شناسهٔ خبر: 30637162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رئیس‌جمهوری: انحصارگری بلای بزرگ کشور است

صاحب‌خبر -
 

رئیس جمهوری امنیت و همدلی را لازمه حل مشکلات دانست و با تاکید بر این که «از تحریم نمی ترسیم، اما جنگ اقتصادی بدون سختی معنا ندارد»، اظهارداشت: مانند جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی هم به ما تحمیل شد؛ ما خسارت می بینیم اما می ایستیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جلسه شورای اداری استان گلستان با بیان این که «افتخار می کنیم که مانند جنگ هشت ساله، در جنگ اقتصادی هم ناقض تعهدات کشور نبوده ایم»، گفت: هدف ترامپ، جدایی مردم از نظام، دست شستن از استقلال و انزوای ایران است اما او هم موفق نشد و نخواهد شد.

وی، وحدت، همدلی و همراهی همه جانبه مردم را برای غلبه بر مشکلات و شکست طرح‌های دشمن مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز همه باید دست به دست هم داده و دشمن را شکست بدهیم و از مسیر سخت تحریم عبور کنیم و مطمئن باشیم که همه این اهداف با صداقت، راستگویی و ایمان به حق امکانپذیر است.

روحانی، امنیت و همدلی را اساس توسعه کشور دانست و اظهار داشت: بدون تردید اگر در جایی امنیت و همدلی وجود نداشته باشد، سرمایه هم به آن منطقه وارد نمی‌شود، لذا توسعه هم اتفاق نمی‌افتد.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که امروز در شرایط تحریم قرار داریم بدین معنا که شرایط عادی و طبیعی نیست، اظهار داشت: قرار داشتن در این شرایط سخت بدین معنا نیست که از تحریم بترسیم و از اهداف خود دست برداریم و عقب‌نشینی کنیم، اما به هر حال شرایط جنگ اقتصادی ویژگی‌های خاص خود را دارد. همچنان که در شرایط جنگ تحمیلی نمی‌شد که انتظار داشت شهید، مجروح و بمباران وجود نداشته باشد.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به آثار جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان، اظهار داشت: ابرقدرت مستبدی به نام آمریکا با کمک صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه جنگ اقتصادی بزرگی را بر ملت ایران تحمیل کرد و معلوم است که این جنگ می‌تواند شهید، مجروح و خسارت داشته باشد، اما مهم این است که باید در مقابل آن ایستادگی کنیم و البته در این جنگ ما هم خسارت‌هایی به دشمن می‌زنیم.

روحانی تصریح کرد: افتخار دولت دوازدهم این است که ما آغازگر این مسیر نبودیم. البته به طور مداوم ما را تحریک کردند که شروع‌کننده باشیم و در این راه دولت دوازدهم خدمت بزرگی به ایران و ملت بزرگ ایران انجام داد که در آینده ابعاد و زوایای مختلف این کار دولت دوازدهم را برای مردم بازگو خواهم کرد.

وی اضافه کرد: شاید اگر دولت دیگر و شرایط دیگری در کشور حاکم بود، ما آغازگر می‌شدیم؛ البته خیلی تحریک کردند که ما را لبه آتش ببرند که یک جا نقض‌کننده باشیم تا بلافاصله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه بدهد و به واسطه آن فشارها و قطعنامه‌های مختلف علیه کشورمان صادر شود.

رئیس جمهوری با تأکید بر این که افتخار دولت این است که آغازگر و متجاوز به حقوق بین‌المللی نبوده است، گفت: همان طور که در جنگ هشت ساله هم ایران آغازکننده حمله به عراق نبوده است و صدام جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد امروز هم آغازگر جنگ اقتصادی، آمریکا، صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه هستند، چرا که هنوز هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که ایران کاملاً به تعهدات خود پایبند بوده است.‌

روحانی گفت: هنوز هم وقتی آقای ترامپ ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفته و با تشکیل جلسات مختلف به دنبال اعمال فشار و محکوم کردن ایران است، به جز خودش همه ۱۴ عضو از برجام و ایران دفاع می‌کنند و این رسوایی تاریخی بزرگی است که در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است و این پیروزی و موفقیت بزرگی است که متعلق به ملت ایران و دیپلماسی کشورمان است.

وی، ملت ایران را سربازان مقدم جنگ اقتصادی، نیروهای مسلح و دیپلماسی کشورمان دانست و گفت‌: تمام پیروزی‌ها و موفقیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف به دست آورده‌ایم متعلق به ملت بزرگ ایران است.

روحانی با بیان این که آمریکا در جنگ اقتصادی چندین هدف را دنبال می‌کند، گفت: هدف اصلی آمریکا این است که مردم ایران از نظام اسلامی جدا شوند و دیگر راه شهدا و علما را ادامه ندهند و برای استقلال، امنیت، آزادی، ایمان، اعتقاد و هویت ایرانی و اسلامی خود حاضر به فداکاری نباشند، اما به فضل الهی در این هدف خود به هیچ‌وجه موفق نخواهد شد، چرا که ملت ایران به اسلام، عشق می‌ورزند و مصمم هستند راه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران را مانند ۴۰ سال گذشته با قدرت ادامه دهند.

وی، منزوی کردن ایران را هدف دیگر آمریکا از جنگ اقتصادی علیه ملت ایران دانست و گفت: بدون تردید هرگونه پیشرفت و توسعه در کشور با انزوا همخوانی ندارد، چرا که اگر صادرات نداشته باشیم و سرمایه‌ گذاری و تکنولوژی پیشرفته وارد کشور نشود، قرار گرفتن در مسیر رشد و توسعه بسیار دشوار و چه بسا نشدنی است.

رئیس جمهوری افزود: ضمن این که اگر کالا صادر نشود، کیفیت آن ارتقاء نمی‌یابد و تولید کننده کالا در مسیر صادرات و ورود به بازار رقابت جهانی ناچار است که کیفیت تولیدات خود را افزایش و قیمت را کاهش دهد.

روحانی با بیان این که انحصار و عدم رقابت بلای بزرگی برای کشور است، گفت: در کشورمان در هر موضوعی که رقیب وجود نداشته باشد، شاهد پیشرفت در آن هم نخواهیم بود و انحصار و انزوا، کشور را به عقب می‌اندازد.

وی با طرح این سئوال که چرا تولید دچار مشکل می‌شود؟ گفت: اگر کالایی تولید شود، اما به فروش نرسد، بدون تردید، کارخانه تعطیل می‌شود، لذا تقاضا‌ست که تولید را تحریک می‌کند.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به این که اگر تکنولوژی هم نباشد، نمی‌توان به راحتی مسیر توسعه را طی کرد، اظهار داشت: برخی تکنولوژی‌ها را باید خودمان بسازیم و گاهی هم نیاز داریم که آن را وارد کنیم و اگر تکنولوژی‌های پیشرفته از خارج خریداری شود، بدون تردید مسیر میانبری برای پیشرفت طی خواهیم کرد. همان طوری که اگر برای صنعت هسته‌ای تکنولوژی را وارد نمی‌کردیم، چه بسا ۳۰ سال آینده به وضعی که الان در آن هستیم دست می‌یافتیم.

وی با تأکید بر این که آمریکا قصد دارد دیواری دور ایران بنا کند، تأکید کرد: این کار برای آمریکا امکانپذیر نیست و ایران هیچ‌گاه منزوی نخواهد شد و ‌اکنون در سطح جهان نسبت به اهداف آمریکا در زمینه توافق هسته‌ای و تحریم‌ها فقط چند کشور انگشت‌شمار از آن حمایت می‌کنند و به جز این چند کشور تمام کشورهای دنیا، حتی متحدین آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران دفاع و آمریکا را محکوم می‌کنند، لذا آمریکا هیچ‌گاه نمی‌تواند ایران را در محاصره

قرار دهد.‌

روحانی خاطر نشان کرد: هدف دیگر آمریکا این است که نقش ایران را در منطقه کمرنگ کند تا جزو کشورهای پیشرو و تأثیرگذار باشیم و این موضوع را در چند کشور از جمله یمن امتحان کردند، اما ناموفق بودند و به دنبال آن هستند که خود را از یمن بیرون بکشند و امروز مشخص شده است که کارشناسان‌ نظامی آمریکا در یمن حضور داشتند.

روحانی خاطر نشان کرد: این که آمریکا می‌خواهد ایران در منطقه، خود را کنار بکشد تا خودش همه کاره منطقه شود، از کارهای نشدنی است و امکانپذیر نیست. هر چقدر هم که وزیر خارجه آمریکا حتی به جای یک هفته ده‌ها هفته هم در کشورهای منطقه بچرخد، باز هم ناموفق خواهند بود.

وی گفت: هدف دیگر آمریکا از جنگ اقتصادی این است که فشار وارد کند تا ما امتیاز سیاسی در بخش‌های هسته‌ای و موشکی یا در منطقه به آنها بدهیم، چرا که ترامپ مرتباً اعلام می‌کند که سر توافق هسته‌ای بر سر آمریکا کلاه رفته است و بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده است. البته ایران در این توافق هدف برد – برد را پیگیری می‌کرده است.‌ روحانی‌ گفت: امروز دستگاه‌های آی آر ۸ مشغول غنی‌سازی هستند و در غنی‌سازی ۲۰ درصد هم همچنان که اعلام شده است برای رآکتور تهران از متدهای جدیدی استفاده می‌شود.

رئیس‌ جمهوری تصریح کرد: آمریکا به دنبال اعمال فشار است، اما هیچ‌گاه تسلیم فشارهای آمریکا نشده ایم و در مقابل آن سر فرود نخواهیم آورد. باید به آمریکایی‌ها تفهیم کنیم که اگر می‌خواهند با ایران صحبت کنند باید به ملت ایران احترام و تحریم‌ها را کنار بگذارند.

روحانی افزود: ما هیچ‌گاه از حرف زدن مضایقه نکردیم، اما باید این موضوع از چارچوب اصولی و منطقی برخوردار باشد.

مشکلات اقتصادی مردم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم، اظهار داشت: اگر کسی ادعا کند که می‌تواند به طور کامل مشکلات اقتصادی را از بین ببرد سخن درستی نگفته است و اگر کسی هم بگوید که نمی‌توانیم مقابل این فشارها اقداماتی انجام دهیم ،سخن نادرستی بیان کرده است، چرا که حتماً می‌توانیم در مقابل این فشارها با برنامه‌ریزی صحیح توفیقات بزرگی به دست

آوریم.‌

وی با تأکید بر این که باید در مقابل عمل، راستگویی و صدق خود را به مردم نشان دهیم، تصریح کرد: همه باید برای انقلاب، عزت، استقلال و آزادی در مقام عمل صدق خود را نشان دهیم.

رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت مشارکت و همکاری مردم با دولت در همه عرصه‌ها به ویژه عرصه اقتصادی، گفت: زمانی که گندم در ژاپن کم شد نخست وزیر این کشور از مردم خواست برای کمک به مردم سه ماه گندم مصرف نکنند و بعد از آن مغازه‌هایی که نان و گندم عرضه می‌کردند بدون مشتری ماندند و در یکی از کشورهای همسایه زمانی که قیمت دلار در حال افزایش بود، از مردم خود خواستند تا دلار نخرند و دلارهای خود را به بازار عرضه کنند و همه با این خواست همراهی کردند و حتی زمانی که شکر در انگلیس کم شد نخست وزیر این کشور از مردم خواست که یک ماه آن را مصرف نکنند، لذا قیمت شکر پایین آمد.‌ روحانی تصریح کرد: نمی‌شود که همه مردم در انتخابات شرکت کنند و دولتی را انتخاب کنند و انتظار داشته باشند که دولت همه کارها را درست کند، این در حالی است که دولت به تنهایی توان این کار را ندارد و اصل و اساس حضور و همراهی مردم است. همه باید در مسیر رفع مشکلات مشارکت و همراهی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: بعد از عید زمانی که قیمت دلار نوسان پیدا کرد، همه اقتصاددانان در جلسه‌ای اعلام کردند که باید دلار تک‌ ‌نرخی و با ۴۲۰۰ تومان عرضه شود؛ البته شخصاً با این موضوع موافقت نداشتم اما از آنجا که همه اقتصاددانان در جلسه‌ای که حضور داشتند بر آن اجماع داشتند و اعلام کردم که با وجود این که قبول ندارم اما چون اجماع قبول دارد، آن را می‌پذیرم.

رئیس‌ جمهوری اضافه کرد: پس از اعلام تک نرخی شدن ارز یک عده دلال وارد عرصه شدند و برای واردات جنس دلار دریافت کردند، اما با ثبت سفارش و اقدامات صوری، نیمی از ارز دریافتی خود را در بازار آزاد عرضه کردند و این کار بسیار ناپسندی بود، اگر چه باید با آن برخورد شود، اما مگر می‌شود بالا سر هر فردی دو مأمور گماشت، لذا با توجه به تخلفاتی که انجام شد، دولت نتوانست طرح تک نرخی ارز را دنبال کند.

روحانی خاطر نشان کرد: امروز هم برای کالاهای اساسی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد، اما در این حوزه هم شاهد تخلفاتی هستیم. به نحوی که شخصی برای واردات ماده اولیه دارویی که تاریخ مصرف آن سه ساله است، ارز دریافت می‌کند، اما موادی وارد می‌کند که بیش از سه ماه از تاریخ انقضای آن باقی نمانده است؛خیانت‌هایی در این حوزه انجام می‌شود که اصلاً گفتنی نیست، لذا در این شرایط همه باید دست به دست بدهیم تا کشور را نجات بدهیم.

وی تصریح کرد: در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها پیروز شدیم و فقط در یکجا کم آورده‌ایم و آن حوزه اخلاق، ایثار، فداکاری، راستگویی و ادای امانت است.‌رئیس جمهوری گفت: چرا تولیدکننده و کاسب به سود کم و منطقی قانع نیستند و جیب بزرگ برای بیت‌المال دوخته شده است؟

آیت‌الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان هم در سخنانی با تقدیر از تلاش‌ها و خدمات دولت به ویژه در عرصه کشاورزی و گردشگری استان گلستان، پیشنهادهایی برای رفع برخی مشکلات استان ارائه کرد که با استقبال و موافقت رئیس جمهوری همراه بود.

آیت‌الله نور مفیدی همچنین خطاب به دکتر روحانی، گفت: ریاست جمهوری به شما زینت نداده است بلکه شما به این پست و مقام زینت داده‌اید.

رئیس جمهوری دیروز در نشست خبری پایان سفر کاروان تدبیر و امید ‌گفت: ‌باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استان گلستان اهمیت ویژه ای در کشور دارد و خوشحالم که در این سفر حدود ۵۸۶ طرح و پروژه افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

نظر شما