شناسهٔ خبر: 30638868 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

کواکبیان در نشست عمومی دور دوم بررسی مشکلات منطقه 19 در مسجد چهارده معصوم (ع):

باید برنامه‌ریزی لازم برای به حداقل رساندن آسیب‌های تحریم آمریکایی‌ها صورت گیرد

صاحب‌خبر -

دور دوم نشست بررسی و رفع مشکلات مناطق ٢٢گانه تهران در مسجد چهارده معصوم(ع) منطقه ۱۹ تهران با حضور مردم اين منطقه، اعضا و دبیران شوراياری‌ها  علیرضا محجوب و سرکار خانم پروانه مافی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عيسی فرهادی فرماندار تهران، آرام معاون فنی عمرانی شورای شهر و همچنين علی توکلی شهردار منطقه ۱۹ برگزار شد.
در اين نشست که با هماهنگی مجمع امید تهران و پیگیری دکتر مصطفی کواکبيان و با حمايت فرمانداری تهران تشکيل می‌شود مردم و اعضای شوراياری‌ها از مشکلات باقیﻣﺎنده و حل نشده و مسائل جديد پيش‌آمده در منطقه ۱۹ گفتند و مسئولين اجرايی گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کردند. در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام افشار امام جماعت مسجد جامع چهارده معصوم (ع) با اشاره به اینکه مردم جنوب شهر در برنامه‌های انقلابی در صفوف اول شرکت کنندگان حاضر هستند خواستار برنامه‌ریزی مسئولین در راستای فراهم کردن فضای شاد برای مردم این مناطق و همچنین خریداری زمین‌های اطراف مسجد چهارده معصوم(ع) شد.
در ادامه این برنامه دبیران کارگروه‌های شورایاری محلات مسائلی چون احداث کلانتری در بوستان بزرگ ولایت، تعیین تکلیف پاساژ توحید، احداث پارکینگ طبقاتی در اطراف مترو، ایجاد دسترسی محلی برای شهروندان محله شهید کاظمی، احداث بیمارستان تخصصی، تعیین تکلیف کوره‌های آجرپزی، رفع بوی نامطبوع دپوی زباله‌ها در آرادکوه، تعیین تکلیف زمین‌های رها شده در بوستان بزرگ ولایت و میدان مرکزی میوه و تره بار، تأمین روشنایی رینگ بوستان بزرگ ولایت، اصلاح هندسی در خروجی درب سوم بوستان بزرگ ولایت نرسیده به مترو،  ممانعت از زباله سوزی غیر مجاز، نصب دیوار صوتی در بزرگراه تندگویان، صدور کد نوسازی در ناحیه سه، ساماندهی خلازیر، احداث سالن‌های ورزشی و... را بیان کردند.
هادی حنیف‌نیا، مدیر آموزش و پرورش منطقه در این نشست با اشاره به وجود 180 مدرسه در این منطقه افزود: مدارس تحت پوشش مدیریت آموزش و پرورش منطقه 19 در بسیاری از شاخص‌های آموزشی از مناطق شمالی و مرکزی سر آمدتر هستند و سرمایه‌گذاری برای دانش‌آموزان در آینده نتایج درخشان و خوش آیندی را به ارمغان می‌آورد.
حنیف‌نیا خواستار اختصاص 2 هزارمتر زمین در محدوده میدان میوه و تره‌بار مرکزی در راستای احداث مدرسه، توجه به سرانه فضاهای آموزشی در ساخت و ساز مجتمع و آپارتمان‌ها و مشارکت خیرین منطقه در تعمیر، نگهداری و ساخت مدارس شد. سپس سرهنگ‌هاشمی، فرمانده کلانتری 152 خانی‌آباد نو با اشاره به سکونت بیش از 350 هزار نفر از شهروندان در حوزه استحفاظی این کلانتری و وجود چندین بازار، مراکز خرید، تفرجگاه‌ها و اهمیت تأمین امنیت آنها خواستار تصریح در اجرای مصوبه احداث کلانتری در بوستان بزرگ ولایت شد و بر پیگیری درخواست  شهروندان نسبت به استقرارکانکس ایستگاه پلیس از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ  تأکید کرد.
گفتنی است بعد از سخنرانی مسئولین شهری، شهروندان محلات منطقه خواستار پیگیری مسائلی چون رفع ازدحام و شلوغی ناشی از سد معبر در مراکز خرید، رفع گره ترافیکی در خیابان‌های اصلی با حضور مستمر پلیس راهور منطقه، حمایت از کارآفرینان محله در راستای اشتغالزایی، افزایش سرانه فضاهای ورزشی و... شدند.
غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به اهمیت برگزاری این نشست‌ها در راستای احصای مشکلات و مسائل شهروندان بیان کرد: این دومین جلسه‌ عمومی است که در خدمت شهروندان فهیم منطقه 19 هستیم و 14مصوبه جلسات گذشته حدود 80 درصد عملیاتی و به نتیجه رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه همبستگی ویژه‌ای در بین نمایندگان برای بررسی مشکلات مناطق جنوب تهران وجود دارد خاطرنشان کرد: از آنجایی که در جنوب تهران محدودیت‌های خدمات پزشکی وجود دارد،  احداث  بیمارستان هزارتختخوابی در تهران مصوب شده است که در محدوده ناحیه 5 این منطقه در شهر آفتاب ساخته خواهد شد.
علی توکلی، شهردار منطقه ضمن تشکر از میزبانی امام جماعت مسجد چهارده معصوم (ع) و حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین نهادها و سازمان‌های مستقر در منطقه در راستای فراهم کردن زمینه تعامل و مشارکت در رفع مشکلات شهروندان متدین و فهیم این منطقه گفت: روحیه مطالبه گری از مسئولین ارمغان انقلاب اسلامی بود؛ این روحیه باعث می‌شود مسئولین مردم را
 فراموش نکنند.
وی با اشاره به سخن شهید بهشتی با عنوان ترجیح تلخی برخورد صادقانه به سایرتلخی‌های دیگر تصریح کرد: رمز موفقیت امام خمینی(ره) برخورد صادقانه با مردم بود، طی حدود سه ماهی که در این منطقه مشغول به خدمت هستم بین خود و خدای خودم  عهد بسته‌ام به وعده‌ای که در بازدید‌ها و جلسات شورایاری‌ها دارم عمل کنم .
توکلی ادامه داد: از آنجایی که ما خدمتگزار  مردم هستیم با این رویکرد مردم نسبت به نظام جمهوری اسلامی و مسئولین ذهنیت منفی ایجاد نخواهد شد. شهردار منطقه درخصوص درخواست امام جماعت و هیات امنای مسجد چهارده معصوم (ع) برای گسترش این مسجد با تخریب بخشی از آن خاطرنشان کرد: در این منطقه 4 مسجد از سال 92 تخریب و هنوز به علت مشکلات مالی تکمیل نشده است و در صورت تأمین بودجه اولویت اول ساخت و تکمیل این مساجد و نه تخریب و نوسازی سایر اماکن مذهبی جدید است.
توکلی درباره تعیین تکلیف محدوده خلازیر ضمن تأکید بر پیگیری مشکلات این محدوده از شورای شهر، شهرداری تهران و بازدید معاونت خدمات شهری شهرداری تهران تصریح کرد: بازنگری در طرح تفصیلی درکمیسیون ماده 5 بررسی خواهد شد و اگر تغییرات ایجاد شود با ساماندهی خلازیر مانع گسترش این محدوده و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از مسائل مختلف آن خواهیم شد.
در ادامه این دیدار مردمی پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از انگیزه و تلاش مسئولین در پیگیری مطالبات شهروندان این منطقه گفت: وجود پتانسیل بوستان بزرگ ولایت با مساحت 265 هکتار با ارائه طرحی چون احداث بیمارستان هسته‌ای هزارتختی ورودی درب شرقی، فعالیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ورودی درب جنوبی، پارک بازی ورودی درب شمالی و مجموعه بازی،  باغ فرهنگ و مشاهیر مقابل درب غربی در شورای شهر به تصویب رسیده است که  مهمترین معارض این طرح نیروی هوایی بود که به دستور مقام معظم رهبری مرتفع شده و امیدواریم در آینده نزدیک علاوه بر ایجاد تحول در منطقه اشتغالزایی و کسب و کار فراهم شود.
مافی بر جمع‌آوری تیر برق‌ها با پایه‌های چوبی، جلوگیری از فعالیت‌های زیرزمینی و سوء استفاده از کودکان کار در کوره‌پزخانه‌ها و پیگیری نسبت به اختصاص زمینی که در اختیار نهادها در نزدیک مترو آزادگان قرار دارد برای احداث پارکینگ و جمع آوری بازار بساط گستران خلازیر تأکید کرد.
گفتنی است در این نشست علیرضا محجوب، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر کل خانه کارگر نیز بر پیگیری مطالبات برحق و فراهم کردن شرایط مطلوب در استفاده از امکانات موجود خانه کارگر برای خانواده‌های کارگران زحمتکش تأکید کرد.
عیسی فرهادی با ابراز امیداوری نسبت به تداوم این جلسات افزود: درآستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و در فرهنگ شیعه عدد چهل مقدس و نشانه بالندگی است، علی‌رغم جنگ‌های زیاد علاوه بر استقلال وآزادی در زمینه‌های مختلف حائز رتبه‌های برتر هستیم . وی ادامه داد: با حضور اقشار مردم در صحنه‌های مختلف امیدواریم گشایش در مشکلات مردم یکی پس از دیگری حاصل شود .
در پایان این نشست مردمی دکتر مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس با تبریک پیشاپیش چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تسلیت جانباختگان پرسنل نیروی هوایی در حادثه تلخ هواپیمای حامل گوشت  با ذکر حدیثی از حضرت زهرا(س) گفت: «من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل له افضل مصلحته»
مشکلاتی در مدیریت شهری منطقه ۱۹ وجود دارد که امیدواریم با درایت شهردار فعال و جدید و کوشای منطقه ۱۹ رفع شود. در دوره قبلی شهرداری که آقای قالیباف شهردار بود تخلفات فراوانی صورت گرفته اما متاسفانه کسی پاسخگو نیست. در آن زمان از جلسات اینچنینی که با حضور نمایندگان و مسئولین برگزار شود خبری نبود، امیدواریم در این دوره و با روند شفافیت مدیریت شهری جدید کارها پیش برود. وی افزود: ایام فاطمیه را که در پیش داریم گرامی می‌داریم که وجود مقدس آن بانوی عظیم الشان فرمودند: «اگر کسی در عبادت اخلاص داشته باشد خداوند راه مصلحت خودش و جامعه را به وی نشان خواهد داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: خدمت به مردم عبادت است و به قولی عبادت به جز خدمت خلق نیست. جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران دو سال است  برگزار می‌شود و هدف این جلسات هرگز سیاسی و انتخاباتی نیست، تنها هدف ما از این جلسات حل بخشی از مشکلات مردم تهران است.
دکتر کواکبیان گفت: برای اولین‌بار در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی نمایندگان به طور دسته جمعی در جمع مردم حضور می‌یابند. 
دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: در این شرایط که جنگ اقتصادی در مقابل ماست و شرایط سخت بودجه سال آینده را داریم؛ ترامپ نابخرد دو نمایش به راه انداخته است، یک نمایش در ورشو  که  قصد دارند جمعی را علیه ایران و برجام گرد هم آورده و نقشه‌هایی برای ایران بکشند که قطعا لهستان چوب این اقدام را خواهد خورد و باید بداند بی‌جهت برای آمریکا مزدوری می‌کند.
وی افزود: نمایش دیگر این است که ترامپ می‌گوید حاضر به مذاکره با ایران است که البته دروغ می‌گوید. کسی که حاضر به مذاکره باشد شمشیر را این چنین از رو نمی‌بندد و تحریم‌های همه‌جانبه را اعمال نمی‌کند.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برنامه‌های لازم را داریم که ضمن مذاکره نکردن با عنصر عهدشکنی همچون ترامپ، حتما تدابیر جهت به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها به مردم اتخاذ شود. نماینده تهران در مجلس با اشاره به آیه انما یعمر مساجد الله من آمن به الله و الیوم الاخر و مسائل منطقه ۱۹ خاطرنشان کرد: مگر قبل از انقلاب چه کسانی مسجد می‌ساختند؟ مساجد را باید خیرین بسازند و در شرایط سخت اقتصادی کنونی نباید بار مالی ساخت مساجد را بر گردن دولت و شهرداری‌ها بیندازیم. البته تامین امکانات و همکاری دستگاه‌ها ضروری است.
دکتر کواکبیان گفت: نوع وابستگی حوزه‌های علمیه و مساجد به دولت را اساسا قبول نداریم و معتقدیم فکری جدی باید برای آن کرد.
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت گفت: بعضی مواردی که در جلسه مطرح شد در سطح فرمانداری و شهرداری نیست و نیاز به بررسی و رسیدگی آن‌ها در سطح شورای ساماندهی امور پایتخت وجود دارد که بنده به نمایندگی از مجلس قول پیگیری می‌دهم.
وی تصریح کرد: از مدیریت شهری درخواست می‌کنم برای دستفروشان و میوه‌فروشان که در حال حاضر با وضعیت بدی به فروش مشغولند و سد معبر‌هایی ایجاد می‌کنند باید در محل خاصی ساماندهی شوند.
نماینده مردم تهران افزود: موضوع خلازیر در این منطقه نیاز به فکر و اقدامی اساسی دارد؛ نمی‌توان اشتغال ۴۰ هزار نفر را نادیده گرفت، در عین حال باید تصمیمی گرفته شود تا شاهد نابسامانی‌های فعلی نباشیم.
یکی از دلایل افزایش جرم‌خیزی منطقه و افزایش قهوه‌خانه‌ها و… همین سهل‌انگاری‌ها در زمینه اشتغال و نابسامانی‌های این منطقه است. نماینده مردم تهران در مجلس گفت:  طرح تفصیلی منطقه با پیگیری شهردار منطقه، فرماندار  و ما نمایندگان مجلس بررسی خواهد شد تا مشکلاتی که در آن وجود دارد مرتفع شود. دکتر کواکبیان در پایان با اشاره به وضعیت آموزشی مناطق تهران از جمله منطقه ۱۹ گفت: گاهی در خصوص کلاس‌های چند شیفته و ۴۰ نفره در سیستان و بلوچستان صحبت‌هایی می‌شود و جریان‌های خبری ایجاد می‌شود، در حالی که در همین تهران و همین منطقه چنین مدارسی وجود دارند که زیبنده پایتخت نیست.

نظر شما