شناسهٔ خبر: 30638777 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/انقلاب اسلامی در چهل سالگی/

افشارزاده: جنگ و تحریم‌ها تاثیری در رشد ورزش نداشته است

90047

مدیر باسابقه ورزش ایران درباره جایگاه ورزش در تاریخ انقلاب اسلامی می‌گوید، در 40 سال گذشته رشد بسیار خوبی در ورزش کشور بویژه ورزش زنان داشته‌ایم و این رشد در المپیک 2020 توکیو تاثیرات خود را خواهد گذاشت.

صاحب‌خبر -

بهرام افشارزاده در گفت وگو با ایسنا، افزود: با توجه به این که امسال در آستانه‌ی چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم اگر بخواهیم مروری بر جایگاه ورزش در طی این مدت داشته باشیم، می‌بینیم که تحولات زیادی در ورزش و تفکرات حاکم در وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایجاد شده و مسائل و مشکلات زیادی اعم از تلخ و شیرین از اوایل انقلاب تاکنون تجربه کرده‌ایم.

وی گفت: بازی‌های المپیک 1982 در هندوستان یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود که توانستیم تیم مسنجمی را راهی این بازی‌ها کنیم. همچنین بازی‌های آسیایی 1886 سئول که موفقیت‌های زیادی برای کاروان ایران به دنبال داشت. در حقیقت در طی این سال‌ها ورزش کشور چه در بازی‌های المپیک و چه بازی‌های آسیایی روند رو به رشدی داشته و این رشد در المپیک 2012 که دستاورد آن کسب 13 مدال بود (5 مدال طلا) دنبال شد.

این مدیر باسابق ورزش ایران خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استادیوم‌های زیادی ساخته شده و در بسیاری از استان‌ها و شهرستانها چیزی حدود 15 تا 20 هزار مجموعه ورزشی ساخته شد که این امر نشان از رشد ورزش کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به الان بوده است.

افشارزاده درباره کاستی‌ها در زیرساخت‌های ورزش اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همواره در مدارس با آن روبرو بوده‌ایم، کمبود معلمین تربیت بدنی در مدارس بود که البته این خلاء تا حدودی مرتفع شده است اما هنوز متاسفانه از فضای آموزشی مفید در مدارس برخوردار نیستیم، به طوری که در سایر کشورها کنار هر مدرسه یک استادیوم وجود دارد، مدارس ما از وجود چنین فضاهایی محروم هستند و دانش‌آموزان در حیاط مدارس به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند که کیفیت لازم را ندارد. البته در مدارس کارهای اساسی پیرامون مسائل ورزشی و گرفتن نیروی انسانی از فارغ‌التحصیلان علوم ورزشی صورت گرفته اما مشکلات همچنان پابرجاست.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که در طی این سال‌ها داشته‌ایم عدم حضور موفق در مجامع بین‌المللی بوده که به دلیل عدم ثبات مدیریت، متاسفانه در دریافت پست‌های کلیدی در مجامع بین المللی عملکرد موفقی نداشته‌ایم. من خود مدت 20 سال رییس کمیته آماری شورای المپیک آسیا بودم که بعد از حضور کیومرث هاشمی در راس کمیته ملی المپیک فرد دیگری برای این پست معرفی شد در حالی که در این سمت افرادی عملکرد موفقی داشتند که باتجربه و در مجامع بین‌المللی از سوابق زیادی برخوردار بودند. متاسفانه به خاطر عدم ثبات مدیریت، سوابق افراد بررسی نمی‌شود و کرسی‌هایی که در مجامع بین‌المللی داشته‌ایم به راحتی از دست می‌رود.

وی هم‌چنین با اشاره به رشد ورزش بانوان بعد از انقلاب گفت: جایگاه ورزش بانوان بعد از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته و کمتر با مسائل و مشکلات اوایل انقلاب درخصوص ورزش بانوان مواجه هستیم. در حال حاضر نیز شاهد مدال آوری خوب بانوان در بازی‌های آسیایی و المپیک‌ها هستیم.

افشارزاده همچنین در پاسخ به این پرسش که رویدادهای مهم تاریخ انقلاب، تاثیری در حوزه ورزش داشته است یا خیر؟ افزود: خوشبختانه مسائل جانبی از جمله جنگ 8 ساله ایران و عراق، تحریم ها و... که در کشور طی این سالها رخ داده به دلیل استقلالی که کمیته ملی و بین‌المللی المپیک و فدراسیون‌ها داشته‌اند و همواره دور از مسائل سیاسی بوده‌اند، تاثیری در ورزش کشور نداشته است.

این مدیر ورزش ایران در بررسی جایگاه انقلاب در ورزش همگانی و قهرمانی نیز تصریح کرد: بعد از انقلاب رشد خوبی در ورزش همگانی داشته‌ایم و ورزش در سبد بسیاری از خانواده‌ها قرار گرفته است، به طوری که سرمایه‌گذاری که الان خانواده‌های بر روی ورزش انجام‌ می‌دهند در گذشته چنین شرایطی وجود نداشت. همچنین در ورزش قهرمانی ما شاهد رشد بسیاری خوبی در اکثر رشته‌های ورزشی از جمله؛ تکواندو، کشتی، تیراندازی و بویژه ورزش جانبازان و معلولان بوده‌ایم. همچنین انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک و کسب جایگاه سوم در بازیهای پاراآسیایی جاکارتا می‌توان به عنوان اولین‌ها در ورزش طی این سالها اشاره کرد.

وی در پایان درباره چشم‌انداز آینده ورزش در انقلاب اسلامی تاکید کرد: با رشدی که ورزش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته، می‌توان به آینده ورزش امیدوار بود و من مطمئنم که در المپیک 2020 توکیو شاهد افزایش تعداد مدال‌ها نسبت به دوره قبل خواهیم بود.

انتهای پیام

خبرنگار: ظریفه ملک‌پور

دبیر خبر: یوسف اکبری

نظر شما