شناسهٔ خبر: 30637917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تریبون | لینک خبر

نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران به علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه مبنی بر طرح قانون استانی شدن انتخابات

ضمن عرض تاسف برای شخص جنابعالی و بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که ریشه معضلات مجلس را به جای آنکه در گره خوردن اراده نمایندگان با لابی های قدرت و ثروت ببینید، به دنبال قطع کردن اراده ی مردم حاشیه نشین کشور از اثرگذاری در سیاستهای کلان کشور هستید، خلاصه ایرادات وارده به این طرح خدمتتان تقدیم میگردد.

صاحب‌خبر -

جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم دوره دهم مجلس شورای اسلامی
با عرض سلام و احترام

به استحضار می رساند یک فوریت طرح «استانی شدن انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی» که با نظرات و هماهنگی های شخص جنابعالی در حال پیگیریست خسارتی جبران ناپذیر به مفهوم «نمایندگی مردم» در نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد کرده و باعث وهن بیش از پیش مجلس شورا خواهد شد.

ضمن عرض تاسف برای شخص جنابعالی و بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که ریشه معضلات مجلس را به جای آنکه در گره خوردن اراده نمایندگان با لابی های قدرت و ثروت ببینید، به دنبال قطع کردن اراده ی مردم حاشیه نشین کشور از اثرگذاری در سیاستهای کلان کشور هستید، خلاصه ایرادات وارده به این طرح خدمتتان تقدیم میگردد:

حذف تصمیم و اراده ی فرودستان و مناطق حاشیه ای کشور از اثرگذاری در سیاستهای کشوری و ناامیدی مردم و مستضعفین از جمهوریت نظام: با استانی شدن انتخابات مجلس، علاوه بر حذف امکان حضور نماینده های مستقل از شهرستانها و قدرت گرفتن لابی های ثروت و قدرت بزرگ استانی، امید مردم حاشیه نشین به اثرگذاری در وضعیت خودشان به ناامیدی گرویده و هزینه ی این ناامیدی مردم از جمهوری اسلامی به هر صورت از تمامی هزینه های انتخاباتی فعلی بیشتر خواهد بود.

تشدید نگاه محلی و افزایش سطوح درگیری آن از شهرستانها به استانها: با استانی شدن انتخابات نه تنها نگاه های قومیتی –که ریشه در فرهنگ و بافت اجتماعی کشور عزیزمان دارد- از بین نمی رود؛ بلکه این نگاه قومیتی به جای آنکه به دنبال جاده کشیدن و تسهیل امور شهروندان حاشیه ای از محل بودجه ی فرمانداری ها و استانداری ها باشد با این طرح به دنبال گرفتن صنایع بزرگ و امتیازات استانی از وزارتخانه ها خواهند بود. وجود واحدهای صنعتی بزرگی که به دلیل جانمایی نامناسب در کشور در حال حاضر با کمتر از ۵۰ درصد توان تولیدی خود کار میکنند –از جمله ذوب آهن اصفهان- شاهدی برای این مسئله می‌باشند.

تشدید اختلافات و چالش‌های قومیتی در استان‌ها و احتمال ایجاد مشکل امنیت ملی: این طرح خصوصا برای استانهایی که از بافت قومیتی متنوع برخوردار می‌باشند و در این طرح از استانی شدن انتخابات استثنا نشده‌اند، اختلافات و چالش‌هایی اساسی به وجود خواهد آورد. چرا که تسلط یک قومیت با جمعیت نسبی بیشتر بر تمام کرسی‌های نمایندگی مجلس در یک استان، باعث گسست های اجتماعی وسیع در تمامی استان‌های کشور خواهد شد.
نمود این مسئله در استان‌هایی از جمله استانهای خوزستان (بین دو قومیت عرب و لر)، کرمانشاه (بین دو قومیت کرد و لر)، آذربایجان غربی (بین دو قومیت ترک و کرد) به شدت حساسیت برانگیز حتی در سطح امنیت ملی خواهد بود.

نظر شما