزنی کرده‌اند که یونس محمود با دو گل بهترین گلزن این تیم است. در بین بازیکنان فعلی دو تیم هم، سردار آزمون  2 گل به عراق در سال 2015 زده و احمد یاسین هم در جام ملت‌های قبلی به ایران یک گل زد./ روزنامه ایران

کلمات کلیدی

شاگردان کی‌روش

جنگی برای «سرگروهی» و«سربلندی»

ایران و عراق

نظر شما