شناسهٔ خبر: 30635193 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

مناظره تاج زاده و زاکانی؛ کوی دانشگاه از ۷۸ تا ۸۸

مناظره میان مصطفی تاجزاده و علیرضا زاکانی بر سر موضوعات مربوط به کوی دانشگاه سال ۷۸ امروز بعد از ظهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. پیش از این زاکانی در یک برنامه اینترنتی موضوعاتی را درباره وقایع کوی دانشگاه سال ۷۸ مطرح کرده بود که تاجزاده اعلام کرد آمادگی حضور در مناظره ای با این مضمون را دارد.

صاحب‌خبر -

علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا در ابتدای جلسه مناظره با مصطفی تاجزاده در باب موضوعات سیاسی کوی دانشگاه سال ۷۸ و ۸۸ اظهار کرد: من معتقد هستم گوهر اسلام و اهمیت انقلاب اسلامی مشخص شد.

انقلاب به پیروزی رسید، عزت برای مسلمین فراهم و نظام سلطه به چالش کشیده شد. در این مسیر هرکجا عظت ایران را خواستیم و از رهبری تبعیت و نوکری مردم را کردیم پیروز و اگر برخلافش عمل کردیم آسیب دیدیم.

ما برای چهل سال گذشته افتخار می کنیم اما نیمه راه هستیم. توفیقات زیادی داشتیم، نواقصی هم داشتیم؛ جرا که هم دشمن بیرونی داشتیم و هم موانعی در داخل بوده است.

در چهل سالگی کسی از ما نمی پذیرد آزمون و خطا کنیم

وی افزود: دشمن خارجی ما مشخص است؛ آمریکا و صهیونیسم. مانع درونی ضد انقلاب و ریزش های ماست. آن ‌ایی که به واسطه خوف و طمع وارد انقلاب شدند و به واسطه نرسیدن به موضوعات خود ریزش داشتند و یا بر اساس سختی‌ها ریزش داشتند.

اهمیت مانع داخلی از دشمنان خارجی بیشتر است. معتقدم آن‌چه در موانع داخلی است پرستش قدرت ثروت و قدرت بیگانه است. امروز در کشور عده ای طمع و ثروت‌اندوزی دارند از قدرت های بیرونی تبعیت می‌کنند.

با زر و زور و تزویر شرایط را به سمتی می‌برند که مردم را مقابل اهداف و آرمان‌های‌شان قرار دهند. تا وقتی این موانع داخلی اصلاح نشود ما نمی‌توانیم به اهداف انقلاب اسامی برسیم.

وی با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی  یادآور شد: اول انقلاب اسلامی می‌دانستیم چه نمی‌خواهیم و چه می‌خواهیم اما نه تجربه‌اش را داشتیم و نه نیروی انسانی‌اش را. اما امروز در چهل سالگی کسی از ما نمی پذیرد آزمون و خطا کنیم.

باید امید را در جامعه افزایش داد. کسانی که مسیر ثروت‌اندوری را می‌روند مافیای پنهان هستند. رابطه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را ایجاد کردن مانع اصلی است؛ نه تعریفی از اصلاحات دارند و نه مشکلات مردم برای‌شان مهم است. راحت دروغ می‌گویند تهمت می‌زنند، اگر در عرصه اقتصادی کم بیاوردند دست در جیب دانشجو می‌کنند.

 

رابطه سال ۷۸ و ۸۸ ؛ حلقه مفقوده

این فعال سیاسی اصولگرا سپس گفت: امروز پیوستگی قدرت و ثروت بی‌داد می‌کند. رابطه سال ۷۸ و ۸۸ حلقه مفقوده همین جریان است. عواملش یکی است. اساسش دعوای قدرت، ثروت‌اندوزی و تبعیت از بیگانه است.

وی با اشاره به ماجرای ۱۸ تیر سال ۷۸ افزود: یک عده ای در عرصه سیاسی کم آوردند ؛ روزنامه سلام تیتری زد که وزارتخانه دولت آقای خاتمی از آن شکایت کرد، سلام دوشنبه بسته شد، دو شنبه و چهار شنبه روزنامه صبح امروز و دیگران تهدیدهایی کردند. شبش در کوی دانشگاه در ایام انتخابات جمع قلیلی  آشوب کردند.  شیشه مهد کودک شکستند.

وی ادامه داد: همه از بعد از ورود پلیس به ماجرا نگاه می کنند. شکستن حریم و امنیت مردم به هر اسمی رخ داد. از نیروی پلیس آمدند. عده‌ای یک نفر را گروگان گرفتند، او آزاد شد ، مجدد سه نفر دیگر را گروگان گرفتند . بعد از آن وزیر کشور دستور برخورد داد.

زاکانی با تاکید بر این‌که «ما هر دو طرف را محکوم کردیم» روایت کرد: من روز جمعه وارد کوی شدم. آن تخریب‌ها رادیدم عمده تخریب‌ها از درون کوی بود. تحقیقاتی هم در این رابطه شد که ثبت  و ضبط  است.

البته نیروی انتظامی هم تخریب کرد باید حق و حقیقت را گفت. کشته‌سازی صورت گرفت، اربعین‌گیری صورت گرفت. ما به عنوان یک نیروی انقلابی هم ضرب و شتم دانشجو و هم پلیس را محکوم می کنیم. سه نفر پلیس شهید شدند. یک نفر شب ۱۹ همان ماه با کلت چهل و پنج از بین رفت.

وی با بیان این‌که «ماحصل این مسیر این بود که می خواستند نظام با چالش اساسی رو به رو شود» گفت: آن زمان ما با دانشجویانی به کوی رفتیم؛ آقایان تاجزاده ، معین و شمس‌الواعظین آمدند. وضع را که دیدم خودم را حائل دانشجو و نیروی انتظامی کردم. از هر دو طرف ضربه می‌خوردم و آن‌ها را به آرامش دعوت می‌کردم.

وی افزود: در آن ایام برای من واضح شد آقای تاجزاده و دوستاشون دوست ندارند این موضوع جمع شود. مسئولینی مثل معین با استعفا دادن آتش را بیشتر می‌کردند. حتی عده ای از اراذل و اوباش آمدند، در زمانی که تاجزاده به معترضین اعلام می‌کرد بروید داخل کوی،  اراذل گفتند کجا برویم ما تازه آمدیم؛ یادتان هست که آقای تاجزاده.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: محصول این کار شد زخم کهنه بر پیکر  کشور. تاجزاده و دوستانش که دم از آزادی می‌زنند اگر یادشان باشد آن سال روز یکشنبه ما در خواست تجمع کردیم.

حق شناس به من زنگ زد گفت تاجزاده خوشحال است که شما  می‌خوهید تجمع قانونی برگزار کنید. بیایید با تحکیمی‌ها راهپیمایی بگذارید. من گفتم آن‌ها خودی هستند، اما موضوع ما فرق دارد، می‌خواهیم به آرامش دعوت کنیم.

گفتند اگر طور دیگری ببینید با نهضت آزادی‌ها هم  می‌توانید راهپیمایی کنید. من گفتم وای به حال مملکت که شما مدیرکل سیاسی‌اش هستید  که آن کسانی که در کف خیابان هستند از سفره همین نهضت آزادی آمده‌اند.

وی در بیان خاطراتش با این ادعا که از دفتر رهبری دعوتش کردند تا شرایط را بررسی کنند؛  گفت: عرض کردم ما نمی‌توانیم با تحکیمی‌ها تجمع برگزار کنیم  چراکه آن‌ها دنبال توسعه اعتراضات هستند ما حق‌خواهی .

وی گفت: بحثی که من دنبال کردم مجوز بود. تاجزاده گفت شما مجوز گرفتید؟من گفتم چند روزه در مملکت همه دارند بی مجوز راهپیمایی می‌کنند. من گفتم قانونگرا هستم اما به عنوان دانشجو تجمع می‌کنیم اما اگر رسما اعلام کنید نمی‌رویم. چند روز بعدش وزارت کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد  که تجمع ما که دانشجو بودیم غیرقانونی است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: من معتقدم بر خلاف شعار آزادی که می دهند دیکتاتور هستند چون دوران صدارت‌شان را دیده‌ایم.

 

تنها راه نجات استفاده از همه نیروهاست

مصطفی تاجزاده مدیرکل سیاسی وزارت کشور در سال 76  نیز در ابتدای زمان سخنرانی خود گفت: تشکر از آقای زاکانی که پذیرفت این گفت‌وگو  ایجاد شود و ای کاش پرچمدار این گفت‌وگو صدا و سیما و رسانه‌های داخلی می‌شدند تا جامعه احساس کند مهمترین مسئله‌ها را می‌تواند در رسانه‌های خودش ببیند و انتخاب کند.

وی ادامه داد: متأسفانه صدا و سیما در طول این بیست سال  از دوم خرداد به این طرف چنان یکطرفه عمل کرده است که زیانده‌ترین سازمان شده است. همین بحث را نمی‌برند آنجا تا مردم ببیند و گوش کنند. از دانشجویان عزیز عذرخواهی می‌کنم  که تمایل داشتم این مناظره در دانشگاه‌ باشد اما آقای زاکانی خواستند در محیط بسته باشد.

وی گفت : معتقد هستم برای کشف حقیقت بدون تسامح هرچه اتفاق افتاده در گذشته باید نقل کنیم اما برای آینده باید هرچه می‌توانیم تسامح داشته باشیم. برای این امروز جامعه را یک گروه نمی‌تواند اداره کند ، حتی اصولگرا و اصلاح‌طلب هم امروز تمی‌توانند جامعه را اداره کنند. این قدر مشکلات بالاست تنها راه نجات استفاده از همه نیروهاست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سپس یادآور شد: ۱۸ تیر که اتفاق افتاد یک هیأتی به پیشنهاد آقای خاتمی در شورای امنیت تشکیل شد؛ ۵ نفر از سپاه، وزازت علوم، قوه قضائیه ، وزارت کشور درآن حضور داشتند. چون مصوبات شورا باید به تصویب رهبری برسد،  دونفر اضافه شدند و شورا از ۵ نفر به ۷ نفر رسید. دو نفز سپاه، دو نفر  قوه قضائیه ، سه نفر ارشاد ، کشور و اطلاعات در آن هیات باشند.

وی ادامه داد: کمتر از 10 روز از ۱۸ تیر نگذشته بود که تشکیل شد چون هم رهبر و هم رئیس جمهور  نظرشان این بود که مشخص شود چه اتفاقی افتاد ه است.

جلساتی گذاشته شد و بعد از تحقیقات مفصل میدانی و اطلاعات و تحقیق نهایتا گزارشی ارائه شد که توسط آقای ربیعی و روحانی در اختیار رهبر گذاشته شد ،مورد تائید رهبری قرار گرفت و برای اولین و بار آخرین باز در تلویزیون قرائت شد.

یافته‌های دبیرخانه حاکی است که ۱۴ راهپیمایی در کوی دانشگاه تهران با توجه به اسناد موجود در طول سال ۷۶ منتهی به سال ۷۷ انجام شده که دو مورد آن به خارج از کوی کشیده شده است.

وی روایت کرد: این موارد غالباً با یک هسته ۱۰ الی ۱۵ نفره، از مقابل ساختمان شماره ۲۲ بین ساعات ۲۲ و ۲۳ آغاز و پس از خروج از درب نگهبانی و ورود به خیابان کارگر شمالی،‌به سمت اتوبان جلال‌آل‌احمد طی مسیر می‌شده است.

جمعیت در این راهپیمایی‌ها به طور متوسط ۱۵۰-۱۰۰ نفر ثبت شده است. در مقابل این اقدامات غالباً کلانتری یوسف‌آباد راهپیمایی‌ها را متوقف و با شیوه‌های مناسب راهپیمایان را به سمت کوی هدایت می‌کرده است.

شعارهای این راهپیمایی‌ها نیز غالباً در ارتباط با موضوع بوده است. معلوم شد این راهپیمایی سابقه داشته است. این که در کوی دانشگاه غربیه رفته است یا خیر ؟ گزارشی به این کمیته واصل نشده است. آیا دانشجویان سازمان دهی شدند؟ معلوم شد که چنین چیزی نبوده است و تا امروز هیچ سرنخی از این که گروهکی باشد تا  بیست سال گذشته نه سپاه و نه اطلاعات گزارشی به دست نیاورده است.

راهپیمایی طبیعی انجام شده است ، شعار دانشجویان که ثبت شده تشکر تشکر است و  دو ماشین به محل ماموریت بر می‌گردد. ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۵ نفر بیرون کوی مشغول گفت‌وگو  بودند که آقای امیراحمدی به آن‌ها می گوید داخل کوی شوند که قبول نمی‌کنند.

وی از کلانتری‌های مختلف تقاضای نیرو می‌کند، چرا ؟ معلوم نیست. به محض تقاضای ایشان نیروی انتظامی از کلانتری های اطراف می‌آیند. آقای کوهی وارد گفت‌وگو می شود.  می‌گوید ۵ دقیقه مهلت بدید این ۱۵ نفر را داخل ببرم.

ایشان قبول نمی‌کند. درگیری می‌شود. دانشجویان به  پرتاب اشیا می‌پردازد.  نیرو انتظامی هم مقابله می‌کند. یکی از سربازان پایش به جدول برخورد می‌کند. دستگیر می‌شود. مواضع و شعارهای دانشجویان به تندی می‌گراید ۵۰۰ تا ۶۰۰ سنگ پرانی از سوی دانشجویان شروع می‌شود نیرو انتظامی مقابله می‌کند.

تاجزاده ادامه داد: در این فاصله مدیرکل سیاسی استان تهران در ساعت دو و پانزده دقیقه به کوی می‌رود و می‌گوید من نماینده تاجزاده هستم و شروع می‌کند به آرام کردن که  صدای شلیک گلوله از جنوب خیایان کارگر شمالی کار را خراب  می‌کند.

بعداز حضور جانشین فرمانده نیرو انتظامی  درگیری‌ها به طور پلکانی اوج می‌گیرد برخورد های نیروی انتظامی از یک سو  و دانشجویان از سوی دیگر به آشوب کشیده می‌شود. به اعتقاد اعضای جلسه در آن شرایط جانشین منطقه بزرگ تهران فاقد تدبیر لازم بوده، بی‌تدبیری‌های نامبرده موجب ناآرامی‌ها می‌گردد.

 

---


.... این جریان دروغ می‌گوید

زاکانی وارد بحث شد و گفت: این گزارش ناقص است چون من گزارش لحظه به لحظه از صحنه دارم. بنده تا روز آخر و برخلاف شما در صحنه بودم. در همان زمانی که آقای شاهرودی رییس قوه قضاییه بود  دادگاه آقای نظری را تبریه کرد. بعد از تحقیقات میدانی عده‌ای تبریه شدند، مشخص شد که اتفاقا آقای خاتمی و دیگران محل اتهام قرار گرفتند.

به ویژه آقای خاتمی که فردای آن روز  از آشوب بزرگی پرده برداشت که بحث کوی دانشگاه بود. ماحصل اتفاقات و مجموع شواهد نشان می دهد که این جریان دروغ می‌گوید.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: باید همه ماجرا و نه بخشی از ماجرا به صورت دقیق مورد تحقیق قرار گیرد. ماجرا زمینه دارد و بستر ماجرا هم باید مورد توجه قرار گیرد. کل گزارش ها باید خوانده شود که یک طرفه به قاضی نروند.

تاجزاده هم ادامه داد: نیروهای لباس شخصی در اینجا نیروهای ناجا را تشویق به حمله کردند و آن‌ها را به دلیل حمله نکردن ، با اهانت مورد سرزنش قرار دادند. نظری سرپرست ناحیه انتظامی تهران بزرگ بدون دستور مافوق وارد کوی دانشگاه شد.

30-25 نیروی شخصی وارد کوی شدند و دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار دادند. در آن‌جا سه سرباز ناجا جا می‌مانند و این سربازان را به زیر زمین منتقل کردند و به دروغ گفتند دانشجویان، سربازان را  گروگان گرفته‌اند.

معاون سیاسی وزارت کشور اصلاحات ادامه داد: موسوی‌لاری(وزیر کشور وقت)  ساعت 6 صبح از سردار انصاری می‌خواهد به عنوان جانشین فرمانده کل دستور دهد نیروی انتظامی حق رفتن به کوی دانشگاه را ندارند ولی سردار نظری تمرد می‌کند. در گزارش کمیته آمده است نیروهای لباس شخصی از ساعت 2 بامداد وارد صحنه شدند و در ضرب و جرح دانشجویان دخالت داشتند.

وی با بیان این‌که «گزارش به بی تدبیری عملکرد فرمانده مذکور (نظری) اذعان کرده است»، ادامه داد:  نظری بدون توجه به دستور جانشین جانشین فرمانده کل قوا در صحنه بوده است و مهارت های لازم برای فرماندهی انتظامی شهر تهران را نداشته و ورود به خوابگاه دانشجویان خلاف بوده است.

سرپرست پیشین وزارت کشور افزود: لطفیان  فرمانده وقت نیروی انتظامی گزارش کمیته تحقیق شورای عالی امنیت ملی را قابل اعتناترین گزارش دانسته و مرحوم هاشمی  شاهرودی  رئیس وقت قوه قضائیه  نظر این کمیته را تایید کرد و اظهار داشت که قشر دانشجو در کوی دانشگاه تقصیری نداشت و مظلوم واقع شد.

وی خطاب به زاکانی گفت: مشکل ما معیارهای دوگانه است هیچ نهادی پس از 20 سال یک سند مبنی بر دخالت غیرخودی ها و براندازان در تحریک دانشجویان ارائه نکرده است.

زاکانی گفت: اصلا گزارش خوانده شده توسط تاجزاده گزارش کاملی نیست. فرماندهان سپاه نامه‌ای هم نوشتند و اعتراض کردند؛ بعدا قوه قضاییه پیگیری کرد و آقای نظری مجرم شناخته نشد. بعدا در گزارشی که در مجلس هفتم خوانده شد قرار شد از آقای نظری عذرخواهی شود و آقای خاتمی رئیس جمهور قرار شد به عنوان مجرم به قوه قضاییه معرفی شود.

این فعال سیاسی خطاب به تاجزاده گفت: همیشه به دانشجو هزینه تحمیل کردید و خودتان رشد کردید. من در کوی زندگی کردم . این‌که سه نفر را گرفتند ، بله گروگان گرفتند.

من گفتم موج اول ورود پلیس به کوی اشتباه بود. اما نیروی انتظامی قانونا می‌تواند در جرم مشهود وارد شود. با قانون اراذل و اوباش عناصر نیروی انتظامی را بررسی کردند! از هما روز اول به آقای نظری گفتم اشتباه کردید وارد کوی شدید. اگر شما پشت تلفن بودید من حضورا نمی‌گذاشتم دانشجوها با پلیس در گیر شوند.

 

وقتی می‌گویند اصلاح طلب اصول گرا فقط ما را نمی‌گویند ها! همه ما با هم را می‌گویند

تاجزاده هم گفت: شما می گویید دوطرف را محکوم کردید، در این بیانیه بسیج دانشجویی که یک طرف را محکوم کردید. شورای عالی امنیت ملی برای همین تشکیل شد . الان 10 سال است جرات ندارید آن چیزی که مجلس اصولگرا به عنوان گزارش تهیه کرد را منتشر کنید؛ ما که نبودیم، شما منتشر کنید. مردم باید بدانند که ۲۵ خرداد ۸۸ چه کسانی دوباره به کوی حمله کردند.

وی خطاب به زاکانی گفت: وقتی می‌گویند اصلاح طلب اصول گرا فقط ما را نمی‌گویند ها! همه ما با هم را می‌گویند ؛ شما هم هستید. مردم نسبت به بیکفایتی و فساد ناراحت هستند که در باره آن صحبت می‌کنم.

تاجزاده از زاکانی پرسید: ۲۰ سال برای دستگاه اطلاعاتی ایران کافی نیست که بفهمند این تظاهرات خودجوش بوده یا خیر؟ اگر اشتباه کردید عیبی ندار، به مردم بگوید. آنقدر مقابل مردم نایستید.

وی گفت: ۲۰ سال است همه تریبون‌ها دست شماست. شما که دستت می‌رسد در صدا و سیما برنامه‌ای بگیر تا من هم بیایم و موضوعاتی را برای مردم بگویم.

زاکانی رییس وقت بسیج دانشجویی گفت: الان بگویید.

تاجزاده گفت: دارم می گویم؛ اما  شما بعدا متوجه می شوید.

لباس شخصی‌ها

وی سپس گفت: ما پدیده‌ای به نام لباس شخصی ها داریم. ضلع سوم ماجراست که بیست سال است درباره‌اش حرف نزدند.

زاکانی در پاسخ به ادعای تاجزاده مبنی بر حضور عده‌ای  مدیریت شده به نام لباس شخصی در کوی دانشگاه گفت: لباس شخصی ها هم ممکن است عضو ناجا باشند، در همه جای دنیا هم هستند. گروه دوم کسانی هستند که احساس وظیفه می‌کنند و به صحنه می آیند؛ بعضا اشتباه هم می‌کنند.

وی ادامه داد: من مدافع دانشجوها بودم و با این گروه در گیر شدم. به من می‌گفتند لیبرال شدی. گروه دیگر طرفداران آقای تاجزاده بودند. در آن زمان عده‌ای جمع شدند له  کرباسچی که برای دادگاهش آماده می‌شد شعار  می‌دادند. عده‌ای با چاقو آمدند تا با آن‌ها در گیر شوند. ما با آن‌ها درگیر شدیم و چاقو را تحویل انتظامات دانشگاه دادیم. چندی بعد همان گروه را دیدم دارند له کرباسچی شعار می‌دهند. سر ما که کلاه نمی‌رود.

این فعال سیاسی مدعی شد: بعد از حادثه مشهد، شورای عالی امنیت ملی بیان می‌کند که مردم می توانند خودشان وارد شوند. این مصوبه را دادند که مردم بیایند دفاع کنند. مصوبه روحانی ۲۰ تیر سال ۸۸ به نیروی انتظامی گفته است هرجا جرم مشهود دیدی وارد شو.

زاکانی گفت: من ورود به دانشگاه را غلط می‌دانم.  مجالس پنجم و ششم به ممنوعیت ورود به کوی دانشگاه رای نداد. ربیعی گفت ممکن است بخواهند در دانشگاه آ ر  پی جی بزنند نمی‌شود ورود پلیس را ممنوع کرد.

وی خطاب به تاجزاده گفت: این‌که شما نون لباس شخصی بخورید درست نیست. بخشی از آن‌ها طرفداران خود شما هستند، برخی سازماندهی شده هستند که من جلوی آن‌ها ایستادم و برخی هم مردم هستند.

این نماینده سابق مجلس در واکنش به حمله بسیج دانشجویی به سفارتخانه‌های انگلستان و عربستان هم گفت: از داخل سفارت به من زنگ زدند ما داخل سفارت هستیم من گفتم غلط کردید. ورود به سفارت انگلیس و عربستان غلط بود. موضوع‌گیری هم کردم.

وی ابراز عقیده کرد: منشا لباس شخصی کاملا مشخص است. باز هم شما خاطره‌گویی می‌کنید. اطلاعاتی می‌گید به اندازه اطلاعات من که کوی خواب بودم نیست. هیچ قانونی برای عدم ورود به دانشگاه وجود ندارد. هم آن‌چه که آقای هاشمی درباره لباس شخصی‌ها می‌گوید را ببینید که در آن‌جا می‌گویند مردم و هم مصوبه‌ای که آقای روحانی داد.

 

در ماجرای کوی سه بار تیراندازی شد

زاکانی مجدد از تاجزاده پرسید: چرا پاسخ نمی‌دهید که چرا به ما به عنوان فعال دانشجویی در ماجرای کوی ۷۸ برای راهپیمایی مجوز ندادید؟

تاجزاده در پاسخ به زاکانی اظهار کرد:آن روزها چنان ملتهب بود ، اگر به یک گروه مجوز می دادیم یک گروه دیگر هم مجوز می خواست. برای این که وحدت حفظ شود دانشگاه اعلام کرد که همه باهم بیایند و در خواست مجوز دهند اما نرفتند.

آقای محسن جمالی می گوید درباره یک روز بعد از کوی، ساعت 10 شب بود که مرتبا از بلندگوی اعلام خطر می‌کردند و می گفتند که اگر کسی بیرون است بگویند بازگردد. فریاد می‌زدند که انصار دارد می‌آید، صدای تیر می‌آید و بر زمین می‌افتد.

این ها آدم‌های ما هستند؟ به و الله اگر آدم ما بودند شما تا الان اعدام‌شان می‌کردید. در ماجرای کوی سه بار تیراندازی شد. بیست سال از داستان گذشته، کی باور می‌کند ما نتوانستیم ضارب عزت ابراهیم نژاد را پیدا کنیم؟

وی ادامه داد: در همان گزارش خبر آمد این‌ها را در سرقت مسلحانه دستگیر کردند. جنایات می‌آفریدند ، امروز کی باور می‌کند؟ شما از محیط زیست جاسوس درمی‌آورید جاسوس جلوی چشم شماست، چرا نمی‌گیرید؟

تاجزاده سپس گفت: ما در ایران یک پدیده لباس شخصی داریم که درباره آن‌ها گفته‌اند که در اجتماعات دانشگاهی، هیچ کس نباید برخورد خشونت آمیز داشته باشند.

چرا گوش نکردند چرا گوش نمی‌کنند؟ لباس شخصی‌ها در آن شب چند نقش مخرب ایفا می‌کنند. نقش اول در درگیری با دانشجویان و فحاشی و سنگ‌پرانی بود.

نقش دوم تحریک نیروی انتظامی به برخورد و ورود دانشگاه و نقش سوم تخریبی در ورود به دانشگاه و ضرب و شتم. دانشجویان با دیدن این افراد آلرژی پیدا می‌کردند چون هر وقت این‌ها را دیده بودند سمبل خشونت بودند. نقش منفی دیگر هم تیراندازی بود. این گزارش نقش مخرب گروه‌های فشار است.

این فعال سیاسی  در ادامه یادآور شد: آقای مشکینی رییس وقت مجلس خبرگان درباره این گروه می‌گوید: گروه فشار عامل اصلی حوادث کوی دانشگاه است که  با تحریک دانشجویان و نیروی انتظامی علیه یکدیگر این حوادث را به وجود آوردند. محسن رضایی هم در محکومیت داستان می‌گوید: برای من فرقی نمی‌کند این‌ها چه کسانی هستند، باید با گروه‌های فشار برخورد جدی صورت گیرد و نباید اجازه تعرض به مامور را بدهند.

معاون سابق وزارت کشور افزود: رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه, آقای قمی هم اعلام می‌کند که عملکرد گروه فشار بد است و به اسلام و ولایت فقیه و نظام آسیب می زند و هیچ ارتباطی با مسوولان ارشد نظام ندارند.

وی گفت: سوال مشخص من این است که این گروه‌ها ۲۵ سال در کشور  یکه‌تاز است. در این سال‌ها کدام کار جدی را انجام دادند؟ این گروه مخرب در ادامه کوی دانشگاه با آتش زدن سفارت عربستان و آسیب زدن به سفارت انگلیس به کشور لطمه زدند، با انگلیس تحریم های نفتی و بانکی اجرا شد و با تخریب سفارت عربستان برجام آسیب دید.

این گروه‌ها چه کسانی هستند؟ چرا یک بار در تریبون های مختلف، صدا وسیما, نماز جمعه علیه این  گروه فشار که آبروی کشور را بردند، همه قوانین رو نقض کردند، برخورد نمی کنند. هنوز این گروه می‌توانند  با عضو حزب و کتاب و شخص و گروه برخورد کنند.

در ادامه جلسه تنفسی در حدود یک ربع اعلام شد تا خبرنگاران و عکاسان تلفن‌ها و دوربین‌های خود را شارژ کنند.

زاکانی در فرصت بعدی خود گفت: حرف‌هایی که زدید دلیل نبود که به یک تشکل دانشجویی مجوز ندهید. شاید سطحی‌ترین استدلالی که یک مسئول می‌توانست برای جلوگیری از آزادی بیاورد را  گفتید.

وی در پاسخ به صحبت تاجزاده مبنی بر این‌که مایل بود این مناظره در دانشگاه برگزار شود گفت: شما گفتید در دانشگاه باشد؛ اولا که دانشگاه بسته بود. دوما می‌خواستیم رسانه‌ها باشند.

لباس شخصی‌ها به نوری و هاشمی و تایید خاتمی بر می‌گشت

این فعال سیاسی ادامه داد: در مورد لباس شخصی ها که گفتم به نوری و هاشمی و تایید خاتمی بر می‌گشت. اما ریشه آنان به دهه شصت بر می‌گردد. من نمی‌دانم هنوز با کدام تاجزاده رو به رو هستیم .

وی افزود: افراطی آن کسی است که سال ۸۸ سطل آشغال آتش زد و آقای موسوی شما گفت آن‌ها مردان خداجو هستند.  دنبال مجرم می‌گریدد؟ از آقای یونسی خودتان بپرسید افراطی کیست؟ چرا یکطرفه به قاضی می‌روید؟ سوت پایان را کشیدند دیگر قرار نیست سر مردم را کلاه بگذارید. بگویید چه شد خاتمی رییس‌جمهور از نظری عذرخواهی کرد؟

زاکانی تصریح کرد: افراطی‌گری هر زمانی بد است. ما همیشه افراطی‌گری را محکوم کردیم. شما یک دفعه به قاضی نروید. خیلی خوب شد که درباره این موضوع صحبت شد. دمل چرکین باز شد. اتفاقا بیشترین کسی که کتک خورد بچه‌های بسیجی بودند. عین همین حادثه ۲۵ خرداد رقم خورد.

تاجزاده در ادامه این مناظره گفت: ۲۵ خرداد به کوی دانشگاه حمله کردند، مجلس گزارش تهیه کرد چرا منتشر نکردید . چرا این افراد فقط از وسط آتش و سفارت به شما زنگ می‌زنند مگر دوستان ما نیستند!

وی ادامه داد: یکی را ترور کردند چرا قوه قضائیه نمی‌گیرد ، قوه قضاییه دست شماست ، دادگاه که دست شماست. ما را ۶ سال به جرم اخلال در ترافیک زندان کردند، من می گویم چرا بیست سال است عزت ابراهیم نژاد را پیدا نکردید. من رفتم در کوی ماندم گفتم مگر این که از روی جنازه من زد شوید ، کما این که برای بزرگان تعریف کردم باور نمی کردند بس که حمله وحشیانه بود.

تاجزاده اظهار کرد: بچه ها را آرام کردند، گفتند که کنار کوی تیر خورده ، همان جا گفتم این ها برای تخریب است. همان جا گفتیم این را ببرید دکتر تا زنده بماند، وقتی که مرد گفتم نگهدارید بچه‌ها آرام بمانند.

درست شبی که من کوی بودم نظری را ترور کردند. نمی‌توانید بگویید نمی‌توانید ، شما نمی‌خواهید قاتل عزت ابراهیم نژاد را بگیرند چون اگر خواستید کس دیگری را بکشند.

در پاسخ به سوال خبرنگاری که میزبان چه کسی است، تاجزاده و زاکانی اعلام کردند، با هماهنگی یکدیگر مکانی را اجاره کردند تا این مناظره برگزار شود خیایان فاطمی بین چهارراه فاطمی و جلال آل احمد(امیرآباد سابق)، یک چهارراه پایین‌تر از کوی دانشگاه؛ محلی که اتفاقات کوی سال ۷۸ و ۸۸ رخ داد.

زاکانی گفت: گزارش مجلس در روز بیست و پنجم را خودم نوشتم، بنده عضو گروه تحقیق بودم و باید دید چرا پخش نشد و الان پخش کنید.از چیزهایی سخن می‌گویید که برای من خنده‌دار است.

سوم و چهارم تیرماه در مجلس توضیح دادم که چه جنایتی اتفاق افتاد، آقای ابوترابی و کواکبیان هم بودند، گزارش را تنظیم کردیم، در مجلس دعوا شد و مجلس را غیرعلنی کردیم. آقای کواکبیان پس از توضیحات من تشکر کردند. من سند ماجرا هستم در صحنه حاضر بودم و چوب آن را خوردم.

وی ادامه داد: کسانی که به سفارت انگلیس رفتند، تشکل‌های آرم‌دار و دانشجویی بودند که پس از تجمع همزمان رفتند. افراطی‌ها به من وصل نیستند، این تشکل دانشجویی آسیب به سفارت را به من گفتند که گفتم شما اشتباه کردید.

اطلاعات دست رهبری نیست و این از دروغ های شاخدار است. ما می‌خواستیم بخشی از حفاظت اطلاعات را زیر نظر رهبری ببریم که ایشان مخالفت کردند. این دروغ است و شما دنبال اتهام‌زنی هستید.

آقای یونسی وزیر اطلاعات وقت که با شما هم رای است، اعلام می‌کند که ترور شده است و ما عامل را گرفتیم. شما حرفی جدید زدید و نتوانستید اثبات کنید. کشور را بهم ریختید و به همین دلیل دستگیر شدید. ولی من برای مبارزه با فساد احضار شدم.

وی ادامه داد: در حوادث مشکوک من کف صحنه بودم و برای مانع شدن سنگ سرم می‌خورد. من در گزارش‌ها انصاف را درباره شما رعایت کردم و گفتم که آقای تاجزاده و شمس‌الواعظین دانشجویان را به داخل کوی دعوت می‌کردند، البته برای چله‌گیری و ادامه بحران و نه برای خواباندن آتش فتنه. نیروی انتظامی آمده بود و من به آقای نظری گفتم نیروهای خود را عقب بکشید، همزمان از بالای ساختمان کوکتل مولوتوف انداختند و نیروی انتظامی آسیب دید.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: هرکس به دانشجو و نیروی انتظامی تعرض کند غلط کرده است؛ بنابراین گزارش را من خودم نوشتم، خودم توضیح دادم و حقیقت را گفتم. از حقیقت گویی ناراحت نشوید و دروغ نگویید.

تاجزاده هم خطاب به زاکانی گفت: مگر این گزارش را شما ننوشتید؛ گزارش را منتشر کنید.

زاکانی پاسخ داد: ندارم.

تاجزاده پرسید: برای خودتان پرینت نگرفیتید؟ از مجلس تقاضا کنید به شما یک نسخه بدهند.

زاکانی گفت: مجلس که دست شما است.

تاجزاده  پرسید: هیچ وقت دست شما نبود؟

زاکانی در جواب پرسید: کی بود؟

تاجزاده  گفت: هیچی ؛ مجلس هفتم و هشتم دست عمه و خاله من بود.

وی سپس مجددا گفت: سوال من روشن است قوه قضاییه و دستگاه‌های اطلاعاتی نمی‌توانند تکلیف این قاتل و ترور را روشن کنند؟ نباید بعد از بیست سال سوال کرد چه شد؟ یا چون اصلاح‌طلب است می‌ترسند از او و نمی‌گیرند او را. شما که نخست وزیر ورئیس مجلس را حصر کردید؛ این کار را هم بکنید.

این فعال سیاسی گفت: جواب موضوعی که گفتید، گفتم الان وقت تظاهرات نیست؛ روز یکشنبه‌ای که می‌گویید کوکتل پرت می‌کردند این بود که روز دربی بود، دنبال این بودیم که برگزار شود یا نه. از افتخارات ما این است که برگزار کردیم تا به دنیا بگوییم شرایط کشور عادی است. تنها اتفاقش این بود پرسپولیس برد.

وی ادامه داد: بعدش دیگر اجازه ورود به دانشگاه را به هیچ وجه به پلیس ندادیم. این‌که گفتید سه افسر شهید شدند را الان در خاطرم نیست. با همه نهادها شرایط را کنترل کردیم  و گزارش ها را برای مردم منتشر کریدم.

زاکانی در پاسخ به تاجزاده گفت: مجلس هشتم و نهم دست ما نبود دست دوست شما آقای لاریجانی بود ، امروز آقای لاریجانی مسیری می رود که مسیر شماست. از آقای لاریجانی سوال کنید.

وی ادامه داد: شما درباره حصر سوال کردید؟ حصر ایشان مانند حصر آقای خاتمی و منتظری است، حصر این‌ها  چیست که لپ‌هایشان گل می‌اندازد؟ فائزه هاشمی می گوید من دلم برای زندان تنگ شده است. زندان رفتن شما معلوم است ، وقتی می روید لپ هایتان گل می‌اندازد. آقای عبدالله نوری و علی افشاری آشوب می‌اندازند. همه حرف‌هایی که می زنید شعار است

چرا اصولگرایان اصلاح‌طلب شدند؟

تاجزاده به زاکانی پاسخ داد: تفکر کنید چه شد که اصولگراها به سمت ما آمدند؟ هیچ کس به اندازه لاریجانی مقابل اصلاح طلبان نایستاد.  علی مطهری سال ۸۲ نامه‌نگاری می‌کرد با من اصلاح‌طلبان ال و بل هستند و حالا این چنین شده است. فکر کنید چه شده که از شما جدا می‌شوند . اکرمی ، ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی هم همین طور .

وی مدعی شد: هفت سال در انفرادی بودم، می‌گوید لپت گل انداخته است. نگهبان من می‌گفت چه طور طاقت می‌آوری . یک شب در انفرادی بیدار شدم چشمم نمی‌دید. مرا بردند پیش دکتر، اول فکر کرد دنبال مرخصی هستم. گفت برای سن است. آخر متوجه شدیم چشم من یک نوعی از سکته داشته است.

من نه تظاهرات بودم نه در ترافیک ؛ فردای انتخابات مرا گرفتند. به من گفتند تو را ۲۳ خرداد گرفتیم و ۲۵ خرداد جبهه مشارکت دعوت به تظاهرات کرده است. خب به من چه ارتباطی داشت وقتی دو روز جلوتر مرا گرفته بودند.

وی هم‌چنین گفت: آزادی کروبی و هنورد و موسوی به نفع کشور است. الان فضا فرق کرده است. باید هم حل شود و معتقد هستیم غیر قانونی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: یکی از بحث‌هایی که در زندان داشتم این بود که می‌گفتند چرا دوستان شما تظاهرات کردند؟ گفتم بد است؟ شما بچه او هستید و ما بچه کس دیگر. بیست سال است انصار حزب الله در خیابان هستند. آقای زاکانی بروید از اصولگراها بپرسید شکستن حصر آیت الله منتظری به نفع کشور و نظام شد؟ اگر گفتند نه ادامه دهید حصر را.

وی گفت: ما در کشوری هستیم که توانسته‌ایم مشکلات‌مان را حل کنیم. جنبه مثبت رفع حصر را ببینید، جنبه منفی اش ما را به باد می‌دهد؛ نه به آن معنی که ضد انقلاب می خواهد اما فشار بر مردم بیشتر می‌شود.

زاکانی هم در زمان صحبت خود گفت: از عجایب روزگار این است که هیچکس تا به حال فاسد نشده و همه هم جذب آن‌ها می شوند. اگر اصولگرایان به اصول و اگر اصلاح طلبان به اصلاحات واقعی پایبند نباشند سر مردم کلاه می‌گذارند.

وی با بیان این ادعا که «آقای ناطق و آقای لاریجانی کسانی بودند که سال ۷۶ می‌خواستند  انتخاب آقای خاتمی باطل شود» ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این برهه از حق و حقوق ملت دفاع کردند، این داستان سال ۸۴ و ۸۸ و ۹۲ هم همین بود و حضرت آقا از حقوق مردم دفاع کردند.

وی افزود: شما قبیله شده‌اید که هیچ  دفعی نداشته و آیا هیچ قرارداد فاسدی بسته نشد در دوره شما؟ من خواهم گفت مشکل کشور کجاست که فقر و فساد دیده می‌شود؛ شما و دوستانتان پایه‌گذار آن بودند. خیلی زشت است که شما یک نفر دفعی نداشته‌اید  زیرا هر کسی سمت شما بیاید هر کاری هم کرده باشد شما از او حمایت می‌کنید و این جفا در حق ملت و قانون اساسی و رهبری و انقلاب است.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: تظاهرات غیرقانونی انصار حزب الله هم محکوم است، اما شما سال ۸۸ کشور را به باد دادید، چهل میلیون رای را مخدوش کردید و آبروی کشور را بردید و به مردم توهین کردید. هرچه آمریکا می‌خواهد و صورت جلسه می‌کند شما همان را  اجرا می‌کنید. تظاهرات در سال ۸۸ تظاهرات نبود، کودتا بود علیه مردم و این نکته واضح است.

وی افزود: اگر معرکه و فتنه جدیدی نباشد این‌ها باید محاکمه شوند چون ادعای دروغ کردند. ما از جنایت بگذریم؟ باید در این زمینه بحث کنیم.در فتنه آبروی ملت و نظام رفت.

یک سند جنایتی که به واسطه فتنه جابه جا شد یک میلیون خانه برای مردم از دست دادیم. مملکت هرکی به هرکی نیست و باید بحث کرد. زندان شما با دیگران حتما متفاوت است. شما مثل دیگران زندانی نکشیدید. ملت مظلوم به هوای شما و با فریبکاری شما به صحنه می‌آیند.

وی با بیان این‌که «پیش بینی بنده از فتنه آینده چهار پایه است» توضیح داد: پایه اول؛ تشدید فقر و ایجاد ناکارآمدی دولت برای خدمت به مردم. دعوت سیاسیون سهم‌خواه برای حضور مردم در صحنه. آقای حجاریان صندوق رای را گدایی می‌داند، این چه تن دادن به لوازم دموکراسی است؟ عامل چهارم هم منافقان هستند. این چهار عامل مردم را تحت فشار قرار می‌دهند برای واژگونی یا امتیازگیری از نظام.

زاکانی با طرح این پرسش که «این دوگانه یا مذاکره یا جنگ از کجا آمده است؟» ادامه داد: من در ۷۸خودم شاهد ماجرا بودم. اما درباره آینده باید حرف بزنیم. باید پاسخ این چهل سال را همه بدهیم، من تهدید کسی نکردم و در برابر امثال مرتضوی و جاسبی‌ها  ایستادم. فتنه آینده با روشنگری و پیشگری قابل درمان است با شفافیت. من به شما می گویم چقدر دارایی دارم و شما هم باید بگویی.

تاجزاده گفت: از آقای زاکانی خواهش می‌کنم ادبیات نژادپرستانه خود نسبت به مردم عرب را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: در زندان گفتند ، پرونده اخلاقی و مالی تو پاک است. به شوخی گفتم فکر می کردم دم و دستگاه شما قوی‌تر از این حرف‌هاست. بعد گفتم من که خانه‌ام پر از شنود است ، اطاق خوابم شنود است، به قول خودتان سر راهمان پرستو هم می‌گذارید؛ شما نمی‌دانید که این نظارت شما ما را چقدر پاک نگه داشته است و نمی‌دانید این چک سفید امضای شما چه خطر ناک است. گفتند، اطراف شما آدم فاسد هست. گفتم احتمال هست چون ما یک طیف گسترده هستیم؛ اما فاسدان اصلاح‌طلبان با فاسدان شما جور در می‌آیند.  چرا فاسد ها باید جور شوند؟ ما به این اعتراض داریم.

وی گفت: شفافیت خیلی خوب است من هم طرفدارش هستم. فساد این کشور را از پا در می‌آورد. خودی و غیرخودی نکنیم ، همه را بررسی کنیم. کل ستادهای ما را در سال ۸۸،۸۴ را به همراه ستادهای قالیباف و رضایی و امثال آن‌ها بررسی کنیم. قاضی پاکدست بگذاریم هرچه که گفت را قبول می‌کنیم.

تاجزاده هم‌چنین گفت: در عصر تکنولوژی بد است این حرف را می‌زنید که زندان نکشیدی. یعنی چی؟ تصورتان از زندان هارون الرشید است؟ بد است این حرف‌ها.

وی افزود: فساد شرط ناپذیر است. مگر شما نمی‌گویید مردمی هستم ، درباره توقیف مطبوعات چرا چیزی نگفتید؟

تاجزاده خطا به زاکانی ادامه داد:حالا بیایید دست به دست هم دهیم ، تا از انتخابات آزاد دفاع کنیم.

زاکانی هم در دفاع از خود گفت: محمد بن سلمان آدم کش است قاتل است سوسمار خور که خوب است. از او دفاع نکنید، گفتم شما از او دفاع نکنید. مگر نه عرب ها که در کشور خودمان هم زندگی می‌کنند.

وی گفت: سابقه مبارزاتی تان را درباره فساد بگویید. می گویم چرا در شما فاسد نیست اما من با فاسدهای خودمان مبارزه کردم.

وی ادامه داد: در ارتباط با انتخابات آزاد حتما بحث خواهیم کرد. شما دنبال انتخابات آزاد نیستید، دنبال انتخابات کنترل شده هستید. وقتی آقای خاتمی سر کار آمد، وقتی احمدی نژاد و و قتی روحانی سر کار آمد من تبریک گفتم.

اما شما به دنبال انتخابات آزاد نیستید. اتفاقا ما دنبال انتخابات آزاد هستیم. نگاه شما قبیله سالارانه است و برای مردم قیم هستید. من می‌گویم این نگاه قبلیه سالارانه را کنار بگذارید و برگردید به انقلاب . زحمت کشیده‌اید، برگردید، دلم می سوزد.

تاجزاده هم در پایان گفت: رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در این بیست سال چه چیزی از ۷۸ منتشر کردند؟ ببینید کدام روایت درست‌تر است؟ این‌ها برای این‌که یک نفر را نجات دهند کل نظام را خراب می‌کنند. کافی بود بگویند این چهار فرمانده محکوم شدند، به جای داستان ریش تراش واقعیت را به مردم می‌گفتند. حالا که به این نتیجه رسیدیم که گفت‌وگو خوب است، از این به بعد هرجا که فکر کریدم اشتباه کردیم اصلاح کنیم.

وی افزود: برای این‌که ثابت کنیم انتخابات آزاد را قبول داریم که نمی‌شود شعار داد؛ بیایید از مردم این سوال را بکنید. مگر نمی‌گویید مردم قیم نمی‌خواهند ، بیایید به نظارت استصوابی اعتراض کنید و من هم می‌گویم با شما هستم.

تاحزاده در ارتباط با ضرورت مبارزه با فساد گفت: من توییت کردم سه قاضی بی‌طرف را انتخاب کنید پرونده برادران مسوولان را بررسی کنید .

وی خطاب به انتقادات زاکانی گفت: من عقیده دارم که نقد خوب است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به عنوان جمله پایانی ابراز عقیده کرد: دو دیدگاه است در کشور؛ یکی می‌گوید قطار انقلاب راه افتاده و عده‌ای باید پیاده شوند و یک عده می‌گویند همه باید با هم حرکت کنیم.

این جلسه حدود پنج ساعت به طول انجامید. زاکانی و تاجزاده طی صحبت‌های‌شان چند مرتبه تاکید کردند  که مباحثی را در جلسات آتی طرح خواهند کرد.

در پایان از اصحاب رسانه نظر سنجی شد که آیا مایل به ادامه جلسه با پرسش و پاسخ هستند و یا سوالات خود را در جلسات آتی طرح خواهند کرد؟ مجری برنامه نیز تاکید کرد که این مناظره مستقل و بدون دخالت‌ها و یا فشاری برگزار شد.

مناظره سیاسی با موضوع وقایع کوی دانشگاه در سال‌های ۷۸ و ۸۸  در نهایت ساعت شش بعد از ظهر به پایان رسید . معاون سیاسی اسبق وزارت کشور و رئیس بسیج دانشجویی اسبق با یکدیگر دست دادند؛ تاجزاده روی مجری را بوسید، زاکانی مشغول باز کردن میکروفون روی لباسش شد و هر دو مناظره کننده با خنده و شوخی ریکوردرهای پیش روی‌شان را به خبرنگاران تحویل می‌دادند.

خبرنگاران به امید جلسه هفته آینده و طرح موضوعات ناگفته دیگر ساختمان محل مناظره را که تنها دو چهار راه از سمت شمال با کوی دانشگاه و دو چهاراه از سمت شرق با وزارت کشور فاصله داشت ترک کردند./ ایسنا- صدف صمیمی - لیلا داودی

دو روایت خواندنی از کوی دانشگاه؛  زاکانی:پس از چهل سال آزمون و خطا پذیرفته نیست/تاجزاده: راه نجات استفاده از همه نیروهاست
دو روایت خواندنی از کوی دانشگاه؛  زاکانی:پس از چهل سال آزمون و خطا پذیرفته نیست/تاجزاده: راه نجات استفاده از همه نیروهاست
دو روایت خواندنی از کوی دانشگاه؛  زاکانی:پس از چهل سال آزمون و خطا پذیرفته نیست/تاجزاده: راه نجات استفاده از همه نیروهاست
دو روایت خواندنی از کوی دانشگاه؛  زاکانی:پس از چهل سال آزمون و خطا پذیرفته نیست/تاجزاده: راه نجات استفاده از همه نیروهاست
دو روایت خواندنی از کوی دانشگاه؛  زاکانی:پس از چهل سال آزمون و خطا پذیرفته نیست/تاجزاده: راه نجات استفاده از همه نیروهاست
دو روایت خواندنی از کوی دانشگاه؛  زاکانی:پس از چهل سال آزمون و خطا پذیرفته نیست/تاجزاده: راه نجات استفاده از همه نیروهاست
دو روایت خواندنی از کوی دانشگاه؛  زاکانی:پس از چهل سال آزمون و خطا پذیرفته نیست/تاجزاده: راه نجات استفاده از همه نیروهاست

کلمات کلیدی

زاکانی

تاجزاده

کوی دانشگاه

نظر شما